Losmaken labyrinth in bosch vaatwasser lukt niet

Knifto

  • #1
Na een aantal vage problemen met mijn vaatwasser (programma duurde heel lang).
Is een vaak gehoorde tip het schoonmaken van het labyrinth.

Nu heb ik deze gevonden, maar hij komt niet los!
Het labyrinth zit aan een vulmond vast die uitkomt aan de binnenkant van mijn machine.

Ik heb getrokken en gewrikt met best wat kracht.
Het rooster van de vulmond heb ik geprobeerd te draaien en te wippen, maar ook dit lukt niet.

Ik weet niet hoe deze los hoort te komen, dus ik durf niets te forceren.

Iemand een idee?
Typenummer machine; SGS85E32EU/16

Ik kom er ook niet achter via de tekeningen op de bosch website....
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Is een vaak gehoorde tip het schoonmaken van het labyrinth.

Dat klopt niet , geeft alleen problemen als toestel niet afpompt en dan alleen als afvoerslang aan een gesloten sifon vastzit.
Dus je zit fout.
 

Knifto

  • #3
Ik zal mijn klachtomschrijving zo compleet mogelijk proberen te maken, wellicht dat je wat tips hebt om de diagnose te kunnen stellen;

Bij een programma op 65 of 70 graden doet de vaatwasser er een stuk langer over dan aanvankelijk op het display wordt verteld. Deze tijd wordt 'bijgesteld' door de vaatwasser.
Ik heb dit gezien terwijl de vaatwasser op de laatste minuut staat. De vaat is dan niet goed schoon en nog zeiknat.

Omdat het programma niet volledig 'af wordt gewerkt' weet ik niet of er nog water in de machine ligt door het niet completeren van het programma of een andere oorzaak.

Als ik de knop naar reset draai, pompt de machine mijn inziens snel leeg. Ook als ik met de hand de knop omhoog trek in de machine pompt deze snel leeg.

Zoals eerder vermeld, zit er een zwarte aanslag bovenin het labyrinth, waarvan ik in de eerste instantie dacht dat dit de oorzaak was. Echter geef je aan dat dit waarschijnlijk NIET de oorzaak is.

Onder het mom van baat het niet.... zou ik het labyrinth wel willen schoonmaken (nu hij toch open is), maar deze komt dus niet los...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Staat de machine lang op die éne minuut?

Dat kan namelijk een teken zijn dat er niet (voldoende) verwarmd wordt.
Ook het niet schoon zijn en het nog nat zijn van de vaat wijst op niet verwarmen...

Mogelijke oorzaak: verwarmingsrelais heeft zichzelf losgesoldeerd.

Zie reparatiehandleiding 31 (duitstalig), blz 15 en de bladzijden ervoor.

Printplaat kan er ook heel anders uitzien dan in die beschrijving, het principe blijft echter gelijk.
 

Knifto

  • #5
De diagnose is gesteld, de machine wordt niet warm!

Ik ga nu het relais onderzoeken.
 

Knifto

  • #6
Ik heb de electronica uitgebouwd.
De solderingen van de relais zien er prima uit.

Is er een manier om de relais te testen zonder deze uit te bouwen?
Welke relais is er verantwoordelijk voor het verwarmen?



(is het mogelijk een modje de titel te laten wijzigen?)

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Het witte blokje bovenaan is de aansluiting waarmee het verwarmingselement geschakeld wordt. Direct daaronder zit het verwarmingsrelais. Je kunt dat ook zien aan de printsporen aan de andere kant, die lopen vanaf dat blokje naar de relaiscontacten.

Het ziet er inderdaad niet slecht uit. Je zou alleen deze plek nog even met een loupe kunnen checken (of voor de zekerheid doorsolderen):


Maar ik denk dat dat niets is, is gewoon niet goed genoeg te zien op de foto.

Het is eventueel te meten of het relais schakelt, dat gebeurt dan onder spanning, op de aansluitingen van het verwarmingselement. Moet je wel echt goed weten wat je doet, want niet ongevaarlijk!

Andere oorzaken voor het niet verwarmen kunnen (o.a.) zijn:
- Een defect verwarmingselement, in de genoemde reparatiehandleiding te vinden op blz. 11, de contacten aangeduid met 'Heizung' zouden ohms gemeten een lage weerstand moeten hebben (zo'n 25 Ohm of zo, afhankelijk van het vermogen van het element). Oneindig of een hoge waarde meten betekent defect verwarmingselement.
- Een defecte drukschakelaar, op diezelfde bladzijde aangegeven als Heizungsdruckschalter. Is (ohms) te meten door de schakelaar voorzichtig in te drukken. Moet dan op de aangesloten contacten 0 Ohm meten.
- Te weinig waterdruk van de circulatiepomp, bijv doordat deze geblokkeerd is. Daardoor schakelt de drukschakelaar dan niet om. In dat geval zou de pomp uit elkaar gehaald moeten worden om te kijken of er wat in zit. Maar je kunt het natuurlijk ook zien aan de kracht van de waterstralen of de pomp behoorlijk werkt.
- Kabelbreuk.

Denk eraan: ohms meten uitsluitend met stekker van het apparfaat uit het stopcontact! Als je dingen uit elkaar haalt of draden loshaalt, maak dan eerst foto's van hoe het zit en/of markeer kabeltjes en aansluitpunten met etiketjes met nummers.

Tot zover gaat mijn kennis hierover, als je daar niets verder mee komt hoop ik dat S.oldeerbout nog suggesties heeft. :wink:
 

Knifto

  • #8
Update!

Ik heb het verwarmingselement gemeten tijdens het draaien van een programma.

Hier meet ik netjes 226v op. Het lijkt erop dat alle schakelingen naar behoren werken, maar dat het element naar zijn grootje is. Deze zal ik ook nog even doormeten middels het document.

Ik heb op deze punten gemeten, ik ben er vanuit gegaan dat hier het verwarmingselement zit.



Na het draaien, de stroom eraf gegooid, stekkers los en de weerstand gemeten tussen de twee punten.
Deze is OL, hieruit kan ik concluderen dat het verwarmingselement kapot is.

Is deze los te vervangen? of dien ik een nieuwe doorstroomunit te kopen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je bent al een heel eind gekomen!

De enige mogelijkheid is (helaas!) om een geheel doorstroomelement te kopen. Heb ik bij mijn vaatwasser ook moeten vervangen, was een dure grap. Reden was bij mij iets anders: defecte waterwisselaar, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Let wel op, mocht je eventueel een tweedehands element willen kopen: juist die waterwisselaar gaat nogal eens stuk, is een zwak deel ervan. Je kunt bij een gebruikt element moeilijk de staat ervan controleren. Dus weet waar je aan begint, want het verwisselen van het complete element is een fikse klus.

Een reparatiehandleiding hoe je het element kunt verwisselen vind je hier: Reparaturanleitung 45. :wink:

Nog wat info: Onderdelentekeningen en -lijsten (klik op tabblad Alle onderdelen en tekeningen)

Het onderdeelnummer van het doorstroomelement is: 00483257
 

Knifto

  • #10
Dankzij jullie hulp!
Tweedehands onderdelen ben ik niet zo'n fan van.

Best karwei zo te zien!
Ik neem even in overweging of ik het onderdeel zal vervangen of dat ik toch voor een nieuwe vaatwasser ga.

Beestje is inmiddels 10 jaar oud...
 

Knifto

  • #11
Update 2;
Toch maar onderdelen besteld.

De reparatie viel uiteindelijk mee, de handleiding nummer 45 klopt niet echt. Bij mijn model zit er een plaat op de onderzijde die, na demontage, toegang gaf tot het doorstroomelement.

Ik heb gelijk een nieuw deurrubber geplaatst (aan de onderzijde). Nu een paar wasjes proefgedraaid, alles blijft droog en de machine wordt weer warm.

Ik heb het doorstroomelement uit elkaar gehaald (de clips van het verwarmingselement doorgezaagd en zie op de foto het probleem. Een aangekoekte vetlaag in de hoek heeft ervoor gezorgd dat het doorstroomelement is doorgebrand.

Ik heb bij de bestelling ook voor de zekerheid twee rubber ringen meebesteld, heeft iemand hier nog wat aan? Ik stuur ze graag voor je op (gratis).

Ook heb ik nog het defecte doorstroomelement liggen (met een goede temp sensor en een goede klepmotor), ook gaat weg. Deze kan ik voor je opsturen tegen de verzendkosten.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de tips en trucs die hebben bijgedragen aan het repareren van mijn vaatwasser!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
handleiding nummer 45 klopt niet echt
Dan heb je mazzel: bij mij moest echt alles uit elkaar...

Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de terugmelding! :prima:
 

Knifto

  • #13
Spulletjes zijn niet meer beschikbaar..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu