Loskrijgen plastic comap verwarmingsknop

Lein1

  • #1
Hallo,

Ik wil graag de verwarmingsknop van een van mijn radiatoren er af draaien, maar ben bang dat ik iets stukmaak. Hij gaat er niet zonder meer af. Het is een witte plastic comap verwarmingsknop, cijfers 1-5.

Alleen die ene radiator doet het namelijk niet, ontluchten heeft niet geholpen.
Ik heb bovendien alle radiatoren in huis dichtgedraaid behalve die ene en de verwarming een kwartier op 23 graden gezet. De aanvoerbuis wordt dan wel (heel langzaam) een beetje lauw en na een tijdje de radiator ook. Het is niet zo dat de aanvoerbuis tot de knop (na 15 min) loeiheet is, dus ik weet niet zeker of de knop stuk is. Zou dat kunnen? En hoe krijg ik hem los? En wat moet ik doen om het te fixen?

Zo ziet de knop er uit. Heb op het forum gezocht, maar kon niet vinden hoe dit type losgemaakt kan worden.




dank!
lein
 

Rene12move

  • #2
Meestal zit de knop geborgd met een (inbus)boutje. Als je dat los draait zou hij los moeten kunnen. Het stiftje dat achter de knop zit blijft waarschijnlijk hangen als de radiator niet warm wordt. Trek het stiftje met een tangetje los, circa 5-8 mm naar voor trekken. Inspuiten met teflon spray oid om te smeren, paar keer heen en weer trekken en waarschijnlijk werkt hij dan weer.

Wordt de radiator nog niet warm, dan blijft de afsluiter van de thermostaatknop hangen en moet hij waarschijnlijk ervantussen om gangbaar gemaakt te worden. Je kan er ook tegen tikken om hem te laten schrikken. Succes.
 

Lein1

  • #3
En dat kan zonder dat water uit de buis loopt? Of moet ik de radiator eerst leeg laten lopen?
 

Rene12move

  • #4
De knop kan je er gewoon afhalen. Stiftje lostrekken ook. Niet eruit trekken, dan spuit het water eruit. Doekje bijdehand houden voor het geval je wat te hard trekt is misschien handig.
 

Lein1

  • #5
Hm, de knop zit muurvast, misschien idd eerst de inbusbout losdraaien. Is dat de ring direct achter de knop?
 

Rene12move

  • #6
In deze ring zit meestal een inbusboutje
 

Lein1

  • #7
Dankjewel allemaal! Ga het vanavond uitproberen, ik laat even weten hoe het gaat.
 

Xr8

  • #8
Die ring kun je gewoon losdraaien met een waterpomptang, bij mijn weten zit daar geen inbusboutje in.

Succes.
 

Lein1

  • #9
Yep, heb hem net losgekregen (geen probleem idd met tang) en het pinnetje losgetrokken. Het beweegt vrij soepel, en schiet bijna helemaal naar buiten, laatste paar mm moet ik trekken met een tang. Ik heb de pin nu helemaal naar buiten getrokken en de verwarming hard aan gezet, maar hij wordt nog steeds maar net lauw, niet meer dan vanochtend. Ik heb het trouwens ook geprobeerd met de radiatorknop weer terug erop en dan op standje 5, maar geen verschil...

Heb lostikken geprobeerd (geen effect), maar weet niet precies wat bedoeld wordt met 'gangbaar maken' als de afsluiter van de thermostaatknop blijft hangen, wat als mogelijke oplossing werd aangedragen.

Iemand een idee wat ik nu nog kan doen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Check even of het voetventiel wel helemaal open staat.
Dopje er af en inbus helemaal linksom draaien tot aan de stop.
 

Chathanky

  • #11
Pinnetje trekken heeft bij de meeste kranen weinig zin.
Voorzichtig loodrecht op de pin tikken lomt de klep vaak wel los uit zijn zitting.
Op het huis tikken kan ook dit geeft minder kans op beschadigen.
Een beetje WD 40 of soortgelijk maakt de rest ook wel weer voor een tijdje gangbaar.
Na het stookseizoen de kranen vol open zetten bespaart een hoop "ellende".
 

Lein1

  • #12
Jaa hij doet het! Het was inderdaad dat ventiel. Gek dat zo'n simpel ding de oplossing is: scheelt me weer veel geld: bedankt!
 

Chathanky

  • #13
Jammer dat de winter nu niet door zet. :mrgreen:
 

Lein1

  • #14
Haha, ja da's waar, net een beetje te laat.. Maar het wordt hier 's avonds toch best koud, fijn dat ie het dan toch weer doet!
 

Rene12move

  • #15
Leinestein schreef:
Jaa hij doet het! Het was inderdaad dat ventiel. Gek dat zo'n simpel ding de oplossing is: scheelt me weer veel geld: bedankt!
Mooi he dat het leven soms zo lekker eenvoudig is :D .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu