Looizuur in mijn meubels

Semmy

  • #1
Goedemiddag,

ik heb een half jaar geleden meubels gekocht van eikenhout. De meubels zijn wit gespoten door de leverancier. Het gaat om een tv-kast/servieskast en een salontafel.
Nu na 4 maanden komen de knoesten door het verf heen en lange strepen. Het wordt ook steeds erger en het zijn nu gewoon bruine lelijke plekken op de witte kasten! Ik heb op internet gezocht en ik zie dat het over looizuur gaat. Nu kom ik er niet achter of dit een fout van de meubelmaker/leverancier is geweest dat deze plekken erdoorheen komen of dat dit altijd kan gebeuren? Zou het de meubelmaker bij het maken van deze meubels niet eerst een bepaalde procedure moeten volgen om het looizuur eruit te halen/ krijgen? Nu zit ik met de gebakken peren na 4 maanden al! De leverancier is eerst met het voorstel gekomen om mij 2 potten verf en een kwast te geven nou daar ben ik natuurlijk niet akkoord mee gegaan, belachelijk! Nu zijn ze met de oplossing gekomen om het zelf dan maar opnieuw te verven. Ze geven mij niet de garantie dat de meubels ook wit blijven en daarnaast ben ik mijn meubels voor een maand kwijt. Weet iemand wat de oorzaak is van het verkleuren van mijn meubels en of dit altijd kan gebeuren of dat dit bij de meubelmaker is foutgegaan?
Weet iemand of looizuur in mijn situatie schadelijk is?

Mvg,

Semmy
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Semmy...indien je eiken hout wenst te schilderen dan dien je eerst en vooral goed te reinigen en een isolerende grondlaag te plaatsen. Een synthetische isolerende grondlaag of shellac bij voorkeur.
De inhoudsstoffen (looizuur...in HOGE mate aanwezig in eiken, yup) van het eiken hout migreren in de verflaag als deze verflaag niet voldoende isolerende hulpstoffen bevat.
Gevolg: bruine vlekken, en zeker heel goed waar te nemen in de lichte afwerkingskleuren (wit, gebroken wit...)

Ik kan je niet vertellen bij wie de fout ligt of hoe je het gaat oplossen met de meubelzaak, maar ik kan je wel vertellen dat er een niet-correct procédé is toegepast....

mvg,
Marc
 

Semmy

  • #3
Hallo Marc,

oke dan heb ik i.i.g. informatie over. Ik ben gewoon benieuwd of de leverancier hier de fout in is gegaan, ik heb nu tenminste wel een weerwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu