Loden leidingen vervangen en druk verhogen

PMKoning

  • #1
in ons huis is de waterleiding nog van lood. Bij de bouwtechnische keuring is dit natuurlijk aangemerkt als een te veranderen situatie.

Het huis is uit 1930, heeft 2 etages en een zolder en de BGvloer ca 1m boven het maaiveld. Elke etage zullen we stuk voor stuk gaan verbouwen naar huidige maatstaven.
In de kelder komt de flexibele buis binnen van het waterleidingbedrijf en is het aangelsoten op de meter, van daar wordt het dan het goede oude loodmateriaal :cool:

Centraal in het huis tegen de R buitenmuur aan is er een diagonale koof gemaakt in de wc's die onder elkaar op elke etage geplaatst zijn.

Nu had ik bedacht dat die koof een mooie plek is om ook de nieuwe leiding in te gaan verwerken (samen met straks een hoop nieuwe electra ledingen en evt zelfs de hoofdleidingen van de CV, als het allemaal zou passen).

Vraag is nu of het slim is om daar idd ook met flexibele leiding te gaan werken als zeg maar hoofdleiding en dan daar vervolgens op elke etage aftakkingen van te maken voor de verschillende gebruikers op elke etage.
Of kan ik daar beter toch koper voor gebruiken?
Zit er nog een groot verschil in kosten naar jullie mening?

En heeft de keuze van het ene of andere materiaal ook nog effect op de druk? Die is momenteel op de 2e etage (nu en straks badkamer) niet overdreven groot en zou ik wel wat groter willen hebben.
Volgens de waterleverancier is het nu aan de meter 2,3 tot 2,8 bar. Nog tips hiervoor?

Dank voor jullie inzichten!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een tekening of een paar foto's zijn welkom :wink:

C.v. en water bij elkaar in een koof mag niet i.v.m. legionella, mag alleen als de leidingen thermisch volledig gescheiden zijn.
Bij een kleine koof lukt dat niet.
 

Xr8

  • #3
Koper of flexibel maakt qua werking nie uit. Koper zal duurder zijn, voor kunststof zul je persgereedschap moeten hebben.

Je zou vanaf de meter met 32mm kunststof kunnen gaan of 28mm koper. Hiervanaf takken met 25/26mm kunststof of 22mm koper. Vanaf de 2e etage naar de zolder doorgaan met 25/26mm of 22mm koper. Eea afhankelijk van de verbruikers daar. Heb je de warmwaterbereiding op zolder dan zou ik met de volle diameter doorgaan totaan de zolder. Zal in de kosten niet de wereld schelen. Een dikkere leiding voor koudwater kan zeker geen kwaad. Eea afhankelijk van de gestelde eisen.

Let op met cv leidingen zoals voorgaande ook al aangeeft.

Succes.
 

Tiho

  • #4
Bij mij is alles van onder tot boven 15 mm. werkt prima.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Je zou vanaf de meter met 32mm kunststof kunnen gaan of 28mm koper.
Dat is wel erg zwaar uitgevoerd dan, is nooit nodig voor gewone huisinstallaties, ook de watermeter heeft normaal gesproken die aansluiting niet.
 

Chathanky

  • #6
Jan schreef:
Een tekening of een paar foto's zijn welkom :wink:

C.v. en water bij elkaar in een koof mag niet i.v.m. legionella, mag alleen als de leidingen thermisch volledig gescheiden zijn.
Bij een kleine koof lukt dat niet.
In welke richtlijn of norm staat dat vermeld?
 

Kaajee

  • #7
Nou als je voor deze verklaring nog een 'officiele richtlijn' wilt..............
(hij zal er best zijn)

Lijkt me zo klaar als een klontje, ik bedoel er zijn een boel richtlijnen waarvan ik ook denk; 'moet dat nou'.....maar deze.......
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
@Chathanky

Ga je nu proberen hier alle normen, richtlijnen en voorschriften te laten neerzetten :?: die betrekking hebben op het onderwerp drinkwater en de daarbij behorende voorzieningen :?: deze zijn beschermd door de auteurs en kunnen we dus toch niet hier naar toe kopieeren

Gewoon dus maar zelf huiswerk maken denk ik toch, nou vooruit een klein tipje om te zoeken vast, NEN 10... normen, ISSO 5... richtlijnen en Vewin WB 3.... werkbladen.
Ze verwijzen allemaal naar een veilige drinkwaterinstallatie en het scheiden van de ligging van leidingen ivm temperatuur van die verschillende leidingen mogelijk in z'n koker wat dus niet kan.

Geen verwarmingsleidingen bij drinkwater leidingen de juiste leidingen isoleren en leidingen die juist niet geïsoleerd mogen worden en dergelijke.

Het gaat er volgens mij op deze site over hoe we DHZ kunnen beschermen tegen fouten en gevaren die bij aanleg van dergelijke installatiefouten kunnen optreden.

Wat Jan schrijft in zijn bijdrage geeft weer dat er ten minste moet worden nagedacht over de goede aanleg van een drinkwater en verwarmings systeem.

Vak mensen gaan daar jaren voor naar school om de regelgeving te leren en de gevolgen die het heeft als ze niet worden gehanteerd.

Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat je probeert wat de diverse beantwoorders hier proberen te doen (in dit geval Jan), die ze zeker op de goede weg helpen onderuit te halen op een manier die niet bijdraagd aan de hulp waarvoor deze site is bedoeld en dus door jou vragen ook verder niets daar aan bijdraagd maar eerder afbreekt jammer genoeg.

Ik weet niet of ik de enige ben hier die me daar steeds vaker aan stoort, maar dat is wat ik er van vind. Omdat het niets positiefs bijdraagd aan oplossingen voor het gevraagde probleem en omdat normen en dergelijke toch niet beschikbaar zijn voor de DHZ nu alleen maar discussies uitlokt waar de TS meestal ook niets aan heeft.

Dus in dit geval TS'r PMkoning let goed op met de aanleg van consumptiewater- en CVwater-leidingen in een te krappe ruimte, daar zijn regels voor in uw eigen belang dit om waterbederf te voorkomen.

Vr Gr
 

Xr8

  • #10
Je kunt het natuurlijk ook allemaal minimaal aanleggen, en dan later denken ja had ik maar. Achteraf zie je een koe in de kont. Grote voordeel is dat een grotere leiding geen nadelen kent,behalve de hogere prijs. Daarbij moet een ieder het doen zo hij denkt dat het goed is.

Succes.
 

Chathanky

  • #11
Niet alle richtlijnen hoeven hier geplaatst te worden, maar betrekking op het voorgestelde situatie is voldoende.

Het thermisch scheiden kan ook door de cv leidingen te voorzien van isolatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Voor 1 keer zal ik hier nog op reageren.
In een kleine koof zoals TS die wil maken is isolatie van de verwarming niet voldoende, er is zeker in de winter teveel restwarmte om de de waterleidingen op een te hoge temperatuur te brengen en te houden.
Als iemand in zo'n geval vraagt om exacte omschrijving van de normen in geval van een koof geeft dat aan dat de vragensteller zich niet bewust dat de normen ook vertaald kunnen en moeten worden naar situaties die niet tot in de puntjes en komma's omschreven zijn.

De situatie is naar mijn weten niet exact omschreven voor een koof, dat is ook niet nodig omdat iedereen die een klein beetje bekend is met de regels en z'n gezond verstand gebruikt kan beoordelen dat het niet mag.
 

PMKoning

  • #13

 

PMKoning

  • #14
 

PMKoning

  • #15
Dank voor alle reacties, het is me duidelijk dat er bepaalde normen zijn waaraan voldaan moet worden, vandaar ook de post....

Hierboven de plattegronden van het huis. Aan de R zijde dus de wc's waarin rechtsachterin een diagonale koof zit (rood gekleurd) hierin zit nu de loden waterleiding en volgens mij ook wat afvoeren en/of beluchters. De hoofdafvoer heb ik nog niet getraceerd, maar die zit volgens mij ook daar ergens in de muur verstopt.
Daar zal ik dus de nieuwe waterleiding in willen wegwerken. NU hebben ze de koof gemaakt door bakstenen scheef weg te metselen dus de binnenruimte is heel beperkt, maar dat sloop ik allemaal weg en vervangen ik dan door stucplaat voor de later afwerking met tegels/stucwerk.
Ik dacht overigens dat er voor tyleen leldingen gewoon schroefkoppelingen waren, net als voor koper? Of vergis ik me?
Ik weet dat je bv uponor leidingen ook voor water kan gebruiken, maar dat is volgens mij wat kostbaarder en vraagt dus idd speciaal gereedschap.

In blauw heb ik de huidige cv leidingen getekend, die lopen nu in 22mm pijpen bloot over de wanden )niet de meest chique oplossing in mijn ogen). In het hele verbouwplan zal ik alle leidingen naar de radiatoren zoveel mogelijk vervangen door flexibele leidingen die in de vloeren worden verwerkt (net als de electra etc.) Deze wil ik dan aansluiten ergens op een hoofdleiding van boven/zolder (waar de net vernieuwde CW5 HR ketel hangt) (retour/aanvoer) die netjes weggewerkt zit, tot in de kelder/kruipruimt voor de aansluitingen aan de radiatoren op de BG.

Hebben jullie suggesties waar/hoe deze dan weg te werken? ergens in een hoek? Of gewoon sleuven vrezen in de muur en de leidingen daar in weg werken (natuurlijk de koppelingen op een bereikbare plek)?

wederom dank!
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #16
Bij deze ouwe huizen zit dat in de koof van de wc de riolering en de water toevoer.

Vaak zijn de rest van de leidingen als lood in de houten vloeren

de keuken heeft meestal ze eingen standleiding ook in de hoek bij het raam vaak
Ik weet dat je bv uponor leidingen ook voor water kan gebruiken, maar dat is volgens mij wat kostbaarder en vraagt dus idd speciaal gereedschap.
en je wilt alles weg werken in muren en vloeren dat is ook heel kostbaar, maar wel heel strak.
 

Chathanky

  • #17
Jan schreef:
Voor 1 keer zal ik hier nog op reageren.
In een kleine koof zoals TS die wil maken is isolatie van de verwarming niet voldoende, er is zeker in de winter teveel restwarmte om de de waterleidingen op een te hoge temperatuur te brengen en te houden.
Als iemand in zo'n geval vraagt om exacte omschrijving van de normen in geval van een koof geeft dat aan dat de vragensteller zich niet bewust dat de normen ook vertaald kunnen en moeten worden naar situaties die niet tot in de puntjes en komma's omschreven zijn.

De situatie is naar mijn weten niet exact omschreven voor een koof, dat is ook niet nodig omdat iedereen die een klein beetje bekend is met de regels en z'n gezond verstand gebruikt kan beoordelen dat het niet mag.
Om dan even praktisch te blijven:

De cv staat niet 24/24 uur per dag aan, Je mag ook aannemen dat de tapleiding niet weken lang niets doet in je woning, ja in de zomer als je met vakantie bent maar dan zet je de cv ook niet aan, idem voor een weekje wintersport.
Wel eens nagedacht dat een warme tapleiding ook restwarmte heeft?
In de zomermaanden koelt deze ook niet af tot onder de 25 graden in een huis die bijna net zo warm is, ie restwarmte blijft ook in het koofje zitten.

Als je werkelijk de regel hanteert, verwijder de loden leiding want die is ook niet goed voor je gezondheid.

Ik was gewoon wel even benieuwd waar dat verbod aangegeven is, meer niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu