Ligbad goed afstellen

Martijn.K

  • #1
Ik ben er bijna aan toe om de badombouw te sluiten en moet dus mijn ligbad nog netjes stellen.
Ik heb een ovaal bad wat ingebouwd is in een badombouw.



Neem aan dat je hem het beste vol kan laten lopen om te zien of hij nog uitzet?
En wat is het beste moet je het bad zo stellen dat de rand op de ombouw rust, of juist een stukje er boven laten en de naad volspuiten met kit?
Bij het laatste heb je minder kans op kraken denk ik, maar omdat er een holle ruimte achter zit duw je de kit met afstrijken misschien wel weg?



 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
Het beste is, om toch het bad een mm of 3 hoger te zetten dan de tegels.
Dan kan de kit goed onder het bad, en heb je inderdaad geen kans op kraken.
Maar ook heb je een betere hechting van de kit, dus minder kans op lekkage probleem.
 

Martijn.K

  • #3
Bedankt voor je antwoord..

Toch nog best lastig zo'n bad stellen....
Ben hem nu leeg aan het stellen en dan kijken wat hij doet als er water in staat.
Of ik heb niet helemaal recht getegeld of de onderste rand van het bad is wat lager aan de kopse kanten, als ik aan de zijkanten een mooie kier heb raakt hij aan de kopse kanten bijna de tegels, ben de kopse kanten nu maar een beetje aan het bijschuren zodat ik een redelijk gelijke naad heb.

De bolling van het bad is wel hol natuurlijk , verdwijnt niet alle kit straks in die grote holle ruimte??

De kitter zei dat ik het bad wel goed moet fixeren zodat het zo goed als niet meer kan bewegen, want ander kan de kit scheuren.
Het gat van de ombouw is een paar cm ruimer dan het bad, dus het kan nu nog heen en weer schuiven, iemand een idee om dat op te lossen?
Zat te denken op een aantal plekken een dot pur te spuiten zodat
het bad op zijn plek blijft maar misschien wordt dat wel een zooitje.

ook zei hij dat de rand niet meer mag zakken als er water in staat of als je er in gaat zitten, want dan gaan de kitnaden opbollen en kunnen stuk gaan.
Maar dat lijkt me lastig want het is een acryl bad en dat beweegt altijd wel een beetje volgens mij.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
Een kunststof bad, is nooit 100% recht.
Dus het kan goed zijn, dat een kant wat lager zit.

Je kunt ook de poten even goed vast zetten op de vloer, dan is het bad ook gefixeerd.
Dat kun je eventueel doen met wat specie.

Laat ook het bad vol water staan, als er gekit gaat worden.

En de kit zal echt niet verdwijnen onder het bad.
 

Martijn.K

  • #5
Dat heb ik gemerkt ja, ben een paar uur aan het vijlen en het schuren geweest om aan allebei de kopse kanten 2 a 3mm er af te halen zodat ik nu een mooie naad heb van 2-3mm.
Wat een vreselijk karwei, heb nog overal jeuk van de glasvezel..
Maar goed het resultaat mag er zijn..

Dat van die cement rond de poten is wel een goed idee, het bad staat op cellenbetonblokken omdat de vloer veel te laag was, ff kijken of cement daar op hecht.

Is leuk voor de kitter als het bad vol staat haha, aangezien de geringe ruimte achter het bad denk ik dat hij vanuit het bad moet werken.
 

Martijn.K

  • #6
Hmmmm, begin me oppeens af te vragen of Ytong blokken wel een goede keus was om het bad op te zetten.
Vraag me af of dit wel sterk genoeg is om een bad vol met water en twee personen te dragen.
Ze zitten natuurlijk vol met kleine luchtbelletjes, zou het door het gewicht in kunnen gaan deuken/zakken of zal dat wel meevallen?
 

Millew

  • #7
Zelfs bij de minste kwaliteit cellenbeton kan je er nog 700 kg per vierkante decimeter op zetten, zonder dat het indrukt. Veilige belasting is ca. 450 kg/dm2.
Alleen met een speld druk je er zo een gaatje in.

Breken doet het wel makkelijk. Dus je moet er wel voor zorgen dat het cellenbeton vol verlijmd wordt en dus niet te veel op buiging wordt belast.
Maar bij het gebruik als opvulling zal dat niet gauw gebeuren.
 

Martijn.K

  • #8
Zo zit het nu, de Ytong blokken zijn 10cm dik.



Heb toch achteraf mijn twijfels er wel over, je kan de blokken zagen met een handzaag, dus echt sterk zijn ze niet.
En wat als ze vochtig zouden worden,.
Als ze onder het gewicht in gaan zakken dan gaat heel de ombou er aan.
Zit serieus te denken de er uit te hakken en ze te vervangen door iets anders. Wat zouden jullie doen?

Zou twee gladde stoeptegels op elkaar een optie zijn en de onderste in het cement leggen ivm de oneffenheid van de betonvloer.
 

KlusRob

  • #9
Van het gewicht op de Ytongblokken, dat zal wel meevallen denk ik.
De fabrikant geeft zelf ook aan dat van blokken van 10 cm dik een dragende muur gemaakt mag worden, dus als je er een massief blok Ytong onder hebt gemaakt, zal dat echt niet gaan inzakken/indeuken. Het is wat anders als het blokken zijn die liggen en aan 2 kanten steunen met een holle ruimte eronder, dan kan het te zwak zijn.

En cement op Ytong hecht niet altijd goed, de blokken zuigen al het water uit de specie, waardoor deze loskomt. Het is denk ik beter om de poten ook met PUR te fixeren, en ook onder de rand enkele dotten te spuiten (voorzichtig en niet te veel, wat het zet flink uit!). Als je dit doet, dan ook eerst het bad vol laten lopen...
 

Martijn.K

  • #10
Als ik goed gerekend heb is een vol bad zo'n 450 liter, twee volwassenen erbij is 160 kilo er bij. Dat is dan 610 kilo.
Maar dat moet je dan over de vier poten verdelen lijkt me dus zo'n 152,5 kilo per poot.
Dus dat zou dan goed moeten gaan.
Toen ik de blokken ging plaatsen heb ik een flinke kwak blokkenlijm op het beton gegooid en daar de blokken ingeklopt, dus ze zouden ondervuld moeten zijn. Ze liggen alleen wel op de zijkant.

Achteraf had ik gewoon tegels o.i.d neer moeten leggen, dat is toch nog wat sterker, maar de Ytong blokken hadden precies de goede dikte en werkten lekker makkelijk.
 

Millew

  • #11
Het blok zelf blijft wel heel als het vol in de tegellijm ligt.

Het oppervlak van de poten is alleen wel erg klein, rond 4 cm?
Kan je die nog wat omhoog stellen zodat je er een stuk vloertegel onder kan krijgen en die op de cellenbeton lijmen?
Een plaatje RVS van 2 of 3 mm dik en 10x10 cm groot er onder zou ook kunnen om de druk te verdelen.
Ik wil niet beweren dat het zo niet goed gaat, maar je kan het nu eenvoudig nog wat verbeteren, dus waarom niet.
 

Martijn.K

  • #12
Zoiets zullen de poten wel zijn ja.. Maar mag je dat gewicht dan weer niet verdelen over die 4cm2 van de pot dus dan wordt het iets van 38 kg/cm2 ofzo??

Vloertegel gaat er onder gat bij 1 poot al niet passen, die is al helemaal ingedraaid.
Plaatje rvs zal wel lukken denk ik, maar dat heb ik ook niet bij de hand en als je een plaat moet halen bij de bouwmark dan kan ik kwa prijs denk ik net zo goed 8 stuks 30x15 tegels halen en die er onder leggen, is wel iets meer werk maar dat is zeker weten stevig genoeg.
Kom er net achter dat ik er sowieso 1 blok los moet halen omdat ik verkeerd gemeten heb bij het plaatsen en de poot staat nu bijna op de rand en waarschijnlijk krijg ik het blok er toch niet heel uit.
Balen van het extra werk, maar hoef ik ook niet te twijfelen of het wel sterk genoeg is.

Ga er nog ff goed over nadenken, tegels of toch maar een plaatje rvs.
 

Millew

  • #13
Ik had het over 450 kg/dm2 wat misschien wat verwarrend was. Dat is 4,5 kg/cm2.
Bij een diameter van 4 cm mag er dan per poot 56 kg op als veilige waarde. Maar voordat het cellenbeton echt wordt ingedrukt kan er wel 4 maal zo veel op.
 

Martijn.K

  • #14
Hmmm, had daar inderdaad niet goed op gelet nee, had nog een keer extra door 100 moeten delen.

Nu ik dat weet ga ik het zekere voor het onzekere nemen en ze er toch maar uit slaan en er iets anders voor neerleggen.
Ik denk dat gladde grijze stoeptegels van 30x15x4 wel een goed optie zijn en dan de onderste in een bedje cement leggen om hem mooi waterpas te krijgen..
Eventueel tussen de tegels een paar rupsjes steenlijm, al zal hij heus niet uit zichzelf verschuiven denk ik.
Dan kom ik iets lager uit dan die 10cm maar dan heb ik wel de mogenlijkheid om iets meer met de pootjes te spelen.

Of iemand nog andere ideeën?? Moet vanaf de vloer tussen de 8 en 10cm omhoog.
 

Martijn.K

  • #15
Sta ff te kijken bij de bouwmarkt en kan kiezen tussen 30x15 betontegels of
Kalkzandsteen 21x11x8 dat is volgens mij ook wel hard spul.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #16
Die Ytong blokken onder de poten zijn sterk genoeg, en zullen niet ingedrukt worden door het gewicht.
Daar hoef ik geen ingewikkelde of interessante berekeningen voor te maken.
Als die goed in de lijm ligt, is het goed.
Maarja sommige gaan hier heel moeilijk over denken.

Maar als je er dan toch iets anders onder wilt plaatsen, neem dan een kalkzandsteen.

Wat ik touwens niet begrijp, op de foto's is het bad al geheel ingebouwd.
En nu ga je het pas stellen en aansluiten.
En ook nog de kraan plaatsen en aansluiten.
Dat had toch eerder gemoeten is mijn visie.
 

Millew

  • #17
Ik heb ook niet gezegd dat het niet goed was.
TS maakte zich zelf zorgen en ik heb wat achtergrondinformatie gegeven.

En zo ingewikkeld zijn die berekeningen niet.
 

Martijn.K

  • #18
Het bad is nog niet geheel ingebouwd hoor, bijna de gehele voorkant van de badombouw is een groot luik wat vast zit met een aantal magneten.
De voorkant heb ik nog niet gevoegd dus ik kan nu nog gewoon overal bij.
Als alles gesteld een aangesloten is dan voeg ik de voorkant af en laat ik de boel afkitten. Als ik er dan een keer bij moet zijn moet ik de voeg rondom uitkrabben en kan ik het luik er zo uithalen.
Dan kan ik makkelijk bij de kraan en de afvoer.
Ik heb eigenlijk expres gewacht met het plaatsen van de kraan tot het laatst ivm kans op beschadigingen.
En misschien is het een beetje een vreemde volgorde, maar ik doe het ook allemaal voor het eerst.




Ga er nog ff goed over nadenken of ik de Ytong laat zitten of ze vervang voor iets anders.
Maar als ik de keuze heb tussen betontegels en kalkzandsteen zou kalkzandsteen de beste optie zijn?
Moet er sowieso 1 blok Ytong lostikken en tien cm verplaatsen die ligt niet goed zodat de poot bijna op de rand staat en weet niet of die dat overleeft.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #19
Zou het bad kitten zonder water er in, als het water uit het bad is komt het weer terug in zijn orginele staat kunsstof werkt altijd. Kit je het bad zonder water er in zou staat het de meeste tijd immers er ook bij en staat er de minste spanning op de kit.

Voor wat betreft jou luik leg voor het voegen een metsel touwke in de voeg als je er dan bij moet zijn hoef je alleen je touwke op te zoeken en er uit te trekken, minder kans op beschadeging op de rest van de tegels.

Leg ook een aantal tegels onder het bad mocht er toch een beschadeging optreden heb je in ieder geval nog reserve tegels.

john
 

Martijn.K

  • #20
Dat van dat touwtje achter de voeg is wel een goed idee.
Al zijn het keiharde ultragres tegels dus die beschadig je niet zomaar met een voegenkrabber.

Zal wel met de kitter overleggen wat hij het beste vind kwa afkitten van het bad.

Heb ondertussen geprobeert de Ytong los te tikken maar die zat dus flink vast en hij is dus gesneuveld.
Denk dat ik maar een paar kalkzandstenen haal en die leg ik in de specie op het beton.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu