Lauw water bij veel vraag naar warm water (nefit HRC 30 CW5)

Fritzie

  • #1
Beste forummers,

Waarschijnlijk een retorische vraag, maar om het zeker te weten:

Heeft het onjuist instellen van de gasdichtheid invloed op de ionisatiestroom en dus op de warm watertoevoer?

Casus als volgt:

Nefit HRC30 CW5 (2 mnd. oud), zelf gemonteerd, geeft voldoende warm (heet) water bij één tappunt (wastafelkraan, geen mengkraan). Indien er echter een tweede wastafelkraan wordt open gedraaid, loopt de temperatuur van het water aanmerkelijk terug. Het lijkt er dus op dat de ketel het water niet voldoende warm kan krijgen indien de vraag te groot is (+/- meer dan 3 LPM).

En wat is een gebruikelijke ionisatiestroom bij vollast met dit toestel? Op dit moment kom ik niet boven de +/- 21.0 uit.

Alvast bedankt!
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #2
Indien je 2 tappunten tegelijkertijd gebruikt dan zal er heus wel wat meer uit komen dan die 3 liter per minuut die je aangeeft,

ionistaiestroom in stooktechniek wordt gebruikt als vlambewaking en heeft niets met capaciteit van je ketel te maken .
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
HRC 30???
TYPE???
ecomline?
topline?

21 wat???? dus wat heb je gemeten?
De gasdichtheid kun je niet instellen, gas wordt geleverd. punt uit
je kunt wel de gas lucht verhouding instellen die moet op -5 pascal liggen.


Jou ketel kan 10 liter warm water van 60 graden per minuut leveren en dat ook vol blijven houden.

Als er meer dan 10L/min getapt wordt zal de temperatuur inderdaad in elkaar zakken.

Of je hebt een thermostaat kraan (mengwater kraan) in het systeem zitten die defect is en koud water bij je warme water mengt, dit is makkelijk te controleren.
Loop naar de ketel en voel direct onder de ketel aan de warm water leiding.
LET OP kan warm zijn.
Als die inderdaad warm is dan mengt ergens iets bij.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Dat kan niet anders als een Topline zijn, anders kan je ook niet je
ionistatiestroom aflezen op de dsiplay :mrgreen:

Wat belangrijk is, is dat er niet te veel water door het ww-gedeelte heen
stroomt, dan krijgt het koude water niet genoeg tijd om op te warmen,
dit kan je zeer eenvoudig controleren:
zet 2 warmwaterkranen volledig los, ga naar je toetsel en druk op de
i-toets, ga dan naar de uitlezing met het kraantje waar l/min bij staat,
jouw toestel mag niet meer geven als 9.8 l/min, geeft hij te veel, dan
dient deze afgesteld te worden, dit kan met een ontluchtsleuteltje, haal
het plastik kapje onder de cv los, daar vind je de afstelspindel waar het
sleuteltje op past :wink:
 

Fritzie

  • #5
Hallo klusideers,

Allereerst bedankt voor de snelle reacties! Fantastisch zo'n forum!!

Om wat duidelijkheid te verschaffen:

1. Het is (inderdaad) een Nefit Topline Compact HRC 30 / CW5 CV.

2. De gemeten waarde 21 is (inderdaad) de ionisatiestroom die je kunt aflezen op het display van de ketel.

3. Indien ik één tappunt (= geen mengkraan / thermostaatkraan) open draai (de vraag naar warm water is dan zo'n 3 LPM) geeft als resultaat heet water (stoom komt er vanaf).

Indien ik een zelfde extra kraan open draai (dubbele wastafel), de watervraag stijgt dan naar zo'n 5 LPM, geeft als resultaat dat de watertemperatuur gaat dalen.

Het display geeft aan: 60 ... 55 ... 50 etc. Deze blijft 'hangen' rond de 49 gr.

De maximale uitgifte komt niet boven de 9,1 LPM, dus binnen de range van hetgeen de ketel zou moeten kunnen leveren.

Wastafel: 2 * reguliere kranen (geen meng/ thermostaat)
Douche: stortdouche / thermostaat
Bad: thermostaat

Allen nieuw, geen bouwmarkt-niveau.
+++

De oorzaken kunnen (als ik het goed begrijp) dus nog maar zijn:

1. Thermostaatkraan in het 'netwerk' (douche / bad) zorgen voor deze daling?

2. Gas/luchtverhouding niet correct ingesteld?

+++

Oplossing / oorzaak achterhalen:

De leiding (direct onder de CV) wordt wel warm, maar niet gloeiend heet (bij maximale vraag). Mijn vraag / opmerking is dan ook:

1. Vreemd, want bij een lagere uitgifte (lees: een kraan open) blijft de temperatuur wel heet (= rond 59 gr). Kan de temperatuurdaling naar 49 gr bij een "grote watervraag" dan inderdaad veroorzaakt worden door een mengkraan/ thermostaatkraan elders in het huis (die niet open staat)? Lijkt mij vreemd want de ketel laat dus een lagere uitgiftetemperatuur (= 49 gr) zien. Kortom; het water verlaat de ketel al te koud (zou rond 60 moeten zijn), de (thermostaat)kranen komen 'daarna' pas. Ook speelt dit probleem indien er geen thermostaatkraan wordt open gedraaid. Of werkt dit anders? Is dit te simpel gedacht?

M.i. lijkt de ketel het water niet (snel) genoeg te kunnen verwarmen? Vandaar dat ik dacht aan de effecten van een slecht afgestelde gasdruk (= geen optimale branding = geen optimale warmte).

Ik vermoed dat dit wellicht de oorzaak is, omdat in de gebruikershandleiding plaatjes staan waarop de ionisatiestroom oploopt tot 30 (en zelfs 60), waar ik niet hoger kom dan +/- 21.

Ik ben echter een leek op dit gebied en kan daarover ook niet veel informatie terug vinden in de handleiding / Internet.

Hebben jullie nog tips / suggesties?

Tnx!

Fritz

2.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Als de uitstroom temperatuur op de ketel in elkaar zakt dan betekent dat: dat er te veel afname is.
Toestel redt het dus niet om aan de vraag te voldoen.

Maar als het binnen de 10 liter is dan heb je een ander probleem, het lijkt er bijna op dat het toestel niet op VOLLAST komt bij het tappen van WW.
Hoe lang is de rookgas afvoer pijp
Hoe dik is die
Hoe dik is de lucht toevoer pijp?
 

Fritzie

  • #7
Ik heb gebruik gemaakt van de standaard nefit oplossing:
Topline dakdoorvoerset met universeelpan Ø 80/125mm zwart,
Inclusief toestelaansluitstuk.

De exacte afmetingen zou ik morgen kunnen nagaan, maar als ik mag schatten zeg ik +/- 1 meter hoog. De ketel hangt onder de kap, +/- 50 CM onder het dakbeschot.

De modulatie (geen idee of dat van belang kan zijn), komt op 114%.

En uiteraard staat de uitvoer v/h water ook op 60 gr ingesteld.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Ok, daar kan het dus bijna niet aan liggen
 

Fritzie

  • #9
Ik schat (!) +/- een meter buis tussen de top van de ketel en het uiteinde van de doorvoerset.

Daarom vermoed ik dat het alleen nog maar te maken kan hebben met #2:

Gas/luchtverhouding niet correct ingesteld.

Dan zal ik ergens een manometer op de kop moeten tikken ... (of alsnog even iemand langs laten komen).
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
Als een thermostaat kraan bijmengt hoeft hij niet open te staan maar als U al aangeeft dat de temperatuur op de ketel al in elkaar zakt dan kunnen we er van uit gaan dat het probleem in de ketel ligt.

Garantie kaart ingevuld en opgestuurd?
Dan ff Nefit bellen.
 

Fritzie

  • #11
Nope, dat zal ik dan maar eens regelen. Toch wil ik dit weekend eens bekijken of het inderdaad met deze instellingen te maken heeft.

To be continued!
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #12
Meet mbv de gasmeter het verbruik van je toestel tijdens ww bedrijf of zet toestel handmatig op vollast .
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #13
Ik weet niet hoeveel verstand U er van heeft maar dat zou ik echt over laten aan een monteur die weet wat hij doet.

Het afstellen van de gaslucht verhouding vereist enige handgrepen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #14
Hoe zit het met de gasleiding? is die wel dik genoeg tot aan de cv-ketel?
heb het idee dat de voordruk te ver inklapt...kan dus ook de drukregelaar
zijn :wink:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #15
Dan kan hij niet naar 114% moduleren
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #16
Ketel kan wel degelijk naar 114% moduleren, ook al is de gasleiding te dun.

De ionisatiestroom is in elk geval niet hoog genoeg op vollast.
Deze moet op vollast plm 35-40 UA zijn.
Op laaglast (18%) zit deze rond de 5 UA.

Afstellen van dit toestel is geen nattevinger werk, dus doe het zorgvuldig, of laat het doen.

suc6
 

Fritzie

  • #17
Wederom bedankt voor het meedenken en de tips / adviezen.

Morgen staat dit "werkje" op mijn to-do list (ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om een digitale manometer op de kop te tikken).

De ionisatiestroom komt inderdaad niet hoger dan +/- 21, dus blijkbaar valt hier nog winst te halen aangezien deze richting de 35 / 40 kan.

Reactie volgt...
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #18
De hoogte van ionisatiestroom is van meerdere faktoren afhankelijk, oa aarding van toestel, status van ionisatiepen en branderdruk.

ik zou nou niet een ketel gaan afstelen aan de hand van ionisatiestroom , dat wordt een knal vrees ik :mrgreen:
 

Gamgra

  • #19
Ben géén deskundige in deze, maar wat is de temperatuur van het kraanwater op het moment dat het de ketel binnenstroomt.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #20
@mobel:

Heb je inderdaad gelijk in.
Ik ga er dan ook vanuit als er een monteur komt die kennis heeft van dit toestel, eea gecontroleert wordt.
Daarom ook dat ik aangeef dit klusje door een vakman te laten doen, en niet zelf aan gaan knoeien.

Vooralsnog geen bericht van TS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu