Latex hechting bladeren

Optonic

  • #1
Goedemorgen,

Ik heb gisteren een nieuwe gestucte muur gelatexed, maar deze is nu aan het bladeren.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

temperatuur ofzo, te koud in de ruimte?
De muren zijn een maand of 2 terug gestuced, dus die zullen toch wel droog zijn.....
 

Drumbo

  • #2
Voorstrijken voor poederige ondergronden
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Hoe hoog was de temperatuur? Een nieuw gestuukte wand poedert niet, tenzij er oude materialen zijn gebruikt.

U moet nieuw stukwerk wel voorstrijken met verdunde ( 15% ) muurverf of een voorstrijkmiddel. Doet u dit niet, dan onttrekt de ondergrond te snel water uit de muurverf waardoor aanzetten en banenbontheid ontstaat.

Poederende ondergronden moet u fixeren, maar pas nadat u de plakbandtest hebt uitgevoerd. Hiervoor plakt u stukken tape op verschillende plaatsen op de muur en trekt deze er met 1 beweging weer vanaf. Zitten er op de achterzijde poederende delen, dan moet u eerst voorbehandelen met een fixeermiddel.
 

Mechas79

  • #4
Optonic,

Een gipsgebonden zuigende ondergrond raad ik u aan om altijd te impregneren, niet enkel vanwege het feit dat u verf langer nat blijft (open-tijd) maar ook omdat de hechting veel beter zal zijn van u muurverf. Vergeet hierbij nooit dat verf ook al is het verdunt, geen impregneer eigenschappen heeft, daar de deeltjes grootte te groot zijn. Een impregneermiddel zal een zuigende ondergrond verzadigen (beter dan verdunde verf, het is inmers enkel bindmiddel) en een poederige ondergrond binden.

Mvdg
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Even ter volledigheid van de mogelijkheden:

Het nadeel van en zuigende ondergrond is dat deze het vocht uit een verfproduct of plakmiddel onmiddelijk opneemt. Dit beeinvloedt de hechting van materiaal en de verwerking daarvan nadelig.

Om zuiging op te heffen moet u voorstrijken: waarmee?

1. Een impregneermiddel
2. Een zuigopheffend fixeermiddel op basis van acrylaatdispersie
3. Een verdunde lijm op basis van polyvinylacetaat
4. Een verdunde muurverf op basis van acrylaatdispersie

De laatste wordt in de praktijk vaak toegepast. Waarom?

1. Werken uit 1 pot met hetzelfde gereedschap
2. Geen aankoop aparte voorstrijk- fixeermiddelen

Toepassing van 4 geeft met 2 lagen ( 1 verdund en 1 onverdund ) het gewenste resultaat.

Fixer-en voorstrijkmiddelen worden te pas en te onpas gebruikt: bij te overvloedig gebruik ontstaan er op de ondergrond glimmende plekken. Deze filmvorming op het oppervlak veroorzaakt hechtingsproblemen van het afwerkingsmateriaal.

Dit komt bij het voorstrijken met verdunde muurverf niet voor.
Neem dus altijd strikt de gebruiksaanwijzing / eventuele mengverhoudig en verwerkingsmethode in acht als u toch wilt werken met deze middelen.

Let wel: bovenstaande is van toepassing op zuigende ondergronden. Voor poederende / zanderige /zachte ondergronden gelden andere middelen.
 

Mechas79

  • #6
Helemaal mee eens, punt 4 is een van de meest gebruikte manieren. Ook logisch, het is voor een schilder de meest economische manier en dus geld besparend. Enkel dat dit zeer afhankelijk is van de type/ kwaliteit muurverf en de juiste kennis over de ondergrond,dus voor een schilder ok , voor een onervaren DHZ kan het problemen geven maar goed, dat geld natuurlijk ook voor punt 1-2.
Punt 1 en 2 ( wat het zelfde is, want impregneermiddelen zijn meestal op basis van acrylaatdispersie) zijn praktijktechnisch de beste voor een veilige systeem opbouw, wanneer het inderdaad over zuigende en poederige OD´s gaat.
Punt 3, houtlijm, als impregneermiddel , nee, deze heeft geen impregneer eigenschappen maar is vroeger zeer vaak gebruikt als zodanig, heeft wel zeer goede hechtingseigenschappen.

Uit ervaring kan ik vertellen dat de meeste DHZ hier de mist in gaan, zelfs stukadoors die schilderen erbij doen hebben vaak problemen met deze thema, dus zeker geen onbelangrijk onderwerp.
Zoals Kees ergens zei, de ondergrond is het belangrijkste.
Fijne avond allen,

Mechas
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Punt 3 is ook niet bedoelt om te impregneren maar om zuiging op te heffen. Let wel: ik schreef dit onder het motto: "wat zijn de mogelijkheden". Als u een met gesso behandelde muur gaat beschilderen met authentieke materialen dan zult u eerst moeten voorlijmen.

Vroeger deden we dit met dierlijke beenderlijm, nu met een moderne polyvinylacetaatlijm.

Vwb het laatste heeft u gelijk: daarom is het praktisch eerst te onderzoeken waar men over praat: een poederende/zanderige*/ zachte ondergrond of een zuigende. Voor beide zijn er zeer simpele tests: respectievelijk de plakbandtest en de plantenspuittest. Allebei heel goed door een DHZ-er uit te voeren.

De uitslag van zo'n test is bepalend voor het te gebruiken materiaal.

* zandkorreltjes in een pleisterlaag worden tijdens het drogen afgebonden door cement, kalk of gips. Bij onvolledig afbinden laten ze gemakkelijk los. Dit kunt u met uw hand controleren: wrijf over het oppervlak en de korrels komen los. Dergelijke ondergronden zijn niet geschikt om er een afwerkingsmateriaal op aan te brengen zonder te fixeren.

Voor het eerste moet de ondergrond eerst worden vastgezet ( gefixeerd ) voor het tweede kan een DHZ-er het beste beginnen met verdunde muurverf, omdat hij daarmee het risico vermijdt op te veel aangebracht product ( voorstrijkmiddelen ) waardoor onthechting ontstaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu