Lagers aanhangwagen smeren

Sjarel

  • #1
Ik draaidde aan de wielen en die waren lawaaierig.Is dat vernieuwen ?
Ik heb wat aanwezig proper vet in die zwarte gekleurde lagers gepropt en het geluid is weg.
Nochthans heb ik dat bij een Audi aan de achterwielen ook eens gedaan en afgeregeld. Maar telkens kwam de speling terug.Toch maar vernieuwd toen.
Bij een aanhangwagentje zit je niet dicht bij de wielen ivb met hard lagergeluid .Het wiel valt er dan af.
En ik leen dat ding dikwijls uit. Is dat verzekering of gebrekkig onderhoud ?
 

Wesley015

  • #2
Dat is uiteraard normaal onderhoud. Lagers zijn op een gegeven moment versleten.
Eenmaal spelling danwel krassend geluid dan is het over en sluiten en is vernieuwen de enige oplossing.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Als je al weet, dat er een kans is dat het wiel er af kan lopen, en je gebruikt de aanhanger nog, of erger nog je leent hem uit aan iemand die er van uit gaat dat het ding 100 % is, dan ben je niet goed bezig.

Dus als er iemand een dodelijk ongeluk mee krijgt of veroorzaakt, wil je het gewoon op de verzekering gooien, en jezelf wassen in onschuld.
Lekker ding ben je dan. :?
 

Sjarel

  • #4
Ik heb dat nochthans nog gehoord bij lagers van caravans. Het terug invetten van de lagers.
Als het lager-geluid weg is na nieuw vet dan is die lager nog goed me dunkt.
1 Maal heeft dat karretje in Spanje geweest.Toen ook nieuw vet/splitpen, toen het 10 j oud was.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #5
Als je een lager hoort moet je hem vervangen.
Als je het lager eruit haalt kan je het ook voelen dat hij niet meer goed is.
Nieuw vet en afstellen werkt een paar km
 

Poster

  • #6
Zo duur zijn ze ook weer niet, en let wel, bij een vastloper is asbreuk realiteit.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
Je hebt 2 soorten lagers op assen van aanhangers.
1 type is stelbaar en kan gevet worden
1 type is een vaste (dichte) lager, en is heel knap als
je die kunt invetten :mrgreen:

Controleer eerst wat voor type lager erin zit, daarna is het
of opstellen en invetten of vervangen.
 

Poster

  • #8
Er kan gebruikt zijn een kegel-lager/compact-lager/ groefkogel-lager/lager met trekbus. al of niet met stof/vetkap.

Meest voorkomende lagers bij aanhangers zij groefkogel lager/ton-lager of kegel-lager.
Maar voor dit "karretje" ga ik voor een kogel-lager.
 

Henk E

  • #9
Als je heel goed op de zijkant van het lager kijkt moet daar een nummer in/op staan, met dit nummer kun je exact de zelfde krijgen.
(hele kleine cijfers)
Je kan ze ook in de adresbalk van Google typen en je krijgt een hele waslijst waar je ze kan kopen tegen welke prijs, of je gaat gewoon met die cijfers naar de garage bij je in de buurt.
 

Sjarel

  • #10
Het zijn conische kegellagers en aparte simmerring .Je zou toch denken dat een lager blauw ziet bij defect zijn of is dat drooglopen.
Scherpe groefjes heb ik wel gezien op de kegeltjes en de speling op lagerkooi/algemeen was toch meer als een nieuwe.
 

Poster

  • #11
Dus kegellagers, maar zoals gezegd, via het productnummer kunt u nieuwe bestellen, als het goed is staat er een binnen en buitenmaat op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
11
3
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu