Krakende trap mag of niet?!

Arthurwely

  • #1
Een klusjesman heeft bij mij een trap aangelegd naar de zolder.

De trap kraakt. Weliswaar niet heel erg maar toch.
De klusjesman beweerd dat alle rappen enigszins kraken.

Als leek ben ik van mening dat een (nieuwe) trap niet mag kraken!

Heb ik hierin gelijk of niet?

Arthur Wely
 

Millew

  • #2
Een goed gemaakte trap hoort inderdaad niet te kraken. Maar omdat tegenwoordig bijna iedereen er met de pet naar gooit, kraken nu bijna alle nieuwe trappen ook.
Bij familie van mij is onlangs een nieuwe trap door een trappen"specialist" geplaatst en wat zie ik: MDF stootborden. Die trap kraakt dus ook al vanaf het begin.

Het argument van de klusjesman, dat alle trappen kraken, is m.i. erg zwak, maar hij kon wel eens gelijk hebben.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #3
Ik schroef alle stootborden, de reden hiervoor is dat na het plaatsen van de trap ik zeer gemakkelijk de stootborden wat kan verplaatsen. Als er enkele kraken bijv.

mdf gebruiken voor stootborden is gewoon om problemen vragen.
Ik heb 1x een trap met mdf stootborden gemaakt en het was direkt mijn laatste ook. (12 mm multiplex is het te gebruiken materiaal)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als u daar bij alle 13 treden bij kan. Is de onderzijde deels weggewerkt dan gaat dit niet meer op.

Het kraken van trappen is niet alleen afhankelijk van stootborden: open trappen kraken ook. Vaak veroorzaakt doordat de inkrozing in de bomen voor de treden of spil niet goed pas is, maar ook temperatuursverschillen kunnen zomaar kraken veroorzaken en het net zo makkelijk weer wegnemen.

Dat tegenwoordig bijna iedereen er maar met de pet naar gooit is een wat boude bewering.

Ik leer ook graag, dus en vraag: waarom is het toepassen van een harde persing ( WB) MDF als stootbord tegenover gelamineerd multiplex niet goed? Graag uw onderbouwing.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #5
@Kees
Zoals je zelf al aangaf is MDF een geperste plaat.
Bij belasting (dus als je op de trap loopt) zal het toch relatief zachte materiaal t.p.v. de schroeven/spijkers bewegen en krijg je een sleuf .
Deze sleuf (vertikaal) zal steeds groter worden.
Bij wbp of hechthout heb je dit probleem niet ivm kruislingsopgebouwde lagen hout fineer.
Je zou de stootborden in mdf of een perste plaat moeten verlijmen, wat eigenlijk niet de bedoeling is.
Je kunt de stootborden dan ook niet meer bijstellen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Helemaal mee eens, maar een harde persing WB ( die dus ook als paneel in buitendeuren wordt toegepast ) geeft niet echt mee.

Dat "gewone" MDF uitlubbert is duidelijk. Wat ik wel vaak zie, je zou het niet denken want je hebt toch 38 mm) ( er worden nog steeds trapkasten geschilderd) is dat men de stootborden te kort afzaagd in hoogte. Hierdoor komen de schroeven in een breukgebied van de plaat ( dicht bij de rand) terecht.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #7
Ik maak mijn stootborden altijd 5-10 mm korter dan de onderkant van de trede. (bij de montage zeker in het kwart heb je die ruimte nodig)

t.a.v. de harde persing plaat; zodra je ook daar een schroef of spijker in zet en deze gaat belasten krijg je dit probleem.

We praten nl maar over plaatdiktes van 12mm ipv deurdikte
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu