Kortsluiting in de CV-leiding. Is dit normaal?

Hneel

  • #1
Zie foto.

Op meerdere plekken in ons huis zie je deze manier van de CV verbinden. Er loopt dus een directe kortsluiting tussen de aan- en afvoerleiding van warm water. De radiator wordt wel warm, maar toch vraag ik me af: is dit niet erg inefficiënt? Wat zou anders de gedachte hier achter kunnen zijn?


(de meest linkse buis loopt naar de radiator. de andere twee zijn aan- en afvoer)
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Zet de radiator eens dicht, en controleer of de leidingen warm worden.

Ik heb dit eens eerder gezien, toen was er toch een schotje in de verbinding gelast, waardoor deze dicht zat. De beweegredenen om zo aan te sluiten, begrijp ik ook niet helemaal.
 

Bernhard

  • #3
Ik zie geen t-stukken in de kleine cirkel. Is de aansluiting gelast.
In de grote cirkel kan ik niet zien hoe eea met elkaar verbonden is. Kan je een andere foto maken waarop de aansluitingen beter zichtbaar zijn. mvgr bernhard
 

Hneel

  • #4
Ik kan nog wel even een paar fotootjes plaatsen, als dat het misschien verduidelijkt.




Kern van de zaak is: er zit gewoon een kortsluiting tussen aan- en afvoer. De radiator wordt desondanks toch wel warm als je de knop open draait.

Het zit op meerdere plaatsen in ons huis op deze manier.

We vragen ons af of we op deze manier misschien niet teveel gas verstoken voor niks.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Ik denk dat dit een 1 pijp systeem is waarbij deze bypassen noodzakelijk zijn voor het werken van het systeem.

alle radiatoren zitten dan achter elkaar in de leiding met een bypass om indien de radiator gesloten word toch warm water naar de volgende radiatoren te laten lopen.

je verliest er geen warmte door, zolang de warmte niet word afgegeven hoeft je ketel het ook niet op te warmen.

Icm moderne ketels zouden er problemen kunnen ontstaan ivm de modulerende techniek.
 

Bernhard

  • #6
Nu nog foto's van de aanvoeraansluiting naar de radiator
en van een paar andere radiatoren.
Als het de echte 1-pijpssysteem is met een bypass onder of langs de radiator dan is dat prima. Met zo,n systeem
heb je nooit inregelproblemen. De waterstroming over de ketel blijft constant. Vaak wordt gedacht dat een 1-pijpssysteem een hoger gasverbruik heeft ivm de hogere watertemperaturen. Het nadeel van de hogere watertemp. wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het hoge installatierendement. Blijft de vraag is het zo'n 1 pijpssysteem. mvgr bernhard
 

Hneel

  • #7
Ik heb even moeten google'en naar dat 1-pijpssysteem. Dat zou als ik het goed begrepen heb betekenen dat alle radiatoren in serie staan.
Dat is bij ons niet het geval. Er lopen overal 2 hoofdbuizen naartoe de radiatoren worden steeds van beide buizen afgetapt. Oftewel: ze staan parallel.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Als de radiator dicht staat, worden de buizen dan evengoed warm?
Zo niet, dan is er geen sprake van een verbinding tussen aanvoer en retour.

Het zou maar zo kunnen dat er helemaal geen verbinding is tussen aanvoer en retour. De buis die van de onderste naar de bovenste aansluiting van de radiator loopt kon wel eens origineel meegeleverd zijn bij de radiator. Dit met het doel aansluitpunten dicht bij de vloer te creeeren. De bocht onderin is dan wellicht dicht.

Het geheel ziet er niet uit alsof er iemand aan het werk is geweest die niet wist wat hij deed.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #9
Indien installatie goed werkt zou ik er vanaf blijven, volgens mij is het een eenpijpsysteem of een aantal eenpijpsystemen die parallel aangesloten zijn.

 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #10
De aansluitpunten op de buis zien er ook uit alsof ze fabrieksmatig zijn geproduceerd en niet in het werk in elkaar zijn gelast.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #11
Zoals ik al eerder zei, ik heb dit vaker gezien en er zit inderdaad een schotje in de onderste bocht.
 

Bernhard

  • #12
Bij een traditioneel 1-pijpssysteem staan de radiatoren niet in serie. Ze zijn parallel aangesloten op de aanvoerleiding. De pompdruk heeft dan geen invloed op de radiator. De radiator moet dan op de een speciale manier aangesloten worden. Radiator- of thermoventielen moeten een lage weerstand hebben. Meestal worden dan haakse ventielen gebruikt. Bij een 1-pijpssysteem is er een constante flow in de hoofdleidingen en de ketel. Alle Cv-ketels werken optimaal met een 1-pijpssysteem. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu