Kortsluiting in Bosch vaatwasser

Bowico

  • #1
Model Bosch sgv6913eu (uit ca. 2001)

Onze vaatwasser is opnieuw stuk (zie enkele andere topics). Eerst een defect aan de recirculatie pomp, later vervuiling van het labyrint, en nu kortsluiting. Ik wordt er wat moedeloos van, kan ik weer dat ding uitbouwen en demonteren etc. Sorry hoor maar van dit dure model van Bosch had ik dat niet verwacht.

Enkele dagen geleden bleek 's ochtends dat een automaat in de meterkast was aangesproken (niet de ALS). De VW was na het spoelen met koud water gestopt, er stond nog water in, zeepbakje niet open. Vermoedelijk kortsluiting in verwarmingselement/doorstroom element, of iets in de stuurprint ofzo.

Ik heb zojuist de hele avond met de hand de afwas van enkele dagen gedaan, samen met mijn vrouw, en de VW van binnen schoongemaakt. Morgen maar eens openschroeven en zien wat er aan schort.

Heeft iemand nog suggesties voor handige topics over zekeringen en elektrische problemen?
 

Heinrich

  • #2
Heb je de electronisch aangestuurde waterinlaatklep al gecontroleerd op defect ?
 

Bowico

  • #3
Witte doosje los klikken

Let op de metalen lipjes die het zaakje vasthouden, die moest ik even terug buigen. Aan de andere zijde twee zwarte lipjes opzij buigen, en het kastje komt los.


Aansluitingen losmaken

Foto gemaakt van de kleurcodering en de bedieningsknopjes. Zo kan ik straks alles weer precies op de goede plek terug zetten. Het siliconen beschermhoesje dat over de knopjes zit is delicaat, voorzichtig met losmaken.



 

Bowico

  • #4
Duidelijk te zien dat enkele sporen op de stuurprint door kortsluiting zijn verdampt. Ze zitten tussen de voeding (denk ik) van de print UEB2 en ZUG2. Nu nog even uitpuzzelen wat ZUG2 precies is. Deze beschadigingen op de stuurprint lijken mij niet de oorzaak maar een gevolg van kortsluiting elders.

Op onderstaande foto's duidelijk te zien.


 

Bowico

  • #5
Zojuist gezien dat de de bedrading van ZUG2 loopt naar de hoofdpomp, en het aanlooprelais/PTC dat daarop zit is geheel verbrand. De vraag is nu: is de hoofdprint beschadigd, met name het relais K1 en dat roodbruine ding -met drie pinnen- ernaast (opschrift Vogt N9 2x4,7mH/0,8A 573 31 047 00) Ik weet niet wat het is. Printsporen kan ik wel goed repareren, maar dat VOGT ding?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik denk dat u bij een electronica speciaalzaak wel zo'n ding kunt kopen.
 

Bowico

  • #7
Het ding heeft trouwens vier pinnen, zag ik later. Het is denk ik een soort spoeltje (inductief, vanwege de 4,7milli henry)
 

Bowico

  • #8
Na enig onderzoek kan ik mijn eigen vraag beantwoorden: het bruinrode ding is een smoorspoel (Engels: 'common mode choke' soort ruisfilter). Dient mogelijk om feedback ruis van de motor naar de stuurprint te filteren (bijv. door vonken van de koolborstels.)

Zie Vogt Electronics product catalogus sectie A1.2
link niet meer werkend


Ik moet nu dus eenvoudig kunnen doormeten of de smoorspoel ook is doorgebrand.
 

Bowico

  • #9
Ik heb de smoorspoel los gesoldeerd, en doorgemeten. Gelukkig was 'ie niet stuk. Verder heb ik de verbrande printsporen gerepareerd met wat stukjes draad (zie foto hieronder). Vandaag ontving ik de nieuwe aanlooprelais/PTC, die zit er nu ook in.

Hij doorloopt nu een kort programma om te testen of alles werkt, ziet er voorlopig goed uit. Verwarmt ook. 1 ding lijkt nog niet in orde: na afloop van het programma pompt ie het water weg, en daar lijkt de afvoerpomp te blijven steken. Even goed op letten wat er verder gebeurt.

 

Bowico

  • #10
De reparatie is nog niet helemaal klaar. De recirculatiepomp blijft namelijk lopen zolang 1) de deur dicht is en 2) de aan/uit knop aan staat.

Mijn conclusie is dat het stuurrelais op de hoofdprint door de kortsluiting in de motor (aanlooprelais) is beschadigd. Vermoedelijk zijn de contacten vastgesmolten, waardoor de pomp steeds blijft lopen.

Dit kan leiden tot beschadigingen aan de pomp wanneer die droog loopt, dus dit moet ik nog even oplossen. Ik ben op zoek naar een vervangend relais, maar dat is nog niet gelukt (Display, Conrad).
 

Ronald41

  • #11
Ik zou eerst even meten of dat relais werkelijk vastzit, en of het niet gewoon wordt aangestuurd.

In het laatste geval heb je kans dat de processor einde oefening is.

gr Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu