Klimaatfolie nuttig of nutteloos?

Jan1985

  • #1
Beste isolatiespecialisten,

Ik ben mijn dak van de zolder (bouwjaar woning 1980) aan het isoleren, bestaande uit schuine en platte delen. Op het dakbeschot is in de jaren 79/80 een kleine laagje pir gespoten (soort van sandwich platen, schuim laagje). Dakbeschot bestaat uit houten platen.
- Het platte dak ben ik aan het isoleren, zie foto 2. Tussen deze balken zit nu glaswol met een laagje alu folie. (bij dit platte dak zit overigens nog 15cm loze ruimte boven de dakplaten hier). Tegen de balken ga ik afwerken met gipsplaten, zie foto 3. Maar had ik nu klimaatfolie moeten plaatsen of is dit niet nodig? Alles is nu kurkdroog en ik zie geen vocht. De ruimte wordt nu enigszins geventileerd met een roostertje en mechanische ventilatie.
- Het schuine dak ben ik aan het isoleren met minerale wol (knauf), zie foto 1. Er zaten al gipsplaten tegen voordat ik begon met isoleren (opvullen). Had ik hier ook klimaatfolie moeten plaatsen op de rachels (tussen isolatie en gipsplaat) ??

Heel benieuwd wat jullie zeggen. Gaat namelijk een gigantische klus worden want alles gipsplaten moeten er dan af en mogelijk vervangen worden. En dan nog het werk van folie plaatsen e.d.

Hoor graag jullie onderbouwingen! Mvg Jan

IMG_3955.jpg
IMG_4311.jpg
IMG_4297.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Het is nu droog omdat je kunt ventileren. Echter je gaat de situatie wijzigen, waarbij door de isolatie het dakbeschot aan de buitenzijde van de isolatie kouder wordt. Daar ontstaat dus een kans op condensatie.

Dus het advies is: Ja.
 
  • Like
Waarderingen: Jan1985

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
" kleine laagje pir " Dat is waarschijnlijk pur. (niet dat dat veel uitmaakt voor de rest van de vraag)

Kan je aangeven hoe nu precies de opbouw wordt.
Dus bijvoorbeeld:
Dakpannen - pur - dakbeschot - .. - .. - gipsplaten.

Wat zit er op foto 3 tussen de isolatie platen en de balken?
Als je daar de naden met alu tape afsluit en de rand langs de muur kit of met flex pur doet, dan ben je daar zo goed als dampdicht. Folie is dan niet nodig.
 
  • Like
Waarderingen: Jan1985

Jan1985

  • #4
Bedankt voor jullie reactie.

@Jackd Ik bedoel pur inderdaad.
- De opbouw voor het schuine deel zou dan worden:
Dakpannen - pur - dakbeschot - mineraal wol 16cm - rachels van 2,5 cm - gipsplaten.

- De opbouw voor de platte delen:
Bitumen - dakbeschot plaat - spouw van 15cm - dakbeschot plaat - glaswol met alufolie - gipsplaten direct hier tegen aan.

Je vraagt wat er nog tussen isolatieplaten en balken zit: hier zit niks tussen. Isolatie zit tussen balken geklemd nu. Daar dus rondom afpurren en tapen met alu tape?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bij het platte dak zit al dampdicht materiaal nl de aluminium cachering. Ik zou dat dan maar helemaal dampdicht proberen te maken, klimaatfolie heeft daar weinig zin. Meestal doe je dat met tape tussen de platen, maar hier zitten ook nog balken. Om het echt goed te doen zou je er dan een dampdichte folie overheen moeten aanbrengen (aan de binnenkant). Glaswol zonder de cachering en met klimaatfolie was misschien safer geweest.
 

Jan1985

  • #6
@Edwinnn Dank voor de info Edwin. En wat denk jij wat te doen bij foto 1? Dit is het schuine dak.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Van binnen naar buiten moet het van dampdicht naar dampopen,
zodat er altijd meer vocht uit kan, dan dat er vanaf binnen in kan.
Klimaatfolie is hier een uitzondering op, dat gebruik je bij probleemgevallen, meestal als er een dichtdichte laag ergens zit en je wilt toch isoleren. Vocht wordt tegengehouden en vocht dat er in de winter in komt, kan in de zomer er aan de binnenkant weer uit. (heel kort door de bocht)

Bitumen is zo'n probleemgeval, want dat is bijna dampdicht: van binnen klimaatfolie.

Het pur laagje aan de buitenkant is hier een twijfelachtige laag. Die is enigszins dampopen. Als je aan de binnenkant goed (dus bijna) dampdicht werkt zit je veilig.
De alu laag, de naden met tape en de randen met kit of flexpur en je zit goed. Het hout kan je ook tapen met alu tape. Dat daar schroeven doorheen gaan is hier geen probleem.

Ik vrees dus dat je nog wat te doen hebt, over 10 jaar of eerder delen van je dak vervangen is echter nog veel meer werk.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #8
@Jackd Ben ik met je eens. Als het enigszins haalbaar is zou ik in het platdak die aluminiumgecacheerde platen niet gebruiken en gaan voor "gewoon" steenwol of glaswol met de klimaatfolie, dat is de gangbare oplossing. Bij een lek krijg je hier gegarandeerd condens.
 

Jan1985

  • #9
Dank heren. Dus 2 conclusies:
- 1. Dus als ik jullie goed begrijp zou ik voor het platte dak het aluminiumgecacheerde kunnen laten zitten, maar wel goed aftapen en purren? Zodat het dicht is voordat de gipsplaten er tegen gaan? Liever ga ik de isolatie niet vervangen voor gewoon steenwol of glaswol namelijk.

- 2. En voor het schuine deel dus sowieso klimaatfolie gaan gebruiken?
 

Jan1985

  • #10
Heren ik heb jullie advies opgevolgd. Het platte dak ziet er nu zo uit.
Klopt dit zo?
ik heb de cachering er af gehaald, ging makkelijk. En met klimaatfolie dicht gemaakt. Hoor het graag als er commentaar is. Dan kan ik het gaan dichtmaken..
 

Jan1985

  • #11
428A6CE4-632F-4101-921A-0CA700EEF861.jpeg
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dit is het verwerkingsvoorschrift. Als je het zo gedaan hebt is het goed. Altijd zorgen dat hij niet te strak zit, anders krijg je problemen bij het aftimmeren.

.
 

Jan1985

  • #13
Dank voor je reactie en adviezen! Dan gaan we zo door :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu