Keilbouten en injectiemortel of chemisch anker

Mr B

  • #1
Hallo,

Mijn uitvalscherm is aan de gevel bevestigd met keilbouten (M10 draad, 16mm huls)

Na verloop van tijd willen deze keilbouten weleens iets los komen zetten. Misschien moet er gewoon nog meer brute kracht op gezet worden met vastdraaien, maar gezien de plek van 2 van de gaten in de stenen durf ik dat niet (redelijk dicht naar de rand)

Nu zat aan een andere oplossing te denken, namelijk om de gaten eerst te voorzien van een chemisch anker of injectiemortel en vervolgens de keilbout erin en (normaal) vast draaien.

Iemand ervaring of suggesties?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat is geen goede oplossing.

Voor de juiste werking moet een lijmanker een minimale dikte hebben
(het gat moet een 4 tot 6 mm grotere diameter hebben als het anker)
gebruik dus gewoon een stukje draadeind in combinatie met een lijmanker

een keilbout perst alle lijm uit het gat bij het aandraaien waardoor je feitelijk alleen de werking van de kelibout overhoud.


een lijmanker is overigens vrij snel hard (afhankelijk van de temperatuur)
als je haast heb warm je het draadeind even op tot een graadje of 50 dan is het anker in 5 minuten hard
 

Ralph

  • #3
Dat kan wel maar dan moet je de mantel van de keilbout eraf halen en dan zonder mantel weer in het gat drukken.
Het gat stofvrij blazen en krabben met een staalborstel en lijm inbrengen. Als je de bout er dan helemaal ingedrukt hebt moet er lijm uit het gat kruipen, zoniet dan is het geen goede verbinding.
 

Mr B

  • #4
Bedankt alvast.

Als ik nu gewoon gebruik wil maken van draadeinden en chemische ankers of injectiemortel, welke diameter draadeind moet ik gebruiken in een 16 mm gat?

Is injectiemortel die je bij de bouwmarkt kan kopen even sterk als de glazen buisjes met chemische ankers?
 

Ralph

  • #5
Die patronen werken heel anders en gaat altijd in combinatie met bijpassende bouten en dien je ook borend erin te draaien in exact op maat geboorde gaten. Gebruik met patronen ook altijd een nieuwe boor.

De spuitversie is gebruiksvriendelijker zal ik maar zeggen en hoeven de gaten ook niet "helemaal" exact te zijn.
Of ze beide even sterk zijn weet ik eerlijk gezegt niet, google er eens op zou ik zeggen.

In een gat van 16mm gaat een M 14 bout/draadstang in.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
In een gat van 16 mm gaat een M10 of eventueel een M12 anders hou je te weinig ruimte over voor de lijm.

De lijm bevat korrels die uiteindelijk het skelet vormen van de verbinding
ongeveer volgens het zelfde principe als beton
Als het anker te groot is ten opzichten van het gat is de uittreksterkte een stuk lager


ps.
neem een rvs draadeind het is immers buiten
 

Ralph

  • #7
Nouja, ik werk meestal met patronen en daar gaan toch echt M12 bouten in 12 mm gaten. (commerciële link verwijderd)
 

Ralph

  • #8
Pdf file mag ook al niet. Ik vraag me sterk af hoe je iets moet onderbouwen zonder bron vermelding.
We zitten toch niet in een één of ander vaag communistisch land hier.
 

Toon

  • #9
Stuur een PB! Die zijn daarvoor. Reden dat je PDF verwijderd is op dit communistische forum is dat het sterk merkgebonden is. Algemene PDF en tabellen zijn weer wel toegestaan.
 

Kloek77

  • #10
Het lijkt me dat de diameter van het gat ook product/merkgebonden is.
Gewoon even nakijken wat de fabrikant voorschrijft dus.
 

Mr B

  • #11
Wat ik heb gevonden is inderdaad dat bij injectiemortel het gat normaal gesproken 2 mm groter moet zijn dan het draadeind / draadstang.

Kom ik dus bij 16 mm gat uit op M14. Dit past niet door m'n schermkappen en ik vind het voor alsnog zonde deze op te boren.

Nu hebben ze voor holle gesteentes ook kunststof hulzen om icm injectiemortel te gebruiken. Hiervoor wordt geadviseerd 16 mm gaten te boren voor M10 draadeinden. Is dit ook bruikbaar voor in normaal metselwerk?

Verder heb ik ook iets gevonden over metalen binnendraadhulzen in combinatie met chemische ankers. Hiervoor geldt ook een 16 mm gat voor een M10 binnendraad. Vooralsnog heb ik niet kunnen vinden waar dit voor particulieren te koop is. Iemand idee (zonder winkel te noemen)?
 

Toon

  • #12
Bij de betere/professionele bouwmarkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu