Karcher DS-5500 reparatie

Ejhogenbirk

  • #1
Hallo,

Wij hebben een DS 5500 - 1.195-101 (stofzuiger met waterfilter), een fijn apparaat.

Helaas is nu het snoer aan de binnenkant van de oproltrommel afgebroken (te ver uitgetrokken).

Nu probeer ik dit zelf te repareren.

Probleem is dat ik uiteindelijk (na verwijderen van de wielen en 6 torx schroeven), de bovenkant (waaronder de motor en snoertrommel zit) er niet af krijg (op het plaatje het gele bovendeel - bij mij is het grijs).

De bovenkant komt ongeveer een halve centimeter los aan de achterkant, maar blijft dan ergens steken.

Ik zie verder nergens meer schroeven of klemmen. Kan iemand me vertellen hoe ik de kap eraf krijg zonder forceren?

Heel fijn, alvast bedankt,

Erik Jan Hogenbirk
 

Gerrit

  • #2
Ik ken dit type niet, maar vaak zitten die deksels met een kliksluiting vast.
Probeer met een zaklamp of je wat kunt zien. Anders even wachten op iemand die het type wel kent.
 

Mart

  • #3
Beste Erik

Als je alle schroeven hebt verwijderd en de behuizing gaat niet los, kan je dmv 2 grote schroevendraaiers eea proberen ,je zet de ene in het stuk waar wel ruimte is en de andere naast het deel wat niet gaat , en dan voorzichtig proberen het huis langzaam uit elkaar wrikken...

Als dit niet gaat zit er toch echt nog een schroef of andere borging

Als veel stof en vuil in de naden van de behuizing zit kan je ook met een kunststof hamer op de naad tikken om de boel wat te laten schrikken , en daarna met de schroevendraaiers aan de gang.

Deze had je waarschijnlijk al gezien? link helaas niet meer werkend

Groeten

Mart
 

Ejhogenbirk

  • #4
Hallo Mart en Gerrit,

Bedankt voor de adviezen. Wrikken met een schroevendraaier heb ik al geprobeerd, er geeft niets mee. Uitvoerig ook met een zaklamp (en een spiegeltje zelfs) naar binnen gekeken, maar niets te vinden.

Ook had ik de bouwtekening gevonden, en al zitten er nog schroeven onder de aan/uit en katrol schakelaars, de halve centimeter dat de kap met gemak beweegt, beweegt dit allemaal mee dus die kunnen het haast niet zijn. Maar ik kan het nog proberen.

Ik kom er nog niet uit dus.

Groeten,

Erik Jan
 

Ejhogenbirk

  • #5
Jammer genoeg wil Karcher me ook niets vertellen, valt me een beetje tegen kwa service:

========
Geachte heer Hogenbirk,

Het spijt ons te vernemen dat u problemen ondervindt met uw DS 5500 stofzuiger.

Uit veiligheidsoogpunt adviseren wij u om het apparaat in een Kärcher verkoop- of servicepunt binnen te brengen voor controle en reparatie door een hiervoor opgeleide monteur. Per mail of telefoon kunnen wij u helaas geen reparatieinstructies doorgeven.

Wij hopen u hiermee voldoende ingelicht te hebben en tekenen

Met vriendelijke groeten
========
 

Gerrit

  • #6
Tsja....helaas.
Je zult er dan inderdaad mee naar een servicepunt moeten.
 

Ejhogenbirk

  • #7
Het is gelukt :D

Met twee schroevendraaiers aan de achterkant flink wat ruimte geforceerd, toen kwam de bovenkant eraf. Daarna gekeken waar ie nou eigenlijk vast zat, maar het niet kunnen ontdekken :o

Daarna de snoerkatrol losgeschroefd (torx 20). Om bij de snoeraansluiting te komen was nog een klus, de katrol bestaat uit 2 delen die met 3x2 weerhaakjes en nog 4 om de as aan elkaar geklikt zijn. De 3x2 haakjes heb ik moeten forceren tot ze braken, daarna met een schroevendraaier de middenas haakjes kunnen indrukken tot de helft van de katrol loskwam met wat trekwerk.

De snoeraansluitingen waren aangeklonken, dus die heb ik maar afgeknipt en er een nieuw snoer aangesolderd (meteen een langere). Dit was gepruts met 2 minieme en fragiele glijcontacten, dus flink oppassen dat er niets afbrak.

Daarna alles weer in elkaar gezet, de 3x2 weerhaakjes die afgebroken zijn doen er niet veel toe, de middenas zit al vast en de katrol zit op een kleine centimeter na toch al klem in de machine, dus die kan nergens heen.

Ook ontdekt waardoor het snoer nu eigenlijk is afgebroken: fabrieksfout! :shock:

In de snoerkatrol bij de glijcontacten zit een snoerklem, maar de buitenmantel was zo ver van de 2 binnendraden afgestript, dat die klem geen enkel nut had en een deel van de 2 losse binnendraden al om de katrol werd gewikkeld voordat de buitenmantel begon. Door katrol/snoerbeweging trad waarschijnlijk draadmoeheid op. De combinatie met slechts 5 meter snoer op deze machine die dus in een gemiddelde kamer vaak werd strak getrokken helpt hierbij natuurlijk ook niet.

Eigenlijk had Karcher vind ik dit dus kosteloos moeten repareren, maar ik kan het nu natuurlijk nog moeilijk bewijzen :(
 

Ejhogenbirk

  • #8
Tenslotte: dit was geen simpele klus!

Om bijvoorbeeld de grote wielen eraf te halen (want in de wielhuizen zitten schroeven die los moeten om de kap eraf te halen), moet je 8 weerhaakklemmen tegelijk naar binnen drukken, waar veel kracht voor nodig was. Dit heb ik gedaan door 8 theelepeltjes ertussen te steken en tegelijk vast te houden, terwijl iemand anders het wiel er dan af trekt :idea:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu