Isoleren vloer (nieuwbouw) wanneer?

HenkMT

  • #1
Ik ben een nieuwe woning aan het afwerken. De casco-oplevering is bijna zover en nu komt de rest.

De fundering+vloer is gestort op zand (zonder kruipruimte) en ligt momenteel nog 16cm onder peil.

Wat nu?
Eerst alle verwarmingsbuizen erin, dan isoleren, dan smeervloer?
Of eerst isoleren dan verwarmingsbuizen, dan smeervloer?

Overigens nemen we geen vloerverwarming, maar radiatoren.

Maakt de opbouw ook uit of de verwarmingsbuizen uit de muur of uit de wand laten komen?
 

Ralph

  • #2
Eerst de vloer dichtbranden met goedkoop dakleer.
Dan CV/water buizen leggen beleid, dus met de muren mee en niet kriskras door de kamer heen, je komt jezelf tegen met isoleren als je dat niet doet.
Isolatie om de alle buizen is verstandig.
Dan neem je 6 cm isolatie en leg je dat uit en snijd netjes langs de leidingen.
Vul de leidingsleuven op met perliet korrels tot bovenkant isolatie.
Neem nu 4 cm isolatie en leg dat ook uit.
Dan 6 cm estrich leggen met de nodige dilitaties.
Bij gebruik van tempex/ piepschuim folie onder de specie leggen.

De CV buizen zou ik uit de wand laten komen, er zijn speciale cassette's voor.
 

Droid

  • #3
Ralph schreef:
Eerst de vloer dichtbranden met goedkoop dakleer.
Waarom zou je dat doen?
 

HenkMT

  • #4
Dankjwel voor je reactie, ons idee was ook iets in deze richting. Dakleer is reeds gedaan, ik begrijp dat dit te maken heeft met de koudebrug van de fundering op zand.

Waarom zou je de verwarmingsbuizen uit de muur laten komen?
Onze CV-installateur heeft geadviseerd om deze uit de vloer te laten komen omdat ze op deze manier mooier afgewerkt kunnen worden (het worden kolomradiatoren, dus de afwerking willen we wel fraai).
Mocht je tips hebben die niet alleen praktisch maar ook mooi zijn, hoor ik ze graag.
 

Ralph

  • #5
@Droid,
Bij betonvloeren op zand ligt in het voorjaar en najaar het dauwpunt boven in het beton.
Dat water zal je isolatie intrekken waardoor de isolatie waarde afneemt. Met dakleer scherm je dat af.

@HenkMT,
Je loodgieter zal weten wat het beste past bij jou gekozen systeem en er zijn er vele.
In jou geval staan de radiatoren meestal toch op poten op de vloer, dus maakt de vloeraansluiting niet zoveel verschil meer.

Trouwens, er bestaan geen koudebruggen. Het zijn warmtebruggen, je verliest extra energie om je temp. te houden.
 

Michiel_H

  • #6
Het dampscherm had je ook kunnen doen met een eenvoudigere dampdichte laag, gewoon PE folie is ook goed. Maar eenvoudige dakbedekking is inderdaad beter. Met een koudebrug heeft het niets te maken.
Ik zou de volgende opbouw hanteren:
PE-folie
EPS-isolatie (dikte afgestemd op de verplichte EPC-berekening en de gewenste hoogte)
eventueel een laag Rockwool 501
eventueel nog een PE-folie
dan eventueel een wapeningsnetje #4-150, dat vergemakkelijkt het leggen van de leidingen
dan de leidingen
70 mm cementdekvloer
en tot slot je afwerkvloer (parket, laminaat..)

Je hebt 16 cm ruimte, dan moet je zo'n 7 cm isolatie leggen. Is er onder de huidige betonvloer geïsoleerd? 7 cm EPS als enige vloerisolatie is namelijk wel weinig..
 

Ralph

  • #7
Nooit leidingen in de specie van zwevende estrichvloeren leggen, elke isolatie zakt na met de kans op leidingbreuk of scheuren in de estrich.
Netje is bij normaal kamer gebruik overbodig.
Wij maken al jaren deze vloeren in Duitsland met de opbouw in mijn vorige betoog. Daar hebben ze het leergeld al voor ons betaald om het zo maar eens te zeggen.
 

Michiel_H

  • #8
En in Nederland worden de leidingen altijd in de zwevende cementdeklaag gelegd. Ik heb er nog nooit klachten over gehoord. De isolatie onderbreken geeft alleen maar isolatielekken.
 

Ralph

  • #9
Tja, de normen in NL liggen wat dat betrefd lager dan in BRD. Gescheurde afwerkvloeren is normaal, opdekdeuren die 2cm openstaan is ook binnen de norm, leidingen lopen kriskras zonder plan door de hele woning zodat je altijd moet oppassen met iets ophangen of aanboren, vochtsperlagen is onbekend.
Maar nu pas je ineens een ander systeem toe dan gebruikelijk in NL.
Zorg dan dat je de voor en tegens weet van het systeem en probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Leidingen in je estrich verzwakt je vloer met kans op scheuren, en je verliest energie en bovenal geluidruchter.
6cm kan je ongewapend leggen aan estrich, 4cm gewapend. Ram je daar leidingen bij door dan heb je een zwakke plek in je pakket.

Lekkage in isolatie klopt niet, leidingen zijn immers geïsoleerd en ruimtes erom heen op gevuld met perlitte.

 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
HenkMT schreef:
Waarom zou je de verwarmingsbuizen uit de muur laten komen?Onze CV-installateur heeft geadviseerd om deze uit de vloer te laten komen omdat ze op deze manier mooier afgewerkt kunnen worden (het worden kolomradiatoren, dus de afwerking willen we wel fraai).
Mocht je tips hebben die niet alleen praktisch maar ook mooi zijn, hoor ik ze graag.
Ik denk dat het een kwestie van smaak is. Ik heb ze zo aangelegd dat ze uit de muur komen, uit praktische overwegingen (makkelijk bij stofzuigen, schoonmaken) en esthetische overwegingen (radiator lijkt te zweven, geen lelijke leidingen zichtbaar).

De leidingen zijn met een haaks H-blok aangesloten op de radiator. Ook hebben wij ventielradiatoren genomen zodat je geen leidingen zichtbaar hebt aan de buitenkant, maar wellicht is dat al zo bij die kolomradiatoren.
 

Chathanky

  • #11
Een pe folie is idd voldoende.
De hoge vochtigheid in herfst en voorjaar vat ik niet.

Leidingen worden normaal in de dekvloer gelegd. metalen leidingen horen in een beschermbuis te liggen waadoor je geen last hebt van eventuele krimp. Lekkages door de werking?
Een vloer werkt altijd wel en zeker als die verwarmd wordt.
 

Ralph

  • #12
Waarom word het met dakleer gedaan? Omdat er toch leidingen bevestigd moet worden, en met staalspijkers door het dakleer in het beton is toch nog waterdicht genoeg. Daarnaast word er nog veel gelopen voordat uiteindelijk de isolatie er op komt. Dus folie is dan allang lek en daarmee zinloos.

Dauwpunt, leg maar eens een rubbermat op een niet geïsoleerde vloer op zand in het voor of najaar. Het is de volgende dag nat er onder, die nattigheid trekt je isolatiemateriaal in en zal dus je isowaarde negatief beinvloeden, ergo.....meer stookkosten.

Zwevende vloeren zullen altijd nazakken omdat na verloop van een paar jaar de isolatie toch iets indrukt. Heb je je leidingen in je estrich en dan in de muur omhoog lopen in een muurplaatje dan zal daar spanning op komen te staan met breuk als zeer goed mogelijk gevolg. Bijna altijd gaat dat gepaard met scheuren in de estrichvloer, het is geen verbonden estrich zoals in NL normaal is maar dus een losliggende laag van 6 cm. Als jij dan ergens in die laag er een leiding doorjast verzwak je terplekke die laag dikte, het zal daar gaan scheuren. (Ik had een foto staan hier voor de beeldvorming .......waar die nou weer is?)
Als je dat allemaal niet erg vind kan je het natuurlijk zo uitvoeren, maar zoals ik al zei, wat dat betreft ligt norm in NL veel lager. In Duitsland is zulk werk opleveren terecht ondermaats en niet acceptabel.
 

Chathanky

  • #13
Even terug naar de kern.

De basisvloer ligt er al, een betonvloer op zand.
De basis ligt al onder een folie dus vocht door optrekken is niet meer van toepassing.
De isolatieplaten kunnen er zo op.
vocht komt niet door de constructievloer bij een goede aanleg.

De leidingen leg je op de isolatie natuurlijk in een flexbuis. Krimpen en trekken hebben geen directe invloed op de leidingen omdat er altijd ruimte is tussen leiding en buis.

De dekvloer kan daar zo op en een dekking van 6 cm zal niet sterk verzwakt worden door 4cm over te houden bij de leidingen.
De vloer wordt niet verwarmd , van sterk krimpen en zetten is geen spraken.
Condens op de vloer, waarvan dan? De dekvloer is warm omdat deze binnen de geïsoleerde vloer komt te zitten. Een koude vloer is het niet tenzij je koudebruggen gaat creeeren, dan ben je dus verkeerd bezig.

Zo wordt er niet gbouwd. Dakbedekking tussen constructievloer en dekvloer?
Nog nooit gezien.

Goede oplossing voor de dakdekker tijdens de huidige crisis.
 

Chathanky

  • #14
Hoe zwaar is die druk op de isolatie?
Hoeveel kilo per m2 komt er bij en wat mag de isolatie hebben?

Het wordt allemaal wat overtrokken zo. 6 cm met leidingen er in kan met gemak en met wel problemen zal er best een andere oorzaak voor geweest zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Ralph schreef:
Zwevende vloeren zullen altijd nazakken omdat na verloop van een paar jaar de isolatie toch iets indrukt.
 

Chathanky

  • #16
Maar goed dat zo'n vloer dan "zweeft" he. :mrgreen:

Dan kan de eventuele ingezakte isolatie mooi opgevangen worden.
 

Millew

  • #17
En als het dan helemaal perfect moet worden, neem dan XPS i.p.v. EPS. Dat heeft een veel hogere druksterkte en ook het lange termijn gedrag m.b.t. inzakking is veel gunstiger. Het is wel wat duuder, maar door de betere R-waarde heb je een minder dikke plaat nodig.
 

Chathanky

  • #18
Het handige van zo'n zwevende vloer is dan ook dat die het evenruele zakken kan opvangen. :mrgreen:

Ik zie geen antwoord in de aangehaalde vraag wat het gewicht is wat permanent op de vloer rust. :roll:
 

Ralph

  • #19
Tja, dat ligt er deels aan wat je op je vloer pakt, maar alleen het gewichtt van de specie zal zo'n 100kg/m2 zijn schat ik zo uit de losse hand.
Verder ga ik er ook niet meer op in, het discussie gehalte dient laag te blijven is mij al een paar keer verzocht.
De TS heeft een paar opties waar hij uit kan kiezen, ik heb mijn visie en ervaring erbij gezet, de rest is aan de TS.
 

Chathanky

  • #20
Omgerekend zit je dan op 10 gram per cm2.

Isolatieplaten raken daar niet van onder de indruk.

Een traditionele opbouw voldoet uitstekend, om dan dakleer toe te passen is jezelf onnodig op kosten jagen.
Het dakleer zal als het inzakken van de isolatie ook niet voorkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu