Isoleren dakbeschot binnenzijde, buitenzijde al 3 cm glaswol

Pigion

  • #1
Wij wonen in een huis type semi bungalow, 3 slk. boven etc. gebouwd in 1976. De spouwmuren hebben cm glaswolisolatie en het dak 3cm wol op papier, tussen verhoogde tengellatten (3 cm hoog). Het is een groot huis, open trap etc. dus ook een grote gasrekening. Het wordt echt tijd daar iets aan te doen. Aangezien 30% van de warmte via het dak weg gaat zit ik te denken aan na-isolatie aan de binnenzijde. Dit onderwerp is al diverse keren aan de orde geweest, doch nergens zag ik glaswol op papier aan de buitenzijde. Daarom toch deze vraag gelanceerd.

De kap is een 30 graden zadeldak op spanten en gordingen
Opbouw dak van binnen naar buiten:
- Spaanplaat 18 mm op de gordingen
- 3 cm glaswol / papier (dus papier aan de zijde van de pannen)
- OVH pannen
Het gedeelte van de trapopgang/overloop is aan de binnenzijde afgetimmerd met 10 mm spaanplaat en met latex geschilderd.
Vragen:

A. Kan ik glaswol + papier damp-open beschouwen?
B. Kan ik met na-isolatie een behoorlijke verbetering verwachten?
De na-isolatie zou ik willen uitvoeren met 8 of 12 cm wol tussen de gordingen, danpscherm en afgetimmerd met spaanplaat tegen de gordingen. Gipsplaat kan natuurlijk ook, doch heeft niet mijn voorkeur.
C. Zet ik in dit geval de wol direct tegen het dak of laat ik daar ruimte. Volledig volzetten met 18 cm isolatie lijkt me over-kill.
D. Kan ik het dampscherm aan de gordingen nieten, naden dan aftapen? Tussen dampscherm en isolatie blijft dan 5 a 6 cm ruimte.
E. Of moet in dit geval het dampscherm tegen de wol zetten?
F. Of beter wol op al./papier (flensdeken) gebruiken?
G. Heeft iemand een suggestie wat ik naast spaanplaat of gipskartonplaat ook zou kunnen gebruiken, aannemende dat de steunlatten vertikaal h.o.h. 60 cm komen en de gordingen op 114 cm liggen?
Veel vragen op voorhand veel dank.
Pigion
 

Pigion

  • #2
Oei, nog vergeten te vermelden dat op de slaapkamers het spaanplaat dakbeschot aan de binnenzijde is geschilderd met een matte verf, waarschijnlijk latexverf. Daardoor zal de dampdoorlaatbarheid van het dakbeschot aanzienlijk zijn afgenomen.
H. Moet ik die verflaag wegschuren? Gaat dat ? Pokkenkarwei :(
Pigion
 

Pigion

  • #3
Ik heb op bovenstaand topic geen reacties gehad, daarom nog eens een verduidelijking:
Uit andere vragen/ reacties heb ik gelezen dat ik niet aan de binnenzijde tegen een geverfd dakbeschot mag isoleren. De verf is latex.
- Ik heb altijd gedacht dat latex verf niet volledig afsluit? Correct?

- In geval latex te veel afsluit, kan ik door wegschuren van de latex de dampdoorlaatbaarheid weer herstellen? Of moet ik dan min. 1 mm van het spaanplaat dakbeschot wegnemen? Lijkt me een pokkenkarwei, zo niet onmogelijk.

- Indien bovenstaande allemaal negatief wordt beantwoord, zijn er dan nog andere opties? B.v. gaten in het dakbeschot boren, 4 per M2, dia. 12 mm?
De uitwendige wol-isolatie (3 cm wol) is n.l. een lachertje bij de huidige gasprijs! :shock:

Pigion
 

Josht

  • #4
Tik eens merk verwijderd, mod. in op google. Dan zie je dat deze folies echt bestaan.
Op dit forum wordt er trouwens ook al veel over uitgelegd.

gr Jos


Wilt u geen merken noemen op het forum ? Mod.
 

Pigion

  • #5
Josht,
Ik weet van dampremmende en dampdoorlatende folie etc. Die folie is trowens behoorlijk aan de prijs!!!!
Het gaat mij meer om de vraag of latexverf op het dakbesachot nog enigsinds ademt of dat je het moet beschouwen als pot-dicht.
In een ander draadje wordt gesproken van "verf" en ik kan mij voorstellen dat een acryl of alkyd hars verf volledig afsluit. Geen situatie is gelijk. Ik heb ook nog nergens gelezen dat er 3 cm glaswol/papier aan de buitenzijde op het dak ligt. Vandaar ik het nog eens heb aangekaart.
Pigion
 

Zandmenneke

  • #6
Heb zelf ook voor dit euvel gestaan. In mijn huis (1974) liggen er tussen de dakpannen en de dakplaten (houtvezelplaat) al tempex platen. Heb ook het nodige speurwerk gedaan over na isolatie maar zover ik heb kunnen vinden, wordt het afgeraden om aan de binnenkant isolatie te plaatsen, als er al aan de buitenzijde al isolatie zit.

Ik zou je adviseren om een van de glaswol leveranciers te benaderen, aangezien dit volgens mij een redelijk unieke vraag is.
 

Pigion

  • #7
De glaswol is zeker damp-open, in het papier aan de bovenzijde zit geen bitumen e.d. Tempex of PUR is zeker niet damp-open.
Mijn vraag is eigenlijk of latex 100% dampdicht is.
Pigion
 

Targa

  • #8
Als er meerdere lagen op zitten zal de latex niet ademen.
ik zou dan ook als ik jou was de dakpannen er afhalen en renovatie platen er opleggen.ben je van alleproblemen af en is het vanaf de buiten kant geïsoleerd en dat is nog beter dan binnen.

gr anton
 

Pigion

  • #9
@Targa,
Ik zou dat wel willen, doch wij hebben een 30 graden dak en komen de pannen echt 10 cm hoger bij de goot. Dat is geen fraai gezicht, onder de pannen te kijken.
Bovendien heb ik reeds "gedaan":
- 55 meter zink in bakgoot laten vervangen, 4400 euri
- Alle aftimmering van watervast multiplex vervangen in Red Cedar met rvs nagels, 3 delen rabat hoog, totaal materiaal f 3700,- ( 1998). Werk zelf gedaan. Als een huis 25 a 30 jaar staat, dan krijg je onderhoud. Watervast multiplex gaat met ademende alkyd beits kapot door de zon. Bovendien vond ik het een doods gezicht.
Dat allemaal weer lostrekken..... mmm, niet zo veel zin in.
Bovendien moet ik ook nog 30 M2 ruiten vervangen. Dat is origineel Thermopane (gesoldeerde bladen) glas, gezet in harde kit en nu allemaal lek.
Ik merk aan den lijve dat er in de jaren 70 veel werd geklooid in de bouw.
In de 20 jaar dat ik in het huis woon ook al de stalton-latei boven schuifdeuren moeten vervangen, de komplete riolering onder de vloer.
Eerst in de komende weken het isoleren van de onderzijde van de vloer afmaken.
Genoeg te doen, gelukkig genoeg tijd en nog fit. (pensioen)
Pigion
 

Targa

  • #10
Hallo

ja dan zou ik ook maar van binnen isoleren ja.
je hebt al een hoop werk verzet.
aan een oud huis ben je nooit klaar.

gr anton
 

Pigion

  • #11
Ik vind 30 jaar voor een huis toch niet echt oud. Het punt is dat er in de na-oorlogse bouwperiode nieuwe dingen werden toegepas, die niet uitgerijpt waren + een schrikbarend hoog gehalte aan klooiwerk.

Misschien ben ik te kritisch, doch dat brengt mijn beroep mede. Bovendien kan het met wat meer attentie wel goed worden uitgevoerd.
Vr. gr.
Pigion
 

Fiesiekus

  • #12
Nog even het probleem resumeren: je het aan de buitenzijde van het dak een glaswollaag van 3 cm (weinig isolatie). We nemen aan dat die damp-open is. Dat is gunstig; condensaat uit het dakbeschot kan dan wegventileren.

Aan de binnezijde heb je latex. Hoe dampdichter de binnenzijde, des te beter: er kan dan (bijna) geen waterdamp uit de woning tegen het dakbeschot condenseren. Dus laat die latex voor wat ie is en gebruik een dampdichte isolatielaag aan de binnen zijde.

Verder begreep ik iets van een "open trap"? Kan je een deur boven plaatsen? Scheelt alweer een hoop warmteverlies naar boven (daar wordt het boven wel koeler van).

Suc6.
 

Pigion

  • #13
@Fiesiekus,
Het dakbeschot is van spaanplaat en deze spaanplaat is aan de binnenzijde met latex geverfd. Als ik nu nog eens extra 10 cm tussen de 17 cm hoge gordingen plaats, met een goed dampscherm, sluit ik de isolatiewol wel geheel in. Risico kan een lekkage zijn door een kapotte pan en dan nat dakbeschot. Dat risico is reéel, reeds een 25 tal kapotte keramische pannen uit Alphen a/d Rijn zijn vervangen.
Dus nog vaker dakpannen-inspectie :(
Vr. gr. Pigion
 

Fiesiekus

  • #14
Dat is het grote nadeel van isolatie aan de binnenzijde. Vaak zit er damp-open folie aan de buitenzijde dakbeschot om die problemen te voorkomen. Maar in jouw geval dat ook nog aanbrengen.....dan kan je hett beste het hele dakbeschot vervangen door isolatieplaten.

Je situatie is verre van ideaal....al nagedacht over die deur in de trapopening?
 

Pigion

  • #15
Ja, ik weet dat het goed zou zijn om dampopen folie aan de buitenzijde aan te brengen. Dat is weer een heel stuk werk erbij, pannen er af (of opzij), panlatten er af, damp-open folie erop, tengellat erbij en panlatten terug zetten of nieuwe etc.

De trapopgang dichtmaken, is niet goed uitvoerbaar. Als ik iets aan compartimentering zou willen doen, dan is het de doorgang naar de voorkamer/eethoek af te scheiden van de keuken/achterkamer. Het effect van ruimte gaat dan wel verloren en nog belangrijker de communicatie. Mijn vrouw heeeft op de ruime overloop haar schildershoek in gericht, ik klus graag in de achterkamer. Mijn Yamaha motor kan net door de deur naar binnen, hebben we toch nog een beetje contact en een klassiek muziekje. Ik mag echter niet knoeien met vloeistoffen in de achterkamer.
Alles democratisch opgelost.
Vr. gr.
Pigion
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu