Isolatie voor- en achtergevel verbeteren

Tom_m

  • #1
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over het verbeteren van de isolatie in onze voor- en achtergevel.

Het betreft een huis uit de jaren 70 waarvan de woningscheidende muur en kopgevel van gewapend beton is. De vloeren en plafonds zijn tevens van beton.
De voor- en achter gevel zijn hout skelet bouw, aan de buitenzijde opgemetseld, aan de binnenzijde een houten binnenspouwblad.

De isolatie hiervan laat nogal te wensen over, tijdens een eerdere verbouwing heb ik de opbouw hiervan (voor zover mogelijk) bekeken, en deze is als volgt van binnen naar buiten:

Houten spouwblad (verm. multiplex), houten regelwerk met holle ruimten, plaat dunwandig isolatiemateriaal (verm. hardschuim), spouw, buitenmuur.
Opvallend is dat de binnenmuur niet helemaal aansluit op de betonnen vloer, er is een ruimte van circa 10-15cm over waar nu een hoge plint tegenaan zit.

Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik zou een voorzetwand kunnen maken waarin ik adequate isolatie aanbreng, nadeel is dan dat er wat ruimteverlies is. Ik zou ook de holle ruimten op kunnen vullen en voorzien van nieuw plaatmateriaal.

Ik zou er ook nog voor kunnen kiezen een 5cm Ytong muurtje te kunnen plaatsen ipv het houten spouwblad. Ik weet alleen niet of die grote "kier" onder de muur nog een functie heeft...?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De isolatie hoort door te lopen, anders heb je een koudebrug. Kan je wat foto's plaatsen? Heb je tekeningen van het huis?
 

Tom_m

  • #3
Een foto plaatsen wordt wat lastig aangezien alles nu nog helemaal dicht zit. Een schematische tekening van het kleine wandje dat destijds open is geweest, hier zit nu weer een houten plaat (en de keuken) voor:



Tekeningen van het huis heb ik niet, maar wil ik wel bij de gemeente opvragen om te kijken hoe het nu echt zit.

Ik heb een onduidelijke foto gemaakt tijdens de verbouwing waarop duidelijk te kier te zien is die onder de muur loopt.



Tevens een foto van de achtermuur waarop ook de kier te zien is:



Hopelijk biedt dit al wat meer duidelijkheid over de situatie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zit er aan de onderkant (in de kier) wel kozijnhout? Het lijkt alsof er gewoon een paneel is geplaatst in het onderste deel van het kozijn.

Dan kan je namelijk eenvoudig het paneel vervangen door materiaal dat beter isoleert.

Het "houten binnenspouwblad" kan je waarschijnlijk niet verwijderen, omdat je kozijn hierop steunt of aan vast zit. Enige opties dan zijn materialen vervangen of er iets voor zetten.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
De beste oplossing is om de gevel van binnen naar buiten aan te pakken. Maar dat is ook meteen de meest ingrijpende methode.

Wil je de gemetselde muur laten staan, dan moet je het houten gevelelement van buiten naar binnen opnieuw opbouwen met (dampopen folie,) isolatie, dampdichte folie en binnenlaag. Dit kun je rondom je bestaande regelwerk opzetten.

Voorkom ten allen tijde holle ruimtes aan de binnenzijde van de isolatie. Door deze valse spouw verlies je de complete isolatiewaarde over een groot oppervlak. Ook moet isolatie naadloos aansluiten, kieren groter dan 5 mm tussen isolatieplaten zorgen ook voor grote verliezen.
 

Tom_m

  • #6
Hartelijk dank voor de reacties, excuses voor de late reactie terug, maar ik ben bezig geweest de originele bouwtekeningen te achterhalen.

Bij deze een scan van de exacte muuropbouw:


Een R waarde van 1,4 zou gehaald moeten worden. Ik las dat er tegenwoordig een R waarde van 5 geëist wordt... Er is dus nog wat werk aan de winkel!

Er wordt in de tekening gesproken over eternit board, dit zal dan verwijderd moeten worden denk ik. Ik vroeg me af, is dit verplicht als de platen in goede conditie zijn? Ik zou bijvoorbeeld ook de ruimten tussen het regelwerk op kunnen vullen met glaswol.

Aan de onderkant in de kier, zit geen kozijnhout. Het houten regelwerk rust op een aantal doorgeroeste metalen draadeinden.

Opnieuw opbouwen lijkt me wel het beste, maar ik heb hier werkelijk waar totaal geen verstand van, dus wellicht is het dan handiger om de klus uit te besteden...

Maar ik ga graag de uitdaging aan, dus ben benieuwd naar de reacties/nieuwe/andere inzichten naar aanleiding van de bouwtekening
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik zie spouw en buitenspouw hoe zit dat precies?
Ik lees deze maten, 1 cm, ? cm, 0,3 cm 3 cm, 3 cm en ?.
Is het zeker, Eternitboard?
 

Tom_m

  • #8
De "buitenspouw" zoals in deze tekening zijn de bakstenen aan de buitenkant.

De spouw zoals omschreven is een luchtgevulde spouw, maar gezien alle kieren en de grote kier onderaan de muur, kan ik me niet voorstellen dat er hier over stilstaande lucht gesproken kan worden.

Ik weet niet zeker of het eternitboard is, het gedeelte dat ik tijdens de verbouwing heb opengehad, had hier meer een soort zachte foam-achtige plaat.
Maargoed, ik weet natuurlijk niet wat er achter de rest zit. Om dit open te maken zal ik sowieso de radiatoren even moeten verwijderen.

Het huis is in de jaren 70 gebouwd, dus aanwezigheid van asbest zou zeker nog kunnen.

Om het makkelijker te maken heb ik in de documenten nog een andere tekening gevonden, die een iets andere opbouw laat zien. Hier zou het Eternitboard van binnenuit gezien achter glaswol zitten, maar dit is dan weer precies omgekeerd als de eerste tekenening....

Zie tekening 2:

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ohhh gelukkig dat het Eternit board of wat het dan ook mag zijn aan de buitenkant tegen de isolatie staat.
Op de positie van de eerste tekening zou niet mogelijk zijn. Daar moet een dampdicht materiaal zijn aangebracht.
Voor dit soort vragen moet je precies weten hoe het een en ander in elkaar zit en wat de eigenschappen zijn van die materialen.
Ook met de info van de laatste tekening kan ik geen veilige constructie maken. Je krijgt veel te veel vocht.
Vervang je de glaswol door PUR/PIR met aluminium folie gecacheerd kan je qua vocht iets maken. Hoewel die dikte vandaag de dag niets voorstelt. Voor de veiligheid zou je toch nog een damprem kunnen aanbrengen als het veel paswerk is om die platen op z'n plek te krijgen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Eternit heeft een dampopen plaat in het assortiment die Menuiserite heet. En ca 3 mm dik is. De huidige versie is gemaakt van vezelcement, de versie voor 1994 is asbesthoudend.
https://www.eternit.be/nl-be/asbestverleden/
 

Tom_m

  • #11
Bedankt voor de reacties wederom.
ik had eerst gedacht om de huidige luchtspouw op te laten vullen met iso-parels of iets dergelijks en dan de ruimte tussen het regelwerk op te vullen met glaswol.

Ik denk echter dat ik dan dus problemen ga krijgen met koude-bruggen.

Er zal dus denk ik niks anders op zitten dan alles te verwijderen tot aan de gevelstenen en dan het binnenblad en isolatie opnieuw op te bouwen.

Dit wordt een aardige klus, een aardig prijzig ook denk ik??

Alle tips om deze klus aan te pakken zijn welkom!

P.s. Nog in reactie op de asbesthoudende eternit platen, deze zal ik dan ook (indien in goede staat zijnde, zelf) verwijderen en afvoeren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Waarom denk je dat je koudebruggen gaat krijgen?

Zodra je een construcite aan de verkeerde kant gaat isoleren wordt het uitvoeren van de damprem ontzettend belangrijk.
In de praktijk is het vaak niet mogelijk of men denkt dat het zo wel goed is.

Je kan 20 mm PUR alu tussen het regelwerk zetten. Glaswol en board, als deze plaat inderdaad dampopen is, laat je ook zitten. De spouw aangnomen 70 mm vullen met iso parels. Zorg voor een goede damprem tussen de gipsplaat en de PUR Alu platen.

Die foto met die pijl heb ik nooit begrepen. Ik bedoel wat is daar precies aan de hand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu