Isolatie boven kozijn - Druiplippen en ventilatie

Peter Feiken

  • #1
Beste lezers

Zit met een dilemma wellicht wil iemand hier even zijn licht op laten schijnen.

Ik heb onder een bestaand platdak een staandkozijn geplaatst met de bedoeling om hier een bijkeukentje van de maken

Het kozijn valt iets terug van de ringbalk maar staat er ook nog een paar cm onder ook zit er nu ruimte van ongeveer 20 mm omdat het kozijn iets lager is als de ringbalk.

Nu vraag ik mij af hoe dit het beste dicht te maken?
Zit zelf te denken aan drie opties

1 mijn eerste ingeving was om de kier tussen kozijn en ringbalk open te houden en boven in de ringbalk wat gaten te boren waardoor de boel mooi kan ventileren daar achter zet ik dan pirplaat tussen kozijn en dakbeschot voor isolatie. Dit om de ringbalk vrij te houden zo dat de boel daar niet kan verrotten.
Helaas blijken de balk schoentjes die ik gebruikt heb bij het maken van het dak te diep zo dat deze dan half in het stuk ventilatie komen te liggen en half in de isolatie. Dat zal betekenen dat als ik dat zo maak ik de balk schoentjes moet verwijderen en deze vervang voor houten klosjes.

Optie 2
De kier gewoon dicht maken met een balkje de boel dicht zetten met pir en dan de boel goed afplakken zodat condens geen kans krijgt

Optie 3 alleen een balkje voor de kier zetten en niet isoleren
De ringbalk is 70 mm dik en is van zich zelf ook al isolerend
In het kozijn zitten ook al gaten geboord voor ventilatie (dit wal al toen ik het kozijn kocht) dus kwa isolatie waarde doet het zo niet veel.

Weet effe niet wat hier in de beste keuze is.

Hoor graag van jullie
Groet Peter

DSC_0009.JPG DSC_0012.JPG DSC_0013.JPG
 

Peter Feiken

  • #2
Goedemorgen is er niemand die bij even op weg kan helpen ?

Heb vanmorgen nog even twee schetsjes gemaakt .

bij de eerste heb ik het met ventilatie getekend

Bij de tweede zit alles dicht

de tweede tekening heeft mij voorkeur omdat dit makkelijker te realiseren is en je de isolatiewaarde van de balk ook mee neemt .
alleen ben ik bang dat er vocht tussen ringbalk en isolatie kan komen

img387.jpg img388.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Druiplippen en ventilatie.

Boeideel ventilatie.jpg
 

Peter Feiken

  • #4
Goedemorgen wgb,

Jij hebt mijn 2e tekening genomen de tekst die je er bij hebt gezet daar doel ik niet op dit is immers al klaar.
Ik heb achter het boeideel inderdaad ventilatie toegepast.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik de afwerking het beste kan maken van binnen uit boven op het kozijn?

Ik wil hier boven op pir isolatie toe passen, bij de eerste tekening heb ik de pir isolatie niet strak tegen de ringbalk aangezet zodat je als het waren een ventilatie spouw krijgt ik zou dan boven in de ringbalk gaten moeten boren, en de balk schoentje van de raveeldelen moeten vervangen voor houten klosjes 4x

Mijn tweede schetsje heb ik de isolatie gewoon tegen de ringbalk aan gemaakt ik zou dan de pir isolatie goed met tape of folie van binnen uit dampdicht moeten maken.

Ik ben namelijk wat huiverig dat er condens ontstaat tussen ringbalk en isolatie
Vandaar mijn vraag.

Groet Peter
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Peter Feiken schreef:
Ik heb achter het boeideel inderdaad ventilatie toegepast.
En heeft de ringbalk een druiplip of ben je ervan overtuigd dat daar geen regenwater bij kan komen.
Peter Feiken schreef:
Mijn tweede schetsje heb ik de isolatie gewoon tegen de ringbalk aan gemaakt ik zou dan de pir isolatie goed met tape of folie van binnen uit dampdicht moeten maken.
Ik weet niet beter de PUR/PIR alu gecacheerd strak tegen de ringbalk zonder ventilatie.
Peter Feiken schreef:
Ik ben namelijk wat huiverig dat er condens ontstaat tussen ringbalk en isolatie
Aluminiumfolie is vele malen dampdichter dan hout dus het vocht uit de warmtestroom kan zich in de constructie niet verzamelen. Je schrijft zelf al aansluitingen goed afplakken.

Die ventilatie die op foto twee. Wordt deze gebruikt om het glas in het kozijn te ventileren?
 

Peter Feiken

  • #6
1) Ik ben er inderdaad van overtuigd dat hier geen water komt het boeideel heeft genoeg overschot en heb het boeideel indertijd schuin terug gezaagd


2) Oké dat zal het zo I zo een stuk makkelijker maken

3) die ventilatie gaten zaten al in het kozijn toen ik dit overnam het kozijn komt uit een jaren 30 woning waarschijnlijk hebben deze mensen ook al wel last gehad van vocht vandaar die gaten,
Voorlopig wil ik deze gaten ook gewoon openhouden eerst maar is kijken wat het 1 en ander doet als de boel klaar is.
Orgineel komen hier schuifroostertjes over heen welke je dan open en dicht kan zetten.

Dan ga ik de boel dicht zetten met isolatie.
Bedankt voor de feedback
 

MvanV

  • #7
Je eerste tekenung lijkt me prima. Wel idd aan druiplatten denken
Maar de beluchting van de boeidelen is dan ok.
Goed afgewerkt is de kans op problemen klein. Pir heeft folie en als je aftapet is het goed dampdicht. En de damp die er doorkomt kan prima weggeventileert worden.
Overigens kan je pirplaten ook prima lokaal insnijden om ze minder dik te maken als je het met alutape netjes bekleed.
 

Peter Feiken

  • #8
Eigenlijk twijfel ik nog steeds een beetje

Ik moet dus kiezen tussen de isolatie boven op het kozijn strak tegen de ringbalk aan zetten, om de gordingen breng ik dan purschuim aan incl de balkdragers.
Daarna moet de boel dan goed dampdicht gemaakt worden (wat best lastig is om de gordingen heen
Daarna maak ik het met een watervast multiplex netjes dicht
De constructie lijkt een beetje op dat van een dakkapel waar ook het kozijn en dak dicht op elkaar zitten ik neem aan dat dit hier ook zo gedaan wordt?

Of ik laat de kier tussen kozijn en ringbalk open (zie foto 1) boor gaten boven in de ringbalk, welke dan achter het boeideel wegvallen dus zie je aan de buitenkant bijna niks van.
Vervang de balk schoentjes voor houten klosjes en zet de isolatie een stukje van de ringbalk af waardoor ik als het ware een ventilatie spouw creëer
Verder werk ik het dan het zelfde af als hierboven.
Dit is wel meer werk, ook ben ik de isolerende werking van de ringbalk kwijt ivm de gaten die ik er in geboord heb, de isolatie ruimte in minder kan dus minder dikke platen gebruiken. En ik moet de kier en gaten afdekken met iets van gaas tegen ongedierte.

Waarom twijfel ik,
Zo ver ik geleerd heb bouw je eigenlijk alles bij voorkeur ventilerend of in iedergeval dat condens of vocht weg kan, denk aan een warmdak, hsb bouw met dampopen ventilatie aan de buitenkant of een voorzet wand met ventilatie spouw..
Bij mijn eerste idee hierboven is dat dan niet het geval of is dit zo weinig dat dit wel mee valt?
 

MvanV

  • #9
Er is geen plicht altijd even dik te isoleren. Isolatie werkt als een breuk. Iedere x breedte halveert de verliezen. Als je ergens 1/16ste verlies hebt en iets verder 1/32ste maakt dat niet zo enorm uit. Overal dan 1/16de is slechter.
Pir laat niet echt vocht door zeker als je aftaped is het vochtdoorlaten beperkt, dus licht ventileren er achter is al heel snel genoeg als het al mis zou gaan.
Grote vochtproblemen waren vooral in de jaren 70/80 toen men een volstrekt open isolatiematriaal als glaswol onder volkomen dicht spul als bitumendaken deed.
Ik heb nog niet echt gehoord van problemen met pirisolatie.
 

Peter Feiken

  • #10
Wgb schreef:
Heb toch nog even een vraag ivm de raveel dragers deze zijn van ijzer geeft dit geen problemen?
 

Peter Feiken

  • #11
Wgb schreef:
Ik weet niet beter de PUR/PIR alu gecacheerd strak tegen de ringbalk zonder ventilatie
 

Peter Feiken

  • #12
Goedenavond,

Toch nog even een vraagje ivm de reactie van Wgb hierboven

Waarom komt er in dit geval geen condens tussen isolatie en balk?
Heeft dit mischien met het douwpunt te maken of zo?
De ringbalk is 70 mm dik, maar wel dampdicht
Ik zie nu even door de bomen het bos niet meer?
 

Peter Feiken

  • #13
Ter verduidelijking toch nog maar even een foto geplaatst.

De zwarte balk is dus de draagbalk van het dak het dakbeschot ligt hier direct op.
Daaronder nog een kleiner zwart balkje waarmee het kozijn vast zit aan boven genoemde balk.
Er is hier dus geen ventilatie
Vandaar mijn zorg.

DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Peter Feiken schreef:
Waarom komt er in dit geval geen condens tussen isolatie en balk?
Omdat de isolatie voorzien is van waarschijnlijk twee lagen aluminium die dampdicht zijn.
Die aan de koude kant mag je bewerken om bijvoorbeeld beter passend te maken aan de warme kant moet deze intact deze blijven.
Peter Feiken schreef:
Heeft dit mischien met het douwpunt te maken of zo?
Ja in die zone is de temperatuur en de luchtvochtigheid lager door het isolatiemateriaal en de dampremmende laag of lagen.
Peter Feiken schreef:
De ringbalk is 70 mm dik, maar wel dampdicht
Waarom denk je dat bij jouw die balk dampdicht is.
 

Chuckles

  • #15
Gewoon gechacheerd PIR netjes tegen het hout snijden, en alufolie op de naden.
Bestaat niet dat je hier nog een koudebrug krijgt. De cachering zorgt ervoor dat er geen (leef)vocht van binnenuit in de isolatie krijgt. Je kozijn is ruim voorzien van ventilatie. Ik neem aan dat je er geen jacuzzi in gaat zetten
 

Peter Feiken

  • #16
Wgb schreef:
Waarom denk je dat bij jouw die balk dampdicht is
Omdat ik in die tijd de balk met een vochtregulerende beits heb behandeld (vocht kan er wel uit maar niet in)

Condens van binnen uit zal ook wel mee vallen denk ik heb inderdaad ventilatie genoeg en plak de boel goed af.

Maar douwpunt is toch iets anders?
Dit is toch condens die kan ontstaan waar warmte en kou elkaar ontmoeten?

Ik zit namelijk met nog een isolatie puntje
Onder de ramen zit nog een houten borstwering, ik heb hier van binnen het plaatmateriaal afgehaald en er zat wat steenwol in welk aan de bovenkant wat vochtig was maar zeker niet zeiknat dit terwijl de boel verder niet afgeplakt was en er een verwarming voor heeft gehangen.

Ook hier lees ik niet anders dat als je dit wilt isoleren (pir plaatje) je ventilatie moet toepassen aan de buitenkant doormiddel van bijv roosterjes
Dit vind ik eigenlijk niet zo mooi

Vraag me dan ook af of dit dan wel nodig is?
En wat het verschil is tussen de balk boven en de borstwering beneden.
 

Chuckles

  • #17
Je isolatie zou niet vochtig mogen zijn, hoe is de staat van je onderdorpel/neuslat
 

Peter Feiken

  • #18
Dat is allemaal top heb de boel net aan de buitenkant geschilderd.

Ik dacht meer aan of vocht van binnen uit door dat er alleen maar een triplex plaatje voor heeft gezeten in combi met de verwarming die er voor heeft gehangen de opgesloten lucht condenseert, daarom was het volgens mij alleen aan de bovenkant vochtig.
Teminste dat is mijn redenering.

Ik zou er nu graag een pir plaatje terug in willen plaatsen deze ook weer goed afplakken er er weer een triplex plaatje voor terug willen plaatsen.
Eigenlijk net zo als de ruimte boven het kozijn, alleen wederom is er dan geen ventilatie
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Peter Feiken schreef:
(vocht kan er wel uit maar niet in)
Ze bedoelen eigenlijk vocht kan er uit maar er kan geen water in. Als het binnen veel kouder zou zijn dan buiten komt er echt vocht naar binnen hoor.
Peter Feiken schreef:
Maar douwpunt is toch iets anders?
Dit is toch condens die kan ontstaan waar warmte en kou elkaar ontmoeten?
Klopt helemaal maar je vergeet de luchtvochtigheid erbij te halen. Laat die nou juist de meeste invloed hebben.
Peter Feiken schreef:
Ik zit namelijk met nog een isolatie puntje
Onder de ramen zit nog een houten borstwering, ik heb hier van binnen het plaatmateriaal afgehaald en er zat wat steenwol in welk aan de bovenkant wat vochtig was maar zeker niet zeiknat dit terwijl de boel verder niet afgeplakt was en er een verwarming voor heeft gehangen.
Peter Feiken schreef:
Ik dacht meer aan of vocht van binnen uit door dat er alleen maar een triplex plaatje voor heeft gezeten in combi met de verwarming die er voor heeft gehangen de opgesloten lucht condenseert, daarom was het volgens mij alleen aan de bovenkant vochtig.
Teminste dat is mijn redenering.
Klopt heel aardig.
Steenwol is het meest dampopen isolatie materiaal de Mu waarde kan lager zijn dan 3.
Triplex daarvan is de Mu 50, of speciaal verlijmd Mu 150 zijn dus minder dampdoorlatend.
Zit er materiaal wat meer dampopen is als die triplex is er niets aan de hand.
Peter Feiken schreef:
Ook hier lees ik niet anders dat als je dit wilt isoleren (pir plaatje) je ventilatie moet toepassen aan de buitenkant doormiddel van bijv roosterjes
Dit vind ik eigenlijk niet zo mooi

Vraag me dan ook af of dit dan wel nodig is?
En wat het verschil is tussen de balk boven en de borstwering beneden.
Snap ik ook niet, ik denk dat je wat zaken door elkaar gooit.
 

Peter Feiken

  • #20
Oké nou boven het kozijn is me inmiddels wel duidelijk ik ga dit gewoon vol zetten met 2x 40mm pir alluminium gecasheerd en plak de naden af en werk het af met gips of een multiplex plaat


Wgb schreef:
Klopt heel aardig.
Steenwol is het meest dampopen isolatie materiaal de Mu waarde kan lager zijn dan 3.
Triplex daarvan is de Mu 50, of speciaal verlijmd Mu 150 zijn dus minder dampdoorlatend.
Zit er materiaal wat meer dampopen is als die
In de borstwering wil ik dan een 40 mm pir plaat zetten of iets dikker maar dan moet ik het kozijn daar ook iets opdikken
De pir alluminium gecasheerd en plak de randen hier ook af
Wat voor plaat kan ik dan het beste gebruiken om dit dan aan de binnenkant weer dicht te maken?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu