Intergas VR Ontluchten hoe?

Mrhawkeye

  • #1
Hallo,

Ik ben in bezit van een Intergas VR wandketel (maximale waterdruk 3 bar)

Ik probeer de cv installatie te ontluchten i.v.m. borrelende storende geluiden. Maar dit lukt niet echt. Het lijkt net of ergens bij de ketel lucht blijft hangen.

Nu heb ik het volgende uitgevoerd:

Alle radiatorkranen open gedraaid.
CV ketel 10 minuten warmgestookt (30 graden via thermostaat met stekker erin) Geen borrelende geluiden
Alle radiatoren en buizen worden warm.
Cv ketel laag gedraaid (prompt hoor ik borrelende geluiden)
10 minuten gewacht

Vervolgens van laag naar hoog onlucht:

Beneden etage:
1) 2 radiatoren beneden (radiatorkraan dicht en toen ontlucht via nippel, resultaat kwam water uit)

Wandgas ketel
2) Toen de wandgasketel (zit een onluchtingsnippel, resultaat kwam sissend wat lucht uit)

3) Toen 4 radiatoren boven (eerst de kraan dichtgedraaid en toen ontlucht, resultaat kwam wat water uit)

Overigens was de waterdruk in koude toestand 1,8 bar
In warme toestand 2,1 bar.


Echter in de handleiding staat er:

A) Ontlucht de installatie en de ketel dmv de ontluchtingsnippel links boven in de ketel (die heb ik gevonden).

B) En vervolgens staat er: zet hierbij de driewegklep op handbediening "manuel" achter het nokje. (kan hem niet vinden)

C) Controleer of de automatische ontluchter rechts boven in de ketel goed functioneert. Open het afsluitdopje. (gevonden en geopend)

Concreet:

1) ik krijg de installatie niet goed ontlucht, blijft in koude toestand (dus als die niet ah verwarmen is borrelende geluiden maken)

2) en ik weet niet hoe ik de driewegklep moet herkennen, genoemd in (B)
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Na het warm stoken de stekker eruit trekken en langer wachten alvorens te ontluchten, een paar uur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
MrHawkeye schreef:
3) Toen 4 radiatoren boven (eerst de kraan dichtgedraaid en toen ontlucht, resultaat kwam wat water uit)
De stekker van de cv er uit, alle kranen open draaien en dan ontluchten.
Wanneer u probeert te ontluchten met de kranen dicht kan er nog lucht in de aanvoerleiding zitten, die stroomt weer in de radiator en u bent weinig opgeschoten.

Na het ontluchten de cv even opstoken, uitzetten en weer op bovengenoemde wijze ontluchten.
Houd ook de druk in de gaten, als u bijvult dan eerst de vulslang vol water laten lopen.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #4
Dit is de driewegklep die bedoelt wordt.
 

Mrhawkeye

  • #5
Bedankt heren en of dames.

Helaas heeft het nog niet 100% geholpen.

Pas als ik de druk opvoer naar 2,5 bar wordt het minder. Maar dat lijkt me ook niet echt gezond alhoewel de maximale waterdruk 3 bar mag zijn. Kranen trouwens opengedraaid :)

Bedankt voor de foto vd 3wegklep. Ik kon hem nu tenminste identificeren. :) Ben maar een IT'er :) Idd even op manual kunnen zetten hoewel ik het nut niet echt snap.

Ik denk trouwens dat het automatisch ontluchtingsventiel defect is. Want ik hoor in de ketel rommelen / borrelen terwijl ik alles al volgens het boekje heb uitgevoerd.

Maar goed ik ben maar een wannabee doe het zelfzer en zal vast wat meer geduld moeten tonen.
 

Mrhawkeye

  • #6
Ron321 schreef:
Na het warm stoken de stekker eruit trekken en langer wachten alvorens te ontluchten, een paar uur.
Ik zal dit vanavond eens proberen :)
 

W en d

  • #7
Er zit als het goed is een ontluchter rechts bovenop de ketel,en aan de linkerkant boven de cv pomp ook.
probeer deze te ontluchten met de stekker eruit,laat daarna cv pomp draaien en herhaal het ontluchten indien nodig
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik krijg een vermoeden dat het in de warmtewisselaar zit.


Ik heb er verschillende vervangen,maar die ging echt klappen/bonken/borrellen.
 

Mrhawkeye

  • #9
Dat ontluchten heeft nog steeds niet veel geholpen. Maar die ontluchter rechtsboven moet ik even gaan zoeken.

Het is voor allemaal onbekende materie dus het is ff wennen


Motoren en IT dat zijn mijn ding.
 

Mrhawkeye

  • #10
Utreg schreef:
Ik krijg een vermoede dat het in de warmtewisselaar zit.


Ik heb er verschillende vervangen,maar die ging echt klappen/bonken/borrellen.
Is dat dat ding wat links vd ketel zit (die pijp van +- 40 cm in isolatie)?


Beetje cryptisch maar ik kan het niet anders noemen
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #11
Dat is de tapspiraal.

Boven de pomp aansluiting die platte wisselaar.
 

Ron CV

  • #12
Even nog ter aanvulling voor de topicstarter, u moet uw ketel niet verder vullen dan 2 Bar. Als het goed is zit er in het systeem een zogenaamd overstortventiel gemonteerd, als u het systeem opvult naar 2.5 bar of zelfs 3 bar is het gevaar heel groot dat dit ventiel "open" gaat en daar het overtollige water zal lozen wat kan resulteren in wateroverlast/schade.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu