Intergas 250HRW (op propaangas) start niet.

A

Anonymous

Gast
  • #1
Hallo, Wat een leerzame site, hopelijk komt er ook een oplossing voor mijn probleem.

Sinds enige tijd valt de cv-ketel (bouwjaar eind 1999) steeds in storing (Code 4; Geen vlamsignaal na ontsteken). Dit doet zich vooral voor als de ketel langere tijd (uren) uit is geweest. Het vreemde is dat hij het na een reset weer prima doet ook als hij langere tijd op storing heeft gestaan.

Ook tijdens het uren durende opwarm traject waarbij hij meerdere keren aangaat zijn er geen problemen. De ketel wordt gebruikt voor vloerverwarming en brand op de laagst mogelijke temp, ongev 50 gr en de warmwater stand staat op de spaarstand en brand op propaangas. De ketel en de afvoer heb ik schoon gemaakt.

Bvd
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Beste Peter, hoor je tijdens bedrijf het toestel "klikken" zonder dat hierbij de statuscode verandert. (Het cijfertje op de brander automaat) en wat voor branderautomaat is het de 441 Furimat of 551.

Laat wat van je horen,
mvrg Sil.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Beste Sil,

Dank voor je reactie.

De branderautomaat is de Furimat 850 CL02. Zojuist de ketel gestart nadat hij vanacht in storing viel. Na een reset vanmorgenvroeg heeft hij gebrand tot halverwege de ochtend, denk ik, en is niet in storing gevallen. Na het starten om 17.30u hoorde ik klikken bij 3 vervolgens bij 4 en het toerental hoger worden. Dit 3 keer tot hij weer in storing viel met een knipperende 4 en het groene aan/uit ledje was daarbij uit.

Vervolgens een reset en bij de tweede poging sloeg de ketel aan. Nu zal hij het vanavond wel weer blijven doen, ook bij warmwatervraag. Wel heb ik de indruk dat als ik eerst warmwater vraag ipv de cv, hij niet in storing valt maar dat heb ik nog te weinig geprobeerd om dit met zekerheid te kunnen zeggen. PS de waterdruk is groter dan 1.5.

Alvast bedank!
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Peter weet je toevallig of je toestel een "DC" voorvoegsel heeft of een comfort model is? (Er zijn een aantal toestellen uitgerust met gelijkstroom ventilatoren er zit dan nog een trafo bovenop de branderautomaat.) In ieder geval als je zeker bent dat het toestel en afvoer (ook inwendig) schoon zijn kan het nog een drietal dingen zijn. Gasafstelling, conditie van Ionisatie pen , branderautomaat.

Er even vanuit gaande dat CL voor comfortline staat en het klikken optrad tijdens CV bedrijf denk ik dat de ionisatiemeting in de branderautomaat niet goed verloopt. Je zou met de witte mantel eraf tijdens bedrijf eens door het kijkglaasje moeten kijken (links van het toestel). Als tijdens CV bedrijf de vlam goed is (Strak dus niet pulserend of walmend) ga er dan maar vannuit dat het de brander automaat is.

Ik heb in 10 jaar een keer een ionisatiepen moeten vervangen voor een vlamstoring bij de HRW en die was in het steatiet gebroken. Opschuren van de pen kan altijd een iets betere geleiding geven maar algemeen is dat wanneer het toestel klikt ijdens bedrijf (vlam constant geweest) de branderautomaat defect is.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Hallo Sil,

Het is inderdaad een Comfort Line model en er zit een trafo op de branderautomaat. Ik heb zojuist de aan- en afvoer gedemonteerd en die was eigenlijk schoon. Wat stoffig maar zeker niet belemmerend voor een goede werking, althans in mijn ogen. Het vreemde is dat hij altijd instoring valt als hij een tijd niet gebrand heeft. Net als gisteren stond hij vanmorgen vroeg weer op storing en na een reset heeft hij weer tot halverwege de ochtend gebrand zonder in storing te vallen.

Tijdens het starten vanmiddag, door het glaasje gekeken en zag de onsteekpen vonken en de ketel sloeg aan. Gisteren dus niet. Hij brande mooi egaal met blauwe vlamen, niets mis mee zou ik zeggen. Met klikken tijdens bedrijf bedoelde ik tijdens het ontsteken. Tijdens normaal branden heb ik dit nooit gehoord. Wel dat het toerental licht varieerd maar dat kan, denk ik, ook met de wind te maken hebben.

Hopelijk is dit voldoende voor een juiste diagnose.

Nogmaals weer reuze bedankt.
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Hallo Sil,

Ik heb het onsteken via het glaasje nog eens bekeken nadat ik de thermostaat had verhoogd. Resultaat was prima vonken tijdens de drie pogingen maar hij sloeg niet aan. Na een reset sloeg hij wel aan. Geen gas zo ik zeggen of kan het dan toch nog aan de branderautomaat liggen?
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
Peter een ding moet ik eerst zeker weten toen je zei dat je hem gereinigd had ging ik uit van de condensafvoer. Het is echt heel belangrijk dat je zeker weet dat deze niet INTERN verstopt zit.

Als er bijvoorbeeld een prop in zit dan kan het heel goed zijn dat het condenswater wel weg loopt maar niet snel genoeg. Gevolg na enkele uren branden zit de ketel de verbrandingsruimte te vullen met water waardoor de verhouding tussen gas/lucht niet meer klopt en er allerhande problemen kunnen ontstaan waaronder ontstekingsproblemen.

Dus Syphon eraf en lang voorwerp in trechter (zwart staafje) steken om er zeker van te zijn dat er geen obstructie in zit. Als je de branderplaat er ooit afgehaald hebt wil ik dit graag van je horen ivm met mogenlijk andere problemen.

Als je dit niet gedaan hebt en je weet zeker dat er geen obstructie is moeten we meer denken richting gasblok/gasverhouding tenzij je als je goed oplet af/toe een verschil in toeren kunt vaststellen bij het opstarten voor ontsteken als dit toerental te laag is zijn er ook problemen. (DC probleem met ventilator komt vaak voor).

Laat wat horen en Succes!,

Sil.
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
Hallo Sil,

Het syfon had ik enkele maanden geleden al eens schoon gemaakt. Er zat toen wel korrelige smurrie in maar liep nog wel door. Nu jouw advies opgevolgd en een stuk draad (30cm) in het zwarte buisje gestoken. Was niet brandschoon maar was ook niet zodanig verstopt dat de ketel vol kon lopen.

De branderplaat heb ik er enkele weken afgehaald om het van binnen schoon te maken. Zag er in mijn ogen netjes uit. Met een kwastje de oxidatie van de ribben en ontsteekpen geborsteld en met de stofzuiger alles schoon gezogen. Ook heb ik de ventilator gecontroleerd. Met de storm en de herrie op zolder kan ik nu niet goed horen of er kleine toerentalverschillen zijn voor het ontsteken.

Ik laat dit nog even weten.

Mvg
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Peter weet je zeker dat je de stromingsplaat goed teruggemonteerd hebt bij het terugplaatsen van de voorplaat of had je daarvoor ook al frequente vlamstoringen? Die plaat is namelijk schuin aan een kant en moet met de schuine kant naar de wisselaar toestaan.

Laat me nog even horen van die toerentallen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #10
Hallo Sil,

Voor (code 3) en tijdens (code4) het onsteken is het toerental gelijk en gaat na het onsteken op max of in ieder geval een hoger toerental, om vervolgens weer naar een lager toerental te gaan. De storing is al van voor het reinigen van de binnenkant. Twee jaar geleden heb ik dit ook al eens gedaan.

Ik weet niet wat je met de stromingsplaat bedoeld en kan mij ook niet voorstellen wat dat zou kunnen zijn. Of het zou die vierkante plaat moeten zijn die in het onderste gedeelte zit. Daarvan kan ik mij herinneren dat ik die op de zelfde manier heb teruggeplaatst omdat ik die op een bepaalde manier heb weggelegd tijden het schoonmaken.
 
A

Anonymous

Gast
  • #11
Peter de onderste plaats is vierkant en heeft isolatie materiaal, dit isomateriaal is naar je toe op die plaat moet nog een stromingsplaat staan met andere woorden als je de complete branderplaat in je handen hebt zit onder de ventilator en daarboven 2! plaaten.

De bovenste plaat is je stromingsplaat en die MOET er zitten.
 

PeterZ

  • #12
Hallo Sil,

Ik heb de branderplaat er weer afgehaald en het ziet er als volgt uit. Op de branderplaat zit verder niets dan alleen bovenaan het bolle rooster waar het gas uit komt. Op het vaste gedeelte zit beneden de ventilator met daarboven een metalen plaat met omgezette kanten die gevuld is met een glaswol plaatje.

Daarbovenop zit een isolatieplaat van een soort schuim en deze loopt naar beneden wat dikker uit. Deze zit beneden gevat in de omgezette rand van het onderste plaatje, en steunt boven tegen 2 lipjes. Dit alles past maar op een manier. Ik neem dus aan dat de stromingsplaat die wittige en schuimige plaat is. Mocht ik niet duidelijk zijn kan ik natuurlijk nog een foto maken.
Mvg, Peter
 

PeterZ

  • #13
Hallo Sil, Nog even een nabrandertje. (Whats in a name) Ik had inmiddels al een onsteekpen gekocht, op aanraden van de installateur waar ik de ketel heb gekocht. maar deze werkt niet (goed). Nu ik toch weer bezig was dacht ik deze gelijk te monteren maar na montage slaat de ketel niet meer aan.

Door het glaasje gekeken blijkt de nieuwe pen bijna niet te vonken terwijl de oude een "vlam" trekt van ongeveer anderhalve cm. De oude weer gemonteerd en de ketel slaat direct aan. Misschien draagt dit nog iets bij aan het oplossen van het startprobleem.
Mvg, Peter
 

Sil

  • #14
Een oud model ontstekingspen is langer dan een nieuw model onstekingspen. Veelal is de afstand tussen de brander en de electrode dan niet goed. 100% zeker ben ik niet maar ik dacht dat voor een 220 HRW een afstand van 7 mm gehouden moest worden. Dit zou dan ook voor de 250 zo moeten zijn.

Als beide pennen gelijk zijn in grootte/lengte en buigrichting dan is je nieuwe pen niet goed. Anders moet je de oude truuk nog maar eens toepassen:

Pen in tang op fornuis houden (alleen electrode) goed op laten warmen vervolgens iets buigen, naar buiten (van je af) als de vonk te klein is naar binnen als de vonk te groot is. Doe dit met kleine stapjes omdat het over het algemeen om millimeters gaat!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Eerdere vervolgvraag van Peter (17-2-2005)

Functie branderautomaat

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat precies de functie en werking is van de branderautomaat in combinatie met het gasblok en de onderlinge samenhang daarvan. Aangezien ik nog steeds problemen heb met het starten van mijn Intergas HRW250 Comfort Line kan ik wellicht daarmee de oorzaak van de storing achterhalen.

Als hij het doet blijft hij het goed doen. Maar zodra hij langere tijd niet is aan geweest, m.n. 's nachts dan wil hij 's morgens niet starten en valt in storingscode 4. Als ik de thermostaat 's avonds laag zet en dan 's morgens deze weer handmatig hoger zet valt hij na 3 keer proberen ook in storing (code 4). In beide gevallen is 1 reset voldoende om de ketel weer te starten. Het lijkt er dus op dat de reset iets hersteld dat optreed nadat de ketel langere tijd uit is geweest. Wie kan en wil mij dit uitleggen of heeft de oplossing voor dit probleem. Bvd Peter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Antwoord daarop van Mik (17-2-2005)

De brander automaat is het electronische regelorgaan in een cv ketel, deze stuurt en bewaakt alles in een cv ketel, onsteek problemen hoeven niet altijd aan het toestel zelf te liggen, wat wel is voor komt is bijv. een slechte aarde of een rare spanning tussen nul en aarde dit is makkelijk te controleren met een universeel meter.

Wat ook vaak over het hoofd gezien wordt is de gasvoordruk in de gas leiding zelf, het kan zijn dat deze na een lange periode niet gebruiken op loopt en daar door te hoog wordt, een cv ketel kan dan ook problemen krijgen met ontsteken. En anders een rookgas analyse en kijken of de gaslucht verhoudingen juist zijn.maar hier is een speciale meter voor nodig.
 

PeterZ

  • #17
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is de oorzaak voor het niet starten van de ketel gevonden. Nadat ik zelf alles had gecontroleerd wat door mij maar te controleren viel. Het was volgens mij allemaal in orde. Ik heb zelfs een drukmeter gemaakt en de aanwezige druknippels gecontroleerd of deze overeen kwamen met de handleiding.

Uiteindelijk ben ik naar mijn installateur gegaan om een afspraak te maken, en door al mijn onderzoeken kon ik ook precies vertellen wat het probleem was. Mijn verhaal aanhorende wilde hij er niet zelf aan beginnen maar wilde een monteur van de fabriek regelen.

Na nog wat over het probleem pratende stelde ik de vraag of het probleem veroorzaakt kon worden door het propaangas. Omdat hij dit bevestigde heb ik eerst de leverancier gebeld en het probleem voorgelegd. Toen ik zei dat de druk op de tank op 0,8 bar zei hij direct dat dit veel te laag was.

Vanmiddag was de monteur er al en die constateerde dat er een reduceerventiel defect was. Volgens hem was die zo laag dat de ketel eigenlijk niet kon branden. Nadat hij e.e.a. hersteld en afgesteld sloeg de ketel direct aan. Uiteindelijk een simpele maar lastig te vinden oorzaak, maar het heeft mijn inzicht in het functioneren van de ketel enorm vergroot en ook niet onbelangrijk, weinig gekost.

Mvg,

Peter
 

Sil

  • #18
Mooie eindconclusie.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat heb je dan als gasvoordruk gemeten?

Propaan behoort een hogere voordruk (rond de 45) dan aardgas te hebben, is je tijdens de meting niet opgevallen dat deze inzakte?
 

PeterZ

  • #19
Hallo Sil,

Het installatievoorschrift spreekt over een voordruk van 20-30 mbar. De door mij gefabriceerde drukmeter, een doorzichtige slang in een grote U met beugeltjes op een brede plank met een centimeterverdeling, kwam aan 23 mbar. Echter dat het voorschrift heeft betrekking op aardgas en niet op propaangas, daar had ik even niet bij stil gestaan.

Op dit moment meet ik 32 mbar als voordruk (het verschil in cm tussen beide niveau's). De branderdruk heb ik nog niet gemeten alsmede de andere drukpunten.

Wat ik verder nog niet begrijp is dat de monteur het reduceerventiel op tank op 25 ?? heeft ingesteld, hij stond op 20 ??. Als ?? staat voor mbar waarom meet ik dan binnen 32 mbar. Belangrijkste is echter dat de ketel het nu weer doet en ik in het vervolg weet wat ik met met provisorische drukmeter moet meten. Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.

Mvg,

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu