Als het voor buiten is kun je ze beter niet lijmen - de enkele of dubbele Z is voldoende. Maak de diagonaal niet de verkeerde kant op ! De diagonalen moeten van boven aan de openslaande zijde naar onder aan de scharnierzijde lopen, andersom heeft geen zin. Zo steun je de vrij hangende kant af op de "vaste" kant van de deur. Het frame liefst wèl verlijmen, met een watervaste D4 lijmsoort.
Gebruik delen met messing en groef, geef ze een millimetertje speling t.o.v. elkaar en verlijm ze niet, ook niet op het frame. De buitenste delen kun je evt. wèl op het frame lijmen als je de rest blind wilt vernagelen.
De delen 2 x gronden ( in kleur ) vóór de montage voorkomt een hoop gedoe achteraf ( uiteraard níet op de lijmvlakken ).
In het geval van een lichte afwerking kan een dun randje overschilderbare kit in de kieren het geheel wat netter laten ogen.
Als je delen in de lengte met elkaar wilt verbinden, kun je ze in principe gewoon koud tegen elkaar lijmen als de lijmvlakken recht en haaks zijn, maar als je dat bij een buitendeur doet krijg je wel een èrg zware deur, en bovendien is het best lastig om zo'n groot paneel goed vlak te klemmen als je geen hele stapel serre-joints ( "sergeants" ) of een paneelklem hebt. En dan is het voor buiten nog steeds een kwetsbare optie, die zeker meer problemen met werken zal geven dan een met messing-en-groef delen beklede framedeur.
Voor een lichte deur, bv. voor een berging o.i.d, kun je volstaan met de Z of Z's, zonder de zijstijlen, de middelste ligger kan evt. voor een oplegslot o.i.d. gebruikt worden - op de liggers kunnen dan scharnierhengen geplaatst worden. Wil je een inboorslot, dan wordt het toch een compleet frame. Dan kun je ook infreesscharnieren of paumelles gebruiken.
Succes,
Job