Houtrot onderste glaslat en onderkant verticale glaslat

DHZ44

  • #1
We hebben de woning laten schilderen en binnen een jaar vallen er gaten in het schilderwerp op een enkele glaslat. Dat blijkt houtrot onder de verf te zijn. De glaslatten bevinden zich aan de buitenzijde.

De glaslatten hebben rondom de ruit een gelijk profiel. Het profiel is 17 x 19 (verticaal 17 mm-horizontaal-19 mm) en loopt aan de vrije zijde zijde iets schuin af.

Waar houtrot:
1/. onderste glaslat (horizontaal) over de hele lengte
2/. onderkant van een verticale glaslat, waar deze aansluit op de horizontale glaslat.

Glaswerk waar:
Het glaswerk zit in een houten schuifpui van hard hout. Glas is dubbel glas, isolerend.

De onderste glaslat heb ik verwijderd. Ik heb van het restant twee zijden afgezaagd om zo de maten van de glaslat (bij benadering) te bepalen. Het kan zijn dat de maat door werking van het hout wat afwijkend is.

Tussen het dubbele glas en de glaslat zitten 2 rubberen? strips.
met een onderlinge afstand van 3-4 mm over de gehele lengte van de glaslat. De glaslatten zijn op een aantal plaatsen met spijkertjes die wat schuin in de richting van het glas in de sponning van de schuifpui geslagen. De schuifpui is van hard hout.

Ik ben wat dit soort klusjes een totale beginner, maar wil het graag eens zelf proberen. Ik heb me op wat terminologie en materiaal in verschillende bouwmarkten en de betere doehetzelf handel georienteerd,

Ik ga er vanuit dat ik glaslatten beter volledig kan verwijderen en kan vervangen door nieuwe in plaats van het rotte deel weghalen en dan bewerken met houtrot bestrijdingsmateriaal (wat ik hier heb).

1/. als je de glaslat op maat maakt, moet je dan nog rekening houden met de werking van het hout, vwb de maatvoering als je de maten bepaald. Hoe bepaal je de juiste maat?

2/. moet de sponning waarin het glaswerk zit en waar de glaslatten zitten na verwijdering nog bewerkt worden (ik heb wat geschuurd en gereinigd).

3/. is het verstandig om een rubberen strook of lint tussen het glas en de glaslat te gebruiken. Is het beter over de hele hoogte van de glaslat een rubberen lint te gebruiken, of zoals het gemoneerd was, aanliggend aan de sponning en vanaf de bovenzijde van de glaslat tegen het glaswerk, dus 2 rubberen linten met een vaste afstand. Hoe heet dit materiaal dat gebruikt wordt ?

4/. zijn die spijkers voor vastslaan koploos ? dit was niet RVS. Moet je voorboren om splijten glaslat te voorkomen. Geen plamuur in de spijkergaten, maar welk materiaal dan wel ?

5. mag de glaslat direct op de sponning gemonteerd worden, dus niet lijmen en geen kit gebruiken.

6. moet de glaslat gegrond zijn aan de uiteinden en over de lengte

7. het schilderen van het geheel gebeurt na de montage

8. zijn er aparte spijkers en hamers te koop om te gebruiken. Met een gewone hamer tik je misschien de ruit in.....

9. ik heb wat over ventilatielatten gelezen en gekerken naar het profiel ervan bij wat houtbedrijven. Is dit bedoeld voor ventilatie van binnen naar buiten ?


Reacties en tips welkom,
Wim
 

Droid

  • #2
Best stukkie tekst. ;)

Is het kozijn niet verrot? Kijk dat even goed na, prik hier en daar met een scherpe punt, ga je er zo door, dan is het rot.

Antwoord op een aantal vragen;
1. Hoe lang zijn de glaslatten, als het niet meer dan twee meter is dan hoef je geen rekening met werken te houden... dat is dan minimaal. Zorg dat de latjes er netjes tussen zitten en niet op spanning ertussen worden geslagen.

2. Niet verkeerd omdat goed te gronden.

3. Dat is compriband. Dat zorgt voor de afdichting tussen glas en lat + kan het glas lichtelijk werken. Die er weer tussen plaatsen.

4. Koploze spijkers gebruiken zonder voorboren, niet te kort aan de rand spijkeren, plamuren en schilderen.

6. Ja, vooral de kopkanten zijn erg belangrijk, daar trekt het vocht makkelijker het hout in en trekt er makkelijk doorheen.

7. Ja, maar dus wel glaslatten rondom goed gronden!

8. Geen klauwhamer, maar een normale hamer gebruiken, voorzichtig tikken. Of een dus plaatje hardboard tussen de hamer en het glas houden. Spijker iets in het hout tikken m.b.v. een ........ *naam kwijt*
 

DHZ44

  • #3
Droid
Bedankt voor je reactie.
De sponning in de schuifpui waar het dubbelglas in gemonteerd is is niet verrot. Ik zal het vlakken en gronden. Glaslat idem dito en dan de kopse kanten wat extra behandelen omdat daar de rot het snelst op kan treden.

Wat betreft die Compri band is het verstandig om evenwijdig aan elkaar met een tussenruimte van 3-4 mm band op de glaslat rug aan te brengen of mag dat ook Compri band zijn met een breedte van de rug van de glaslat, dus één enkele band. Heeft die ruimte tussen 2 smallere Compri band evenwijdig aan elkaar een functie? Dus is dat beter als een enkele Compri band van 16-17mm breedte. Wat er op zat zal zo rond de 2x 6-7 mm geweest zijn.

Oppassen dat met inslaan van de spijkers in de glaslat, de glaslat niet splijt. Een niet te zware hamer en het glas afschermen tegen aantikken.

Lijkt me een leuk klusje voor morgen.
 

EGeen

  • #4
Is het niet beter om ipv grondverf dan loodmenie te gebruiken? Ben geen klusser maar wel een verver. Grondverf is ademend(bijna allemaal), loodmenie sluit de boel op waardoor er geen vocht meer in kan.
 

EGeen

  • #5
En compriband.. is dat hetzelfde als epdm? Dacht altijd dat ze dit gebruikten daarvoor namelijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #7
Droid schreef:
Spijker iets in het hout tikken m.b.v. een ........ *naam kwijt*
Drevel.

Ik weet trouwens niet of je specifiek compriband moet gebruiken, ik heb gewoon glasband (PE band) gebruikt.

Zelf zou ik wel voorboren. Gewoon een spijkertje wat je ook gebruikt om de glaslatten vast te tikken in de boormachine en daar een gaatje mee boren. Wel RVS spijkertjes gebruiken!

6) Ja en het liefst 2x

8) ik heb daar een kleine rechthoekige hamer voor gebruikt. Deze rondom ingetapt in ductape (behalve het slagvlak natuurlijk) en de hamer glijdend over de ruit gebruikt om de glaslat vast te tikken. Zo kan je de ruit niet intikken.

9) Ventilatie van buiten naar rondom het glas vanwege mogelijk condensatievocht. Verplicht bij HR++ glas en ik zou het ook altijd bij dubbelglas gebruiken.
 

DHZ44

  • #8
Bedankt voor jullie reactie. Ik hoop binnenkort het materiaal aan te schaffen en de reparatie te doen. Er kwam wat anders tussen. :wink:

Voor die epdm of glasband dat tussen de glazen ruit en de glaslat komt, is het beste om daarvoor een enkele band te gebruiken, net zo breed als de hoogte van de glaslat aan de kant van het raam of is het beter om 2 banden te gebruiken, dus vanaf de boven- en onderkant geplakt op de zijkant van de glaslat. Er kan dan een opening tussen die banden zitten van zo'n 3-4 mm. Welke optie is het beste: enkele of dubbele epdm band gebruiken.

glas
!
! band1
![]+--------+
! ! Glaslat ! 2x epdm band []
![]+--------+ breedte totaal kleiner dan hoogte glaslat
! band2 beide banden evenwijdig aan elkaar

glas
!
!=+---------+
!= ! Glaslat ! enkele epdm band =
!=+---------+ breedte = hoogte glaslat
! = band 1x
 

DHZ44

  • #9
Ik heb hardhouten glaslat 2,70 m aangeschaft. Koperen koploze spijkers d=1,8 mm en om voor te boren een boortje d=1,5 mm. Ik hoop hiermee het splijten van het hardhout te voorkomen.

Met een proefstukje heb ik gekeken hoe het hout reageert op zagen en spijkers, splijten dus..... Nu nog even kijken wat voorboren voor effect heeft.

Om de uiteinden van de glaslat netjes af te zagen heb ik een goede oplossing gevonden en uitgeprobeerd op een proefstukje hout. Dat werkt.

Voor de band tussen glaslat en dubbelglazen ruit PE band, plakkend aan een kant, aangeschaft. De bovenste band in de schets hiervoor eerder aangegeven is geen PE band. Dat is elastische kit.

De onderkant van een opstaande glaslat blijkt ook verrot. Het lijkt me het beste om deze glaslat ook te vervangen.

1/. Moeten gaatjes waar de spijkertjes ingeslagen worden niet in dezelfde lijn liggen om splijten van de glaslat te voorkomen?

2. moeten de spijkertjes om de glaslat vast te maken, recht in de glaslat geslagen worden, of schuin, dus met de onderkant iets meer in de richting van het glas?

3/. is vervanging van alleen het verrotte deel van de verticale glaslat verstandig en dan afkitten en afwerken of is het eenvoudiger en sneller te doen om de hele verticale glaslat ook te vervangen?

Ik kon de klus niet eerder doen, ik ben geen klusser..... Ik wil het graag zelf doen, maar er geen project van maken dat fout gaat.

Bedankt voor reactie.
W
 

DHZ44

  • #10
De glaslat(ten) die vervangen moeten worden zitten in een hardhouten schuifpui. Nu bij reinigen en voorbereiden merk je dat aan de onderkant waar de horizontale glaslat vervangen moet worden ook zachte plekken in het hardhout van de schuifpui zitten, dus de schuifpui zelf.

1/. Is er een goede en effectieve manier om dit te behandelingen met een "soor anti houtrot". Zijn hier tips voor ?

2/. is het verstandig om een glaslat te lijmen? Het lijkt me lastig als je de glaslat dan ooit verwijderen moet. Je beschadigt dan ook de schuifpui zelf. Men heeft het over gebruik van bisonkit. Mij als leek lijkt dit onverstandig. Tips ? Combinatie lijmen en koploze spijkers zinvol?
Wat voor lijm in dat geval?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
1/. Zachte plekken betekent rot of een opeenhoping van vocht. Er bestaat geen middeltje om dat vanaf de buitenzijden te verhelpen.

Indien u met een schroevendraaier of scherp voorwerp diep in de plekken kunt indringen is de enige remedie vervangen van het aangetaste deel.
Het vochtpercentage kunt u alleen meten met een vochtigheidsmeter.

Effectieve deelvervanging is alleen mogelijk indien de ondergrond gezond hout is.
Dus: ook hier weer: meten is weten. Ligt het vochtpecentage boven de 20% dan kunt u zowiso niet schilderen.

2/. Glaslatten lijmen is amateuristisch geknoei. Vraagje aan u: de onderste glaslat die u hebt verwijderd, was dat een ventilatielat? En de topafdichting ( kit ) was die keihard ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Voor je begint de glaslatten schuuren en rondom 2 x lakken desnoods de onderzijde een keer extra. :wink:
 

DHZ44

  • #13
Antwoord:

De horizontale glaslat heeft geen ventilatiesleuven. Profiel is 17x19 mm waarbij de bovenzijde schuin afloopt. De glaslatten zijn iets breder dan de schuifpui zelf, je ziet dus een soort lijst rondom het dubbele glas.

Het zijn geen glaslaten met een overhangende rand in het profiel.

De kit die gebruikt is, is flexibele kit.
De band die gebruikt is, is PE band.

Ik heb glaslat verwijderd. De onderrand met een staalborstel bewerkt. Je ziet dan direct waar het hout zacht en hard is. De hele onderrand heb ik ingesmeerd met vloeistof dit houtrot tegen gaat. Dat moet per keer 6 uur uitwerken en 3x worden aangebracht. De oneffenheden die ontstaan worden met plamuurmet gevlakt met antihoutrot middel dat keihard wordt, vocht weert en meewerkt met het hout.

De glaslat is afgeschuurd, wordt 2x gegrond, is al voorgeboord, de PE band wordt aangebracht en vervolgens worden er koperen koploze spijkers in de glaslat geslagen met drevel. Daarna flexibele glaskit, bestendig tegen verf en UV inspuiten tussen glaslat en glas en uitstrijken. Met restjes kunnen gaten van de spijkers opgevuld worden. Daarna wordt de glaslat geschilderd, met schuifpui.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Mooi. U heeft dus C1 glaslatten. De kopse afgezaagde kanten daarvan dient u met randsealer af te dichten en de glaslatten 2 x gronden. Let erop dat de kitzijde van de glaslatten ( dus daar waar de topafdichting tegenaan komt niet scherp is maar afgerond. Dit geeft een betere hechting van de kit en mest makkelijker af.

Let er tevens op dat u de onderste glaslat afwaterend afmest, dus met dezelfde schuinte als de bovenzijde van de glaslat.

De sponning is een ander verhaal. De prut die u erop heeft gesmeerd om houtrot tegen te gaan is een schimmeldoder. Maar schimmel is een hardnekkig spoor. U moet dus onverlet eerst het vochtpercentage opmeten.

Houtrot = schimmel. En die gedijt het beste boven de 20% vocht. Dus als uw ondergrond 20% of meer bevat is dit een uitstekende voedingsbodem. U moet 3 pogingen ondernemen om de schimmel te elimineren. Op "droog" hout ( 14-17% ) gaat dat prima. Zo kunt u het hout drogen met een fohn op halve kracht.

Let wel: bovenstaande is van toepassing in een beginstadium van houtrot.
 

DHZ44

  • #15
Bedankt voor je reactie met tips.

Ik heb 1x het houtwerk ingesmeerd, met anti houtrot. Dat zou 3x keer moeten of minder als het spul niet meer wordt opgenomen.
De rest is duidelijk.

Omdat het weer slechter is geworden, regen en wind, heb ik de boel even gelaten voor wat het is en afgedekt met plastic zak overdekking om te voorkomen dat het hout wat bewerkt moet worden en waarop de glaslat moet worden bevestigd nat wordt.

Als het weer wat beter wordt ga ik verder.

Met wat voor vochtigheidsmeter kan ik de vochtigheid van het hout meten ? Waar kan je die meters aanschaffen? Ik ken alleen hygrometers, maar die hangen vrij.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Elke goed gesorteerde internet-gereedschapswinkel heeft dergelijke vochtmeters.

Ook internet electronica aanbieders hebben die meters in hun assortiment.
 

DHZ44

  • #17
Weer wat geleerd, even Google gebruikt, met afbeeldingen. Verhaal is dan direct duidelijk.

Bedankt.
 

DHZ44

  • #18
De glaslat is op maat gemaakt en gegrond.

De schuifpui - heb ik behandeld tegen houtrot. Dit 3x gedaan en gecontroleerd. Daarna het behandelde gebied ingekit met anti-houtrot, geschuurd, gevlakt en gegrond.

Na het drogen van de grondverf op de plek waar de glaslat op de schuifpui wordt bevestigd, zal ik controleren of er geen verf op de ruit zit, en indien nodig dit verwijderen.

De bedoeling is dat er band tussen de glaslat en de ruit wordt aangebracht. De band, zoals eerder hiervoor eerder omschreven is aangeschaft.

==== Vraag =======================================
Hoe kan je de band het beste aanbrengen?
- 1. tegen de ruit aanleggen en daarna de glaslat aanbrengen
of
- 2. vastplakken aan een kant aan de glaslat en het geheel "glaslat met de band" tegen de ruit aandrukken en de glaslat vastspijkeren.

De band heeft 2 plakkende zijden (aan de kant van het glas en aan de kant van de glaslat).
===============================================

Als de glaslat vastgespijkerd is (met koperen koploze spijkers) wordt er tussen de ruit en de glaslat nog een kit aangebracht boven de band. Water kan dan niet van de ruit, tussen de glaslat en de ruit bij het hout van de schuifpui komen.

Als deze kit is uitgehard, wordt de glaslat en de schuifpui afgeschilderd.

Dit klusje kon niet in een keer gedaan worden.
Ik hoop het in de loop van deze week klaar te hebben.

Bedankt voor jullie tips.

groeten,
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
Ik neem aan dat u dus alleen de onderste glaslat gaat vervangen , maar de werkmetode is voor de andere glaslatten hetzelfde.

U heeft de C1 glaslat ( 17x19 ). Uw vraag was waar / hoe u het pe / glasband ( 6mm. hoog x 4mm. breed ) moet positioneren.

Volgens de norm moet u een kitrand aanbrengen van 6mm. hoog. Uw glaslat is 17 mm hoog: op welke hoogte moet u dus het band op de glaslat plakken? .

Pe / glasband /epdm plak u NOOIT op de ruit: de sponning wordt rondom geplakt en de glaslatten.

Zorg er wel voor dat ruit nergens contact kan maken met het hout. Dit is essentieel. Controleer dus of de afstandsblokjes nog juist zijn geplaatst of neem nieuwe.
 

DHZ44

  • #20
@ Kees

Bedankt voor je tips.

Er wordt dus niet aan de ruit geplakt. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu