Houten vloerplanken vervangen door plaat

System7

  • #1
Hallo allemaal,

De houten vloeren van de 1e en 2e verdieping veren en kraken. Die wil ik dus gaan vervangen. Ik gok erop dat de planken die ik eruit ga halen 18 mm dik zijn maar dat meet ik nog na, en dan vervang ik ze door plaat van (vrijwel) dezelfde dikte. In de overloop op de 1e etage wil ik daarvoor sowieso watervast multiplex gaan gebruiken omdat de douche ook op die hal uitkomt (en er duidelijk sporen van eerdere lekkage in de hal beneden te zien zijn...).

Mijn vraag is of de toepassing van watervast multiplex overkill is voor de overige ruimten (2 kinderkamers, 1 master bedroom en op de 2e verdieping een voorzolder en een zolderkamer) of dat OSB-plaat net zo goed is. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Mijn werkwijze voor de overloop wordt dus: houten planken eruit breken, multiplex op maat ervoor in de plaats met een millimeter of 5 (afkijken van de huidige planken) ruimte rondom terugplaatsen en de kier dichtkitten voor eventuele toekomstige overstromingen.

Graag jullie bevestiging en/of commentaar.

Groet,
Joost
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Watervast lijkt mij overkill, zeker wat de prijs betreft.
Is de lekkage wel verholpen?
Ik ben zelf geen voorstander van OSB voor verdiepingsvloeren, als het door lekkage nat wordt verliest het sneller zijn sterkte dan multiplex.
Maar het schijnt wel te mogen.
 

System7

  • #3
Dank voor je vlotte reaktie. Er is geen sprake van structurele lekkage; ik vermoed dat men destijds gewoon het bad of de wastafel heeft laten overstromen o.i.d. Maar omdat er natuurlijk altijd ongelukjes kunnen gebeuren (ik heb 2 kinderen van 6 en 8...) wilde ik de overloop in watervast multiplex uitvoeren. Maar wat jou betreft kunnen de andere ruimtes in gewoon multiplex worden gedaan?

Ik wil de platen zo groot mogelijk verwerken, dus voor de grotere ruimten wil ik platen van 122 x 244 gaan gebruiken. Moet ik die onderling ook nog verbinden of is dat overbodig? De huidige planken hebben nl. een mes en groef en zijn dus allemaal met elkaar verbonden.
 

Pepjo

  • #4
Ik zou zelf underlayment ipv OSB gebruiken, met mes en groef inderdaad.
 

System7

  • #5
Ik las op dit forum dat underlayment weliswaar bruikbaar is voor vloeren maar dat het toch redelijk veel doorveert. Iemand pos/neg ervaring met underlayment? Ik lees elders ook dat underlayment primair geschikt is voor dak/kap-constructies en secundair voor vloeren.

Maar platen met mes en groef is dus A Good Thing®, tot zover dank!
 

Azijnpisser

  • #6
De planken die je gaat verwijderen zijn 22mm, en hebben 100% van de vezel in de buigrichting liggen.

Wat je terug wilt schroeven (underlayment) is 18mm, en heeft slechts een deel van de vezel in buigrichting. Het zal dan zeker slapper aanvoelen. Overigens komt veruit de meeste stijfheid uit de dikte. (en dit loopt kwadratisch op. 2x zo dik is 4x zo stijf.

OSB plaat NIET gebruiken als vloer in leefruimtes. Bij brand zal dit materiaal zeer snel verpulveren. Stel dat de woonkamer brandt, dan stap je zo door de vloer heen.

Als je echt een niet verende vloer wilt, waar je desnoods op kan tegelen als het moet, dan zou ik 2 lagen van 18mm over elkaar leggen, of 2 lagen 15mm, op elkaar verlijmd en geschroefd (om de lijm goed aan te trekken). Mes en groef is ideaal, overigens.

Watervast VERLIJMD multiplex is mijns inziens in veel gevallen overgewaardeerd. Qua sterke is er niet veel verschil, en de verlijming mag dan wel watervast zijn, dat wil niet zeggen dat het hout een continue natte omgeving leuk vindt. Drooghouden is het beste. En incidenteel een emmer water eroverheen overleeft underlayment ook wel.
 

System7

  • #7
Tegelen hoef ik niet, ik wil gewoon een stabiele ondergrond voor mijn laminaat. De planken die er nu liggen zijn 43 jaar oud en knersen en kraken op een aantal plaatsen. De spijkers dieper inslaan heeft niet geholpen. Omdat het laminaat in dezelfde richting als de vloerdelen is gelegd (met van die groene ondervloer-platen ertussen) voel ik het bewegen ook op de naden van het laminaat.

Als ik je goed begrijp zal vervanging door plaatmateriaal dus altijd een slappere vloer opleveren, tenzij ik 2 platen op elkaar leg met lijm ertussen? Klinkt als dat ik beter gewoon vloerdelen van 22 mm kan gaan halen bij de bouwmarkt, en dan de oude delen eruit en de nieuwe erin? Ik dacht dat vrijwel iedereen plaatmateriaal als OSB, underlayment, etc. gebruikte om vloerdelen te vervangen, maar zo te horen is dat dus altijd een minder goede oplossing?
 

Fiesiekus

  • #8
De oude vloerdelen: kan je die niet hergebruiken en schroeven i.p.v. spijkeren? Er zijn ook vast wel foefjes om het kraken, bij/na het opnieuw aanbrengen, tegen te gaan.
 

Azijnpisser

  • #9
Wat ik me afvraag is dat je wel bereid bent watervast verlijmde plaat te gebruiken, maar geen 2 lagen op elkaar. Heel veel meer moeite is het niet, en de kosten zijn alsnog minder dan 1 laag watervast verlijmd spul...
 

System7

  • #10
Teruglezend zie ik dat ik een aspect misschien onvoldoende heb belicht: namelijk het feit dat de vloer niet stug/stijf genoeg is. Ik voel dus op de naden van het laminaat dat de vloer eronder buigt en wijkt. Het kraken is dus vervelend maar secundair, ik wil gewoon een stevige vloer.

Als ik de vloerdelen hergebruik - ik zou ze dan wat dichter tegen elkaar kunnen leggen - en ik schroef ze vast ipv spijkeren, krijg ik dan een steviger vloer of veren de planken gewoon zoals ze altijd gedaan hebben? Dat was nl. mijn reden om aan nieuwe vloerdelen te denken. Ik dacht ook dat platen nog beter zou zijn omdat er dan minder naden zijn waarlangs het hout kan buigen.
 

System7

  • #11
Azijnpisser schreef:
Wat ik me afvraag is dat je wel bereid bent watervast verlijmde plaat te gebruiken, maar geen 2 lagen op elkaar. Heel veel meer moeite is het niet, en de kosten zijn alsnog minder dan 1 laag watervast verlijmd spul...
Nee, je begrijpt me verkeerd - ik wil best 2 lagen op elkaar lijmen als dat steviger is, maar ik maakte uit je verhaal op dat plaatmateriaal sowieso slapper zou zijn dan vloerdelen. Daarom vroeg ik me af of ik niet gewoon beter nieuwe vloerdelen zou kunnen halen. Afgezien van de watervastheid - dat is overigens alleen van belang voor de overloop aangezien de douche daaraan grenst - heb ik dan misschien weer een stugge vloer? Of is dat een illusie met vloerdelen en moet ik hoe dan ook plaat gaan gebruiken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Wanneer het doorbuigt zijn waarschijnlijk de balken niet dik genoeg of liggen te ver uit elkaar.
Met vermelding van de breedte, dikte en lengte van de balken zijn er wat meer gerichte adviezen mogelijk.
 

Azijnpisser

  • #13
2 lagen plaatmateriaal = 36mm (plus lijm) en dus veel dikker dan de originele 22mm, dus ook veel stijver.

Als echter je balken onder de vloer ontoereikend zijn, dan zijn drastischer maatregelen noodzakelijk. (als de vering in de vloer je irriteert.)

Maar met plaatmateriaal heb je in ieder geval 1 groot oppervlak wat veert, en niet afzonderlijke planken.
 

J.pelgrim5

  • #14
Je kunt ook de oude vloer laten liggen ,de nieuwe vloerdelen er over dwars op schroeven of spijkeren .
daarover heen plaat materiaal van 18m/m dik,ik denk dat je daar wel iets op kan parkeren zonder dat het kraakt,
Gr jan.
 

System7

  • #15
Dat geloof ik zeker :D Maar daarmee wordt mijn vloertje 22+18 = 40 mm hoger dan hij nu is...

Overal ligt laminaat dus ik kan de balken en de overspanning niet opmeten, maar volgens de bouwtekeningen (leve het gemeentearchief) is het vloerhout 21 mm, zijn de balken 6.5x18 cm en is de tussenruimte hart-op-hart 51 cm. De ruimtes waar het om gaat zijn plm. 1x2.5 m (overloop), 3x4 m (slaapkamer 1), 4x4 m (slaapkamer 2) en 2.5x2 (slaapkamer 3).

Ik betrapte mezelf op een aanname in mijn gedachtengang, namelijk dat de vloerdelen door de ouderdom verder doorbuigen dan nieuw hout. Klopt dat of is dat niet waar?

Ondanks jullie goede adviezen en jullie hulp (oprecht gewaardeerd!) vind ik het nog steeds lastig om te bepalen wat ik nou het beste kan gaan doen. Ik ben geneigd om het oude vloerhout eruit te trekken en een dikke plaat underlayment te kopen of te maken uit meerdere lagen incl. lijm en die ervoor in de plaats te leggen.

Tot zover dank voor de reakties!

Groet,
Joost
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
In de 2 kleine ruimtes zijn de balken zwaar genoeg.
In de ruimte van 3 bij 4 meter zijn de balken zwaar genoeg wanneer de overspanning 3 meter is, bij 4 meter overspanning zijn ze te licht.
In de ruimte van 4 bij 4 meter zijn de balken niet zwaar genoeg.

Aanbevolen diktes voor 4 meter overspanning:
38 x 235 mm (geschaafd)
45 x 220 mm (geschaafd)
58 x 195 mm (geschaafd)
70 x 195 mm (geschaafd)

Het lijkt mij het beste dat u de oude vloerdelen verwijdert en een nieuwe balk of dikke plank langs de bestaande balken schroeft.
Hierop kunt u dan naar keuze underlaymentplaten van 18 mm (met veer en groef) gebruiken of nieuwe vloerdelen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Die balklaag is zwaar genoeg (als het archief overeenkomt met de werkelijkheid)
(maar er bestaan ook nog dingen als koprot en houtworm)

Oude delen zijn beter dan nieuwe
in absolute zin zijn ze inderdaad wat vervoremd
maar dar merk je niets van als je er overheen loopt.
Hout is tegenwoordig een stuk minder van kwaliteit dan pakweg 20 jaar geleden (de jaarringen zijn soms meer dan een cm tegewoordig)

bij een h.o.h. afstand van 510mm is 18 mm vloerplaat ruim voldoende
waarschijnlijk kraakt en buigt je vloer omdat de groef in mes niet goed meer in elkaar zit (of is gebroken)
ik zou er 12 mm playwood overheen aanbrengen en dit goed doorschroeven in de balklaag
 

System7

  • #18
Dank allemaal!

Ik ga het eerst de overloop op de 1e verdieping aanpakken. Zoals ik al eerder aangaf heeft men in het verleden lekkage gehad (zichtbaar op de muren van de hal beneden, dus onder de douche/overloop) en ter hoogte van diezelfde douche buigt (en kraakt) de vloer het meest. Ik haal de oude vloerdelen wel weg omdat ik sowieso wil zien hoe de balken en wat er verder nog zit eruit ziet, mede n.a.v. die lekkage. Als dat verder allemaal goed zit (waar ik op zich wel vanuit ga) dan leg ik er 18 mm underlayment overheen met mes en groef. En daar dan weer van die groene ondertegels en laminaat overheen. En als dat allemaal goed gaat en zich goed houdt ga ik kijken hoe ik de andere kamers ga aanpakken.

Nogmaals dank, ik ben er erg mee geholpen. Terwijl de maanmannetjes mijn asbest riool komen inpakken en wegslepen en de riolisten een nieuw PVC-riool komen aanleggen heb ik mooi een klus op de 1e etage. Tenminste, als niet al mijn geld in dat riool verdwijnt :(
 

Fiesiekus

  • #19
Zelf riool aanleggen is een hartstikke leuke DHZ-klus en op dit forum krijg je de beste adviezen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu