Hergebruik leidingen en knelkoppelingen

Frank

Vaste beantwoorder
  • #1
Hallo,
Gisteren een vriend geholpen om alle radiatoren en leidingen van de CV installatie te demonteren in verband met het vervangen van het dak en betimmering.

Zijn er bezwaren tegen het her-gebruik van de knelkoppelingen indien we alle leidingen weer op dezelfde posities terugzetten, of is het beter om overal nieuwe knelringen te gebruiken? Alle leidingen en koppelingen zagen er nog prima uit.

Groeten,
Frank
 

Fiesiekus

  • #2
Heb zelf eens alle 14 radiatoren verwijderd om ze te spuiten.

Als de knelringen (hoe oud??) "goed" zijn: beetje kruipolie op ring en op schroefdraden van koppeling en wartel spuiten en vastdraaien (vast = vast). Als je de ringen van de leidingen afhaalt loop je kans op krassen en groeven in de leidingen en dan heb je gegarandeerd lekkage.
 

H@ns

  • #3
Ik zou de ringen in elk geval wel vervangen. (is het Anbo of messing?)
Een waterleiding heb je zo even afgesloten en aangezet. Een cv systeem is toch een ander verhaal; vullen, ontluchten, ketel resetten, controleren warm en koud. Tja en als het dan wel lekt... Leeg maken, enfin halve dag werk met één kleine lekkage.
 

Fiesiekus

  • #4
Als de oude ringen makkelijk (zonder doorzagen) te verwijderen zijn: doen! Laat ons even weten hoe 't gaat svp.
 

Rozwen

  • #5
Die "tonnetjes" krijg je er nooit meer netjes af.
Als de CV gedemonteerd is met de bedoeling om dezelfde buizen op dezelfde plaats weer te monteren moet je het gewoon proberen, anders wordt het een compleet nieuwe installatie met nieuwe buis.

Het risico op lekkage is redelijk klein als de eerste montage netjes is geweest en de moeren niet te gek hard aangedraaid zijn geweest. Daarop kan je controlleren. Anders hier en daar een buisje vervangen.

Ik zou het proberen. Succes!
 

Fiesiekus

  • #6
Van de bovenbeschreven 14 radiatoren waren er een aantal oude zgn. ledenradiatoren. Ook de koppelingen daaraan zaten dicht; zelfs de onderlinge verbindingspijpjes. Ben het echter wel met Hans eens: vervanging is zekerderder.

Rozwen: Tonnetjes = knelringen? Moeren = wartels? Hoe te controleren?
 

Rozwen

  • #7
Inderdaad, gewoon op het oog controleren. Zijn de tonnetjes/knelringen erg ingedraaid? Bij normale montage moet je niet teveel kracht zetten vast-is-vast inderdaad, en eventueel later iets natrekken.

Maar als dat normaal is gedaan dan kan het zeker wel hergebruikt worden zoals je zelf al uit ervaring beschreef. Ik heb het ook al regelmatig gedaan zonder problemen.

Als je de knelringen (het woord zegt het al) na eenmaal te zijn aangetrokken, gaat loswrikken dan is de buis hieronder vaak met groeven beschadigd en is de kans op afdichting met een nieuwe knelring veel kleiner.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Om knelringen los te halen doe ik het volgende:

Met een zaag een zaagsnede aanbrengen dwars op de ring maar net niet door zagen. Vervolgens met een goed passende schroevendraaier in de zaagsnede en goed aandrukken een draai maken en de ring schiet open.

Als je pech hebt en in de buis zaagt moet er een stukje van de buis af.
 

Ketelman

  • #9
Op het oog controleren op beschadigingen en zorgen dat ze schoon zijn voor je ze in elkaar zet.
Dus goed letten op verfrestjes want als er een schilvertje verf tussen zit gaat het zeker lekken.
Ringen vervangen zou ik zo wie zo doen, kost eigenlijk ook geen fortuin en kan je veel ellende achteraf besparen (weer aftappen, loshalen en alsnog vervangen)
 

H@ns

  • #10
En da's dubbel pech als je aanvoer en toevoer niet aan dezelfde kant zitten want dan kun je er een stuk tussen gaan frotten!
 

Fiesiekus

  • #11
En je radiator schuift een eindje op, zal moeder de vrouw een mooi gezicht vinden: na twee zaagacties een ledenradiator stijf tegen de zijkant van de erker en twee knelkoppelingen in 't zicht.

Maar wel goed dicht dan....
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
OK, bedankt voor alle tips zover, ik denk dat ik inderdaad na inspectie de oude ringen laat zitten.
Maar wie geeft ondertussen wel de goede manier om een klemring te verwijderen indien dat nodig is?
 

Fiesiekus

  • #13
Frank schreef:
Maar wie geeft ondertussen wel de goede manier om een klemring te verwijderen indien dat nodig is?
Maar dit is toch jouw oplossing?
Frank schreef:
Om knelringen los te halen doe ik het volgende:
Met een zaag een zaagsnede aanbrengen dwars op de ring maar net niet door zagen. Vervolgens met een goed passende schroevendraaier in de zaagsnede en goed aandrukken een draai maken en de ring schiet open. Als je pech hebt en in de buis zaagt moet er een stukje van de buis af.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Ja dat was mijn oplossing, maar H@ns reageerde met: dat is dan dubbel pech etc.

Dus dacht ik dan moet er een betere manier zijn om de knelringen te verwijderen alleen die ken ik nog niet, dus als er iemand een beter idee heeft houd ik mij aanbevolen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Een vaak over het hoofd geziene mogelijkheid is het gebruik van vloeibare pakking,
99 % kans dat het goed is.

Succes.
 

Toon

  • #16
Ik zie het probleem niet om knelkoppelingen te hergebruiken. Waarom zou dit niet gaan? Als ik voor mijn werk iedere keer als ik een instrumentatieleidinkje los zou moeten draaien, alles moet gaan vervangen, ben ik nog wel even bezig.

Ik vind het een beetje overdreven om ringen door te gaan zagen, met kans op beschadiging van de buis, dan heb je meer problemen. Tevens vreet een knelring zich in de buis, waardoor deze ook al beschadigd is als je ringen gaat verwijderen.
En vloeibare pakking gebruik je niet bij knelkoppelingen :)

Succes ermee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Vaak toegepast Toon, er zijn vaak meer toepassingen mogelijk met diverse materialen dan op de beschrijving vermeld staat.
De pakking is niet ontwikkeld voor deze toepassing maar wel goed te gebruiken.
 

Rozwen

  • #18
Vooruit, nog een keer dan.

De tonnetjes/knelringen zetten zich bij het eerste gebruik vast aan de buis op twee raakvlakken; één: bij de wartel, en twee: bij de fitting zelf.

Deze tonnetjes/knelringen veren niet meer vanzelf los en zijn als het ware op de leiding vast geklonken.

Bij het opnieuw weer aansluiten kan er eigenlijk alleen nog lekkage plaatsvinden waar de tonnetjes/knelringen de fitting raken. Immers als er geen lekkage is tussen de ring en de buis is, is het erachter bij de wartel al sowieso dicht.

Het enigsins conische pasvlak tussen knelring en fitting is door het geringe oppervlak bijna 100% zeker weer goed af te sluiten, indien verder natuurlijk niet beschadigd.

Pogingen tot verwijderen van de tonnetjes/knelringen zal alleen tot gevolg hebben dat de afsluiting op de buis daar geenszins meer verzekerd is, terwijl dat tevoren wel was.

Dus niet gaan prutsen voor de zogenaamde zekerheid om die ringetjes te verwijderen. Nadien is het behoorlijk onzeker of het lekt. De buis zelf kan dan door het verwijderen beschadigd worden. Een minuscuul krasje of deukje kan al voldoende zijn. Bovendien is het een behoorlijk gedoe. Maar bovenal zoals gezegd zonder zin.

Uitzondering kan natuurlijk zijn als door onnozel sterk aandraaien bij eerdere keren de tonnetjes/knelringen zwaar zijn beschadigd.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Een heel duidelijk verhaal, bedankt daarvoor, en anders nemen we indien nodig gewoon nieuwe leiding en klemringen. Zo'n verbouwing mag ook wat kosten he. :roll:
 

Danny271

  • #20
Potje fitterskit kopen.
Een klein beetje op de knelring smeren.
Koppeling in elkaar schuiven en aandraaien.
Heb hiermee nog nooit lekkage gehad.

Zelfs achterlijk strak aangedraaide koppelingen krijg ik er nog mee dicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu