Grote zolderverbouwing: isolatie en constructievraag

Klusvogel

  • #1
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om het dak van onze zolder eens flink aan te gaan pakken. Het is nu een tochtig geheel, met flinke kieren in het dakbeschot, dat uit purplaten bestaat, die nauwelijks isoleren. Ik stook me dus een ongeluk, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Wat ik wil doen is het hele dak isoleren, tevens wil ik een paar dakramen installeren. Ik zit echter met een lastig probleem. Op de zolder bevinden zich een drietal dwarsbalken, die precies op hoofdhoogte zitten. (en waar ik al _heel_ vaak tegen aan ben gelopen.)



Wat ik nu wil doen is de balken verwijderen en ze te vervangen door een stel spankabels die ik net wat hoger in een kruis tussen de 2 schuine draagbalken monteer. Per dwarsbalk wil ik dus 2 spankabels monteren in een kruis, waarbij ik de plek waar ze elkaar kruisen wil fixeren met een speciaal verbindingsstuk.


Zie foto voor een idee waar ik het over heb.
Vraag is nu dus: kan dit? Wat voor dikte kabels heb ik nodig? Hoe te fixeren/bevestigen? Iemand ervaring hiermee?

Is dit een goed/goedkoop idee, of kan iemand wat slimmers bedenken?

2e vraag is hoe kan ik het beste het dak isoleren? de dakplaten zijn van spaanplaat met een beetje pur erop.



Zie hier voor een foto van een stukje dwarsdoorsnee. Kan ik een regelwerk op de gordingen timmeren en hier een dampdoorlatende folie op enige afstand van de dakplaten monteren, vervolgens hier een glaswol met alufolie op monteren en dan alles kieren met alutape dichtmaken en er dan gipsplaten tegenaanzetten?
 

Bbtb77

  • #2
Dat van die constructie zou ik toch even door een constructeur ofzo laten beoordelen.
Zoals je wilt isoleren sluit je de constructie op tussen twee niet dampdoorlatende materialen (pur en folie). Eventueel vocht kan dan niet weg en je hout zal gaan rotten. Oplossing: Je kunt gaten door de spaanplaat en pur naar buiten boren of aan de binnenkant in plaats van aluminiumfolie of een andere dampdichte folie een zogenaamd klimaatfolie gebruiken. Is van een van de bekende glaswolboeren.
 

Constructeur

  • #3
Deze balken vervangen door kabels is niet mogelijk. Deze balken voorkomen namelijk dat de spantbenen kunnen doorbuigen. Dus er treedt een drukkracht in op. Een kabel kan geen druk opnemen.
Laat er een constructeur bij u uit de buurt naar kijken wat eventueel wel een oplossing is.

Isoleren.
Controleer eerst of er in de toegepaste dakplaten een folie is toegepast.
Indien dit niet het geval is, kun je tegen het dakbeschot isolatie aanbrengen met aan de binnenkant een dampdichte folie.
Pur-isolatie platen en spaanplaat laten namelijk wel waterdamp door. Het remt wel iets maar niet voldoende om condensatie problemen te veroorzaken.
 

Chathanky

  • #4
Pur platen zijn dampremmend en laten nauwelijks vocht door.
Houd wel rekening dat je de naden wel goed af taped.

Dampdiffusiegetal is tussen de 60 en 80, dit is soms nog beter dan de dampremmende folies in de handel zijn.
 

Constructeur

  • #5
Vrijwel elk materiaal is dampremmende, maar in een dampspanningsberekening gaat het om de verhouding tussen de materialen. Dikte * dampdiffusiegetal = vochtweerstand
bijv.
pur isolatie ( 40 mm) = 0,04 x 80 = 3,2
PE-folie (1,5 mm) = 0,0015 x 65000 = 97,50
Dus de PE-folie houdt 30x meer waterdamp tegen dan de isolatie.
Metaal en dakbedekking hebben een dampdiffusiegetal dat oneindig is.
(waterdicht)
Een folie met een lager dampdiffusiegetal dan 50000 heeft geen enkele werking tbv de dampremming.
 

Chathanky

  • #6
Het getal voor pur wat ik bedoelde is de µd-waar­de en die is tussen de 60 m en 80 m afhankelijk van de persing (dichtheid)

Berekening die je gemaakt hebt klopt niet met het ingevulde getal voor Pur.

Pur is echt wel een goede damprem, zeker als deze gecacheerd is met aluminium.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
En nu nog de vertaling in gewoon Nederlands :(
 

Chathanky

  • #8
Sorrie Jan, µd-waar­de = dampspanningsweerstand van een stof. :wink:
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Das een stuk duidelijker :wink:
 

Constructeur

  • #10
In de tabellen boekjes staan enkel de µ-waarde vermeld, zodat deze met de dikte van het materiaal kan worden vermenigvuldigd om de µd-waar­de te verkrijgen.

Een PUR-plaat met cacheerlaag van aluminium is idd dampremmend.
Het aluminium is de dampremmende laag in het geheel.
De PE-folie in mijn berekening.

Dit slaat ook op mijn opmerking om als eerste te kijken of er reeds een dampremmende folie in de dakconstructie is aangebracht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Klusvogel schreef:
de dakplaten zijn van spaanplaat met een beetje pur erop.
Dat was de tweede vraag van de TS.
Zo te zien op de foto zijn de platen aan de binnenkant afgewerkt, die laag is m.i. al dampremmend of dampwerend.


Ik denk trouwens dat de vogel al gevlogen is door de wat al te technische verhalen door sommige beantwoorders :(
 

Chathanky

  • #12
Na het eerste antwoord al de eerste dag. :?
 

Nietdoorgeleerd

  • #13
Zijn de geleerden het al eens? Ik heb multiplexdakplaten met 2 cm pur. Kan ik nu wel of niet aan de binnenkant isoleren? En zoja, hoe dan het beste?

Met groet,
 

Chathanky

  • #14
Nietdoorgeleerd, heb je je naam nu verandert of ben je een andere deelnemer in het verhaal? :?
 

Nietdoorgeleerd

  • #15
Sorry, zelfde deelnemer. Had vraag onhandig verkeerd geplaatst. :oops:
 

Chathanky

  • #16
Als je huidige dak geen dampremende laag heeft (al aangegeven door Constructeur) kun je de platen monteren.
Meningsverschil onderling ging of je een dampremmende folie moet gebruiken aan de binnenzijde of dat pur al voldoende dicht is.
 

H@ns

  • #17
Geweldig! heel verhaal, vette discussie, hoop stoere taal...
Terwijl het ook best een tikkie korter kan.

Eigenlijk is bovenstaande link niet van toepassing want in deze vraag moet het zijn: nee, nee.
Constructie met kabels; Nee!
isolatie; nee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu