Grondkering: wat is beter?

Blowlaf

  • #1
Halllo,

Allereerst zal ik proberen de situatie te schetsen.
Wij wonen in een hoekhuis en onze tuin grenst aan een sloot.
De sloot ligt gemiddeld zo'n 70 cm lager dan de tuin zelf. (De tuin loopt steil af)
De zijkant is begroeid met bomen en struiken waardoor de waterkant niet te onderhouden is. Aangezien dit wel in eigen beheer is als huis eigenaar wil ik er wel bij kunnen.
Nu had ik dus bedacht om naast de sloot een looppad te maken. Deze hoeft niet breed te zijn. Als je er maar kan lopen als het nodig is.
Naast dat pad zal dan een grondkering moeten komen om te voorkomen dat de grond verzakt.
Nu heb ik al het nodige zitten zoeken en lezen, maar daardoor wordt de keuze er niet makkelijker op.
Ik heb lang lopen zoeken naar de mogelijkheid voor een betonnen keerwand, maar ik kan niet direct iets vinden wat voor particulieren wordt gemaakt. Tevens lopen de prijzen voor dat soort keerwanden aardig hoog op.
De andere mogelijkheid waar ik aan dacht is het plaatsen van een muurtje. In eerste instantie een betonnen fundering storten en daar bovenop de muur metselen/lijmen, maar ook daarvoor kunnen de kosten aardig oplopen.
Nu zijn we afgelopen weekend een beetje rond gaan lopen om te kijken naar andere oplossing en wat ik tot nu toe het meest heb gezien is een grondkering van hout.
Volgens mij kan het qua prijs daardoor redelijk meevallen, maar is dat wel een goede optie?
Ook kwam ik steenschotten tegen. Is dat een betere optie?
Kan je die ook een stukje in de grond zetten? Hoe diep zouden jullie aanraden?
Of is het beter om het gewoon met planken op te lossen? Nu heb ik zitten lezen dat azobe en/of bankirai daar geschikt voor zijn.
Moet je daar nog iets voor plakken als een worteldoek ofzo?

Hebben jullie eventueel nog andere tips?

Dit wordt voor het eerst dat ik zoiets ga doen dus vandaar dat ik nogal wat vragen stel, maar omdat ik overal wet iets nuttigs tegenkom ben ik een beetje de weg kwijt en hoop ik dat jullie mij weer de goede kant op kunnen wijzen.
 

Millew

  • #2
Als de keerwand in het water komt te staan, is een constructie van damwandplanken het meest voor de hand liggend.
Voor de doehetzelver en met het oog op de kleine kerende hoogte is hout dan de aangewezen keuze. Betonnen damwand is met name voor grotere hoogtes en zonder speciale machines niet in de grond te krijgen.
Een lichte stalen damwand zou ook kunnen.
Achter de damwand hoeft geen doek meer omdat de sponningen in de planken voor voldoende zandafdichting zorgen.

Als je steenschotten wil gebruiken dan kan je daar het beste een soort steiger van bouwen. Als vrijstaande damwand moet je ze behoorlijk diep in de grond zetten, minstens 1,5 tot 2 x de kerende hoogte.

Heb je de ruimte om op de oever te bouwen, dan zou je ook een steil talud kunnen maken met kunststof zandzakken. Veel goedkoper maar minder duurzaam. De duurzaamheid kan je verbeteren door te zorgen voor wat begroeiing of een andere vorm van bescherming. Direct zonlicht op de kunststof zandzakken moet je zo veel mogelijk vermijden.

Zelf heb ik een steil talud gebouwd met deels wegendoek en deels zandzakken. Ter bescherming heb ik er tegels tegen aan gezet.
Zie voor verdere bijzonderheden dit topic.
 

Blowlaf

  • #3
Nee het hoeft niet in het water te komen.
In het water is reeds een wand aanwezig. Voor deze wand komt dan een looppad en grenzend aan het looppad komt dan de grondkering.

Maar ik begrijp uit jou reactie dat hout dan de beste oplossing is.
Ik neem aan dat je de onderste plank wel in de grond stopt?
Ik neem aan dat azobe en/of bankirai dan het beste is toch?
Daar hoeft dus verders niets voor begrijp ik.
Komt dat omdat dit hout dan al bewerkt is ofzo?
 

Millew

  • #4
Houten damwandplanken zet je recht op in de grond met behulp van een heiblok. Er zit een mes en groef aan, zoals bij vloerplanken. Daardoor kan er geen grond wegspoelen en zorgt tevens voor onderlinge samenhang van de planken.
Langs de bovenrand kan eventueel nog een koppelbalk worden aangebracht.

Uit jouw vraag maak ik op dat je de planken liggend wil gebruiken. Voor dit doel zijn er ook beschoeiingsschotten verkrijgbaar.
In dat geval zullen er eerst een aantal palen in de grond moeten worden geslagen om de planken tegen te houden. Een plank onder het niveau van het looppad is dan aan te bevelen om onderspoeling van de wand te voorkomen.
Deze oplossing is in dit geval waarschijnlijk beter dan damwandplanken. Op de plaats, waar de wand komt, is sprake van begroeiing, dus wortels in de grond. Met losse palen kan je die wel omzeilen. Bij een doorgaande damwand in de grond wordt dat lastig.

Azobé en in iets mindere mate bankirai en vergelijkbare soorten hebben van nature een hoge weerstand tegen aantasting door schimmels en houtrot. Daardoor is behandeling van dit hout niet nodig om toch een hoge levensduur te hebben.
 

Blowlaf

  • #5
Hoi Millew,

Bedankt voor je antwoorden.
Het is mij nu gelukkig heel wat duidelijker!

Ik ben trouwens van plan om alle begroeiing die nu nog aanwezig weg te halen inclusief de wortels (hoop ik)

Rechtop erin heb ik niet eens aan gedacht, maar kan natuurlijk ook gewoon.
Enig idee hoe diep je dan moet gaan voor een goede wand van 70cm?
Planken van een meter?
Het lijkt mij ook handig om daar alsnog ook palen in de grond te slaan of is dat overbodig?
 

Millew

  • #6
Een veilige vuistregel voor een onverankerde keerwand is 1,5 tot 2x zo ver in de grond als er boven.
Als het niet erg is als de wand hier en daar wat scheef gaat staan op den duur, dan neem je dus planken van 2,5x70 cm en als je zeker wil zijn dat de planken blijven staan zoals je ze in de grond hebt gezet dan neem je 3x70 cm.
Het hangt ook wel al van de grondsoort. In zandgrond hoeven de planken minder lang te zijn dan in veen of klei.

Extra palen zijn dan niet nodig. Wel zal je nog een doorgaande plank of balk langs de bovenkant van de wand moeten plaatsen. Als er dan plaatselijk een zwak plekje in de grond zit, dan vang je dat op door het koppelen van de planken met de langsbalk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu