Geluidsisolatie t.b.v. repetitieruimte band

DaddyShu

  • #1
Hallo,

Ik heb met veel interesse de discussie over geluidsisolatie van 17 juni jl. gelezen (isolatie muur met buren) en weet nu dat de constructie massa - veer - massa toegepast moet worden.

Maar wat nu als je toch twee veer-ruimtes maakt (dus massa-veer-massa-veer-massa) en de tweede veer-ruimte is van een andere dikte dan de eerste veerruimte? M.i. gaat de tweede veerruimte dan niet resoneren a.g.v. trillingen in de eerste veerruimte omdat die ruimte gevoelig is voor andere frequenties dan de eerste. Of gaat dit in de praktijk niet op?

Ik wil namelijk een ruimte (vrijstaand) beter isoleren om daar met mijn bands te kunnen repeteren. De buitenmuur is een steense muur, en er is destijds een muur van gipsblokken (10 cm dik) aan de binnenkant opgetrokken (met geïsoleerde spouw).

In al mijn onschuld bedacht ik dus om de binnenmuur met perspol platen (van die groenige schuimplaten met allerlei kleurtjes erdoorheen. 4 cm dik) te bekleden om extra isolatie te bewerkstelligen. Voor het zicht zou ik die platen dan weer bedekken met een frame met gips of hardboard.

Maar als ik de discussie van 17 juni dan lees heeft dat blijkbaar geen zin, tenzij het wel een verschil in demping uitmaakt als deze extra laag een andere dikte heeft (in dit geval zo'n 11 cm (perspol + hout/lucht) t.o.v. een spouw van ongeveer 5 cm dik.

Ik heb ook een vraag over die groene perspol platen: Zijn deze platen beter voor geluidsisolatie dan glas- of steenwol of is het verschil verwaarloosbaar? (glaswol is namelijk goedkoper dan perspol.)

Ik hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft, alvast bedankt! :roll:
 

Roman

  • #2
Dag Daddyshu,

MVM is de enige manier om het goed te doen. Zou je een mvmvm constructie maken dan wordt de middelste plaat massa snel in trilling gebracht en brengt dit makkelijk over naar de volgende massa (de buitenste). Haal de middelste M er tussen uit en je hebt 1 grote veer die minder goed trillingen doorlaat en derhalve de buitsense Massa minder doet trilllen.

Plaats je de verwijderde Massa dan aan 1 van de buitenkanten dan win je nogmeer (meer massa, meer iso)
Dus hou je aan het MVM principe, zie ook schema hieronder.


Die groene platen zijn agglo-schuim of gebonden-shuim platen, gemaakt van afval stoffen (polyerters en polyethers) samengeperst voor hogere densiteit (dichtheid/soortelijk gewicht). Deze zijn overigens brandgevoelig, dus hou daar rekening mee.

De platen worden vaak gebruikt voor onder de vloer (zwevende vloer), en zijn verkrijgbaar in verschillende soorten dichtheid. Afhankelijk van het verwachte gewicht wordt de juiste dichtheid gekozen.

De dichtheid van dit schuim is hoger (minimaal 60 kg/m³) dan wol (40/48kg/m³) wat in principe "beter" isoleert, echter akoestisch verwaarloosbaar is. Voor absorptie werkt het redelijk. (waarschijnlijk heb je de platen in de bouwmarkt gekocht, dat zijn de lichte variant. Typisch 60 kg/m³)

Voor isolatie zou ik het dus zeker niet gebruiken. Daar wil je immers massa voor gebruiken. Gips bijvoorbeeld heeft een massa van 700-1000 kg/m³, MDF heeft ongeveer 800 kg/m³. Dus zoek iets in die orde als je massa wilt creëren. Bijvoorbeeld 2 of 3 x 12,5 mm gipsplaten (jup, 2 of 3 lagen)
Dus zowel wol als de groene platen zijn voor geluidsisolatie niet geschikt, wel als absorptie.

In jouw situatie zou ik rechtstreeks aan de binnenmuur (gipsbeton) de massa plaatsen (zonder spouw/lucht/schuim/wol!)
Is de spouw gevuld met wol (demping)?

Die groene platen kun je dan gebruiken om je akoestiek op orde te brengen, of natuurlijk een zwevend vloertje mee te leggen!

PS. 2 verschillende spouw diktes maakt niet uit, door lucht gaat elke trilling even goed (weinig dichtheid). Een spouw verzwakt over de gehele frequentieband.
 

DaddyShu

  • #3
Beste Roman,

Allereerst hartelijk bedankt voor je reaktie. :D

De spouw is inderdaad gevuld met wol. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat ik misschien wel niets aan de muren hoef te doen (voor isolatie) aangezien de binnenmuur al zo'n cm of 10 dik gipsblok is. Of is het resultaat beduidend beter als ik er nog extra gipsplaat tegenaan plak?
 

Roman

  • #4
Gipsbeton is 400kg/m3 dus redelijk massa.
100mm zal dus 40kg/m2 zijn.
1 plaat 12,5mm is ong 10kg/m2
dus 50mm gips (4 platen) is het ongeveer 100mm gastbeton qua massa.

Meer massa is altijd goed. Heb je al eens gemeten wat je geluidsverlies is op dit moment?

Niet alleen de wanden maar ook de vloer, plafond en zeker ook de afwerking van dit alles is onderdeel van je isolatie. Geluids is 3D :)
 

DaddyShu

  • #5
Roman schreef:
Gipsbeton is 400kg/m3 dus redelijk massa.
100mm zal dus 40kg/m2 zijn.
1 plaat 12,5mm is ong 10kg/m2
dus 50mm gips (4 platen) is het ongeveer 100mm gastbeton qua massa.
Ok, da's duidelijk. Dan weet ik wat me te doen staat :wink: Ik heb inmiddels ontdekt dat één muur voorzien is van een voorzetwand van gipsplaat op een houten frame. Die platen zitten geniet of geschroefd op het frame. Is dat erg?
Roman schreef:
Meer massa is altijd goed. Heb je al eens gemeten wat je geluidsverlies is op dit moment?
Nee dat moet ik nog doen, zodra ik een test-opstellingkje gemaakt heb. En ik moet sowieso nog een raam isoleren/dicht maken (enkel glas).
Roman schreef:
Niet alleen de wanden maar ook de vloer, plafond en zeker ook de afwerking van dit alles is onderdeel van je isolatie. Geluids is 3D :)
Ja ik heb begrepen dat ik de wanden aan de randen het beste kan afkitten voor een zo goed mogelijke ontkoppeling van de rest?
 

Roman

  • #6
DaddyShu schreef:
Ok, da's duidelijk. Dan weet ik wat me te doen staat :wink: Ik heb inmiddels ontdekt dat één muur voorzien is van een voorzetwand van gipsplaat op een houten frame. Die platen zitten geniet of geschroefd op het frame. Is dat erg?
Hangt er vanaf, zorgt de voorzetwand in dit geval voor een 2e spouw en dus mvmvm? Dus bijvoorbeeld buitenmuur,gasbeton,voorzetwand?
Nieten/spijkeren is zelfs "beter" ivm trek/spanning-krach van spijkers die vele malen hoger ligt dan een gemiddlede schroef. Voor iso maakt het niets uit.
DaddyShu schreef:
Nee dat moet ik nog doen, zodra ik een test-opstellingkje gemaakt heb. En ik moet sowieso nog een raam isoleren/dicht maken (enkel glas).
Zet een geluidsbron in de ruimte en zorg dat deze wel iets aan kracht heeft (min. 80dB) zodat je het verschil goed kunt meten. Binnen en Buiten met een decibelmeter waarden opmeten. Reken dat je met een band zo 100 tot 105 dB maakt, dus als je het verschil van je meting weet, weet je meteen hoeveel herrie naar buiten lekt bij het oefenen :)
Heb je buren? Vanaf hoever wonen die vanaf je ruimte?
DaddyShu schreef:
Ja ik heb begrepen dat ik de wanden aan de randen het beste kan afkitten voor een zo goed mogelijke ontkoppeling van de rest?
Je muren inderdaad goed kitten, dat is al 1 ding. Probeer je muren, plafond en vloer zoveel mogelijk van elkaar te ontkoppelen en die ontkoppelruimtes weer dichtkitten met een flexibele kit (acryl bv)
 

DaddyShu

  • #7
Roman schreef:
Hangt er vanaf, zorgt de voorzetwand in dit geval voor een 2e spouw en dus mvmvm? Dus bijvoorbeeld buitenmuur,gasbeton,voorzetwand?
Nieten/spijkeren is zelfs "beter" ivm trek/spanning-krach van spijkers die vele malen hoger ligt dan een gemiddlede schroef. Voor iso maakt het niets uit.
Nee de voorzetwand staat rechtstreeks tegen de buitenmuur (maar ik weet niet of het frame daartegenaan gelijmd of geschroefd is).

Ik dacht dus dat elke schroefverbinding uit den boze was, maar moet je het gips+houten frame dan als één massa-geheel zien? Maar dan zit de veer-ruimte eigenlijk verweven met de massa (wol tussen hout)
Roman schreef:
Heb je buren? Vanaf hoever wonen die vanaf je ruimte?
Het voordeel van de ruimte is dat-ie in feite vrij staat (2 buitenmuren, 2 binnenmuren, het zijn eigenlijk 3 ruimtes in hoekopstelling, en de ruimte die ik wil gebruiken is dan de tussenliggende ruimte in de hoek.) 1 buitenmuur grenst aan een parkeerplaats waar weer wat achtertuintjes aan grenzen, een 1 muur grenst aan iemands achtertuintje. van buitenmuur tot dichtstbijzijnde achtergevel is het 6 meter.
DaddyShu schreef:
Ja ik heb begrepen dat ik de wanden aan de randen het beste kan afkitten voor een zo goed mogelijke ontkoppeling van de rest?
Roman schreef:
Je muren inderdaad goed kitten, dat is al 1 ding. Probeer je muren, plafond en vloer zoveel mogelijk van elkaar te ontkoppelen en die ontkoppelruimtes weer dichtkitten met een flexibele kit (acryl bv)
Kan ik die acryl kit dus zien als ultiem dempingsmateriaal dat de trillingen van de wand flink afzwakken zodat ze niet doorgegeven worden aan een aangrenzende muur? (of vloer)
 

Roman

  • #8
De kit is inderdaad een ontkoppelend middel. Het dicht het gat maar is dermate flexibel dat het weinig flankeert (trillingen doorgeeft).

Onthoud: waar lucht gaat, gaat geluid.(!)

Hmm, de voorzetwand zit op een frame met wol. Dan heb je dus al een spouw (ja mensen, de wol is onderdeel van de spouw) en dus een "veer".

Je spreekt over dubbele muren (binnen en buiten) zijn dat steens muren?
Het klinkt alsof je al redelijk isolerende factoren hebt. Wellicht zullen je ramen, deuren en eventueel dak de lekpunten zijn waar je je dan het beste op kunt concentreren.
Alsnog, meten is weten. Dus aan de slag met je decibel meter :)
 

DaddyShu

  • #9
De buitenmuur is een steense muur. Daartegenaan staat een houten frame, gevuld met wol, en bedekt met gipsplaat. Dus ik heb in feite al een mvm-constructie

Meten ga ik inderdaad eerst maar eens doen. Ik zal verschillende situaties meten (voor en na bepaalde isolaties) en zal het resultaat posten op het forum.

Bedankt voor al je adviezen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu