Gaslucht van afvoergas en lauw tapwater radson nox HR 2510

Jvandenw

  • #1
Goedendag.

Via mijn energieverstrekker (NRE) heb ik een onderhoudscontract voor mijn combiketel: Radson NOX HR2510, serienr.: 9665VC8636, bouwjaar 1993.

Enige maanden geleden heb ik voor het "gasprobleem"
een monteur van deze firma hiervoor op bezoek gehad.

Zijn conclusie was dat de ketel oud begon te worden en ik moest denken
aan vervanging (hij had geen gasanalyse-meter, dus hij kon geen CO meting doen).

Voor het jaarlijkse onderhoud van mijn ketel is vanmorgen (06-12-2007) een andere monteur van deze firma geweest.

Hierbij heb ik hem het zelfde probleem van de "gaslucht" aan gegeven.

Bij meting van het CO gehalte in de afvoergassen kwam hij op een waarde van 4500 ppm, volgens hem zou dit niet meer mogen zijn dan 200 ppm

Zijn stelling was dat de warmtewisselaar niet meer goed was.
omdat er bij afdichtingen en aansluitingen van de warmtewisselaar lekkage-sporen waren, werd zijn vermoeden daar in gesterkt.


Het probleem van het lauwe tapwater is iets van de afgelopen week.
Bij warm water vraag, krijg ik de eerste minuut warm water (uit het voorraadboilertje)
Maar daarna wordt dit lauw.
Na 5 a 10 minuten wordt het water dan weer heet.


Volgens de monteur kan dit de 3-wegklep zijn.
(die te langzaam in komt)
Hij heeft me uitgelegd hoe dit is te controleren bij koude verwarmingsleidingen. (ga ik morgenvroeg testen).

Mijn vraag (over de gaslucht):

Kan dit inderdaad de warmtewisselaar zijn, en zo ja is dan vervanging van de combiketel raadzaam.

Ik wil hierbij duidelijk stellen dat ik op geen enkele wijze reden heb om te twijfelen aan de uitspraak van deze onderhouds-monteur.

Maar een second opinion kan me meer berusting geven als blijkt dat ik inderdaad deze combiketel zou "moeten" vervangen.

Met vriendelijke groet,
Jos van den Wildenberg
 

Chathanky

  • #2
Als je een echte gaslucht ruikt dan lijkt het verstandig om je gasleiding eens af te laten persen.
Koolmonoxide is reukloos en dat kun je niet als gaslucht waarnemen.

Een co meting is niet een standaard meting die gedaan wordt, metingen die uitgevoerd en eventueel gecorigeerd kan worden is een c02 meting die bedraagt voor de meeste aardgasketels tussen de 9 en 9,5%.
Voor de Radson is dit 9% als ik me het nog goed herinner.
De ketel kan veelal afgesteld worden als dit afwijkt. (tenzij het gasblok de geest gegeven heeft).

De lekkage is zonder beeld niet te beoordelen het kan een oude lekage zijn, de wisselaar zelf staat niet bekend dat hij snel lek raakt. als de lekage ernstig is zie je ook een plasje onder de ketel.

De koude dip in het tapwater komt bij dit type vaker voor dit kan diverse oorzaken hebben maar is te verhelpen.
Om het voor de reparatie te voorkomen doe je de warmwaterkraan niet direct vol open maar de eerste halve minuut een klein stukje open, als het goed is heb je er dan geen last meer van.

Het is geen jonge ketel, grote kosten moet je niet gaan maken naar mijn mening. Om financiele redenen Kun je je met de dip wel leven met het bovenstaande. De co2 had afgesteld kunnen worden naar mijn mening en dit hoort ook bij het onderhoud van een ketel.
Heb je de middelen dan ga je met een nieuwe ketel veelal wat gas besparen als je een gelijkwaardige ketel kiest met het zelfde taphoeveelheid.
Samen met de verwachting dat je met de huidige ketel kosten gaat maken is de overweging voor een nieuwe ketel geen vekeerde gedachte.
 

Jvandenw

  • #3
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!


Inderdaad wat je zegt heeft CO geen geur.

wat de onderhouds-monteur waarschijnlijk bedoelde is dat er een inefficiënte verbanding is, waardoor er meer CO vrij zou komen als bij een "ideale" verbanding.
En er dus wellicht een gedeelte onverbrand aardgas via de afvoer naar buiten komt.

De CO2 heeft hij ook gemeten, maar daar zij hij niets over, ik heb wel wat CO2 waardes op zijn meter zien staan maar weet helaas niet meer wat er stond..


Het laten afpersen van de gasleiding heeft toch alleen maar zin om lekkage te op te sporen van de leiding naar het gasblok?
Het ruikt nml alleen naar"gas" als de ketel in komt, en je buiten bij de uitlaat/afvoer gaat staan.
Het lijkt op een echte gaslucht, maar ruikt net iets zuurder.

Onder de ketel is geen (water) lekkage.




Bedankt voor de tip voor het tapwater, ik ga het dadelijk eens uitproberen.

Als dit met het tapwater goed lukt, dan wil ik de winter nog overbruggen voordat ik een nieuwe ketel aanschaf.

Maar dan blijft toch nog even bij mij het gevoel knagen van de "gaslucht"


Alvast bedankt voor de moeite.

jos
 

Pepjo

  • #4
Stookt u toevallig propaan/butaangas ?
 

Jvandenw

  • #5
Nee, ik zit gewoon aan de aardgasleiding, hoezo?
 

Klorissa

  • #6
Is het aardgas dat je ruikt of zijn het verbrandingsgassen.
CO ontstaat bij deze ketel ook als er wat met de brander aan de hand is bijvoorbeeld gescheurd.Alleen gaat dat vaak samen met knallen.
Heeft de onderhoudsmonteur alleen gemeten of hem ook daadwerkelijk opengemaakt?
zoja in dat geval heeft hij dan de branderpakking vervangen?
Heeft hij de condensbak gereinigd?
Ik heb zelf ook al eens zo'n storing meegemaakt en toen zat er een heel klein gaatje nauwelijks zichtbaar in de branderkap.
Maar zoals voorgaande techneuten al zeiden bezint eer gij begint want hij is op leeftijd
 

Pepjo

  • #7
Ik stook zelf op propaan en dat ruikt, indien verbrand, inderdaad nog enigszins als in niet-verbrande toestand.
 

Jvandenw

  • #8
Wat ik ruik "lijkt" op aardgas met verbrandingsgassen.
De brander knalt of klapt niet
De onderhoudsmonteur heeft alleen gemeten, CO CO2 en gasdruk.
Hij heeft niets open gemaakt, dus geen branderpakking vervangen.
Ook heeft hij niet de condensbak gereinigd.

Hij heeft op zijn rapport gezet dat de ketel door hem is afgekeurd....

en derhalve heeft hij er verder niets meer aan gedaan...
Tenminste dat is denk ik zijn reden geweest.
 

Jvandenw

  • #9
Ik heb een afbeelding van de condensbak (linkerzijde met afvoer) meegezonden.

Zoals je ziet zit er wat "bloemkool" op de aansluitingen/afdichtingen, dit lijkt me niet ongewoon.
Hetzelfde heb ik ook aan de rechterzijde (uiteraard geen afvoer)






vriendelijke groet, jos
 

Klorissa

  • #10
Dus als hij hem niet heeft open gemaakt ,heeft hij de brander niet gecontroleerd de warmtewisselaar niet schoongemaakt de ontsteekpen niet gecontroleerd en ook de condensbak niet gereinigd,wat op zich een eenvoudig klusje is en mijn vraag is dan ook wat verstaan ze bij dat bedrijf onder onderhoud.
succes
 

Jvandenw

  • #11
Klorrisa.
Klinkt meer dan logisch, ben denk ik een beetje overdonderd door zijn "expertise"
ga morgenvroeg meteen bellen om dit af te werken!!

Allen, bedankt voor jullie snelle en duidellijke hulp!
Tjong wat is internet, en deze site in het bijzonder toch een super medium!!

Eh.. graag tot weer een volgende storing van wit- bruin of ander goed..
(hopelijk tot over zeer lange tijd!.....)

Vriendelijke groet,
Jos
 

W en d

  • #12
Een te hoge co komt vaak door een gescheurde brander.
de rookgassen die je ruikt kunnen veroorzaakt worden door een lekkende inspektieluik pakking.
Laat de cv nakijken door iemand die verstand van de radson heeft.
de brander hoeft er niet perse uit bij onderhoud,ik controleerde altijd via de opening van de gedemonteerde ontsteekpen en kijkglas of de brander gescheurd was.
ook de ventilatorspanning op laaglast+evt afstelling op co2 en vervangen van de inspektieluikpakking horen bij het onderhoud


Dit topic zit op de rand van wat toegestaan is volgens de forumregels, verdere beantwoording is niet meer nodig gezien de reactie van de TS, slotje dus. Mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu