Forse tuinpoort zetten

Erikwel

  • #1
Beste,

Ik wil een grote tuinpoort maken waar ik met de auto doorheen kan.
Ik heb hiervoor 2 hardhouten poortdeuren op het oog van 150cm breed en 180cm hoog. Totaal wordt de poort dus 300cm breed en 180cm hoog.



De poort moet tussen een rij coniferen komen dus ik ga een paar coniferen rooien om plek te maken.
Om de poorten neer te zetten wil ik beide poorten bevestigen aan een stevige paal van bijvb 10cm x 10cm. Ik wil hiervoor douglas palen gebruiken die ik nog heb liggen. (200cm hoog)

De poorten hangen volledig aan de palen dus het goed vastzetten van de palen is voor mij de grootste uitdaging.

Mijn plan is om op de plek van de palen 2 gaten te graven en deze vol te storten met beton. In dit beton wil ik dan 2 RVS hoek of u-profielen recht omhoog plaatsen zodat ik de palen hieraan stevig kan vastzetten. De profielen met de open kant naar buiten toe zodat het zo stevig mogelijk is. De palen zwevend aan het profiel, dus iets boven de grond ivm rotten.

(Je kan natuurlijk ook hardhouten palen in de grond zetten maar het lijkt me een lastig klusje om deze exact op 300cm van elkaar in de grond te zetten zodat de poort goed sluit. Daarnaast gaat hout in de grond natuurlijk rotten op den duur, ook hardhout)

Mijn vragen:
- Gaat mijn plan werken?
- Hoe diep moet ik de gaten maken om vol te storten met beton
- Wat voor profielen zal ik nemen, volgens mij is U-profiel nog steviger dan hoekprofiel?
- Hoe lang moet ik deze profielen minimaal maken? Hoeveel cm in het beton en hoeveel cm boven de grond waar de paal van ruim 2 meter aan zit?


Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Erik
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
De methode die jij in gedachte hebt zal niet gaan lukken. De poort is veel te zwaar daarvoor, de palen te dun en het beton heeft geen grip op het u-profiel (helemaal glad).

Wil je het wel op deze manier doen, dan zal de paal minimaal 1,5 x de hoogte van de poort in de grond moeten. Het gaat dan ook om een paal die veel dikker is dan 10x10.

Beter is om flinke palen in de grond te zetten, welke fungeren als draaipunt. Onder de andere kant van de poort (in het midden waar ze elkaar tegenkomen) schroef je een flink wiel, zodat de poort rolt en niet hangt.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je een poort maakt die in het midden sluit ontkom je er bijna niet aan de kolommen waar de deuren aan hangen met elkaar te koppelen

dit kan aan de bovenzijde maar dan wordt de doorrijhoogte beperkt
of aan de onderzijde door een betonbalk te storten.
 

Erikwel

  • #4
@BertPleizier
Ik heb wel meer stalen profielen in de beton gestart en kan je melden dat die gewoon muur en muurvast komen te zitten hoor.
Ik zou er voor de zekerheid nog kleine ankertjes aan kunnen lassen maar volgens mij is dat echt niet nodig.

Bij een paal in de groend moet deze volgens jou dan dus 3 meter de grond in?
Dat lijkt me wel heel veel.


@Boertje125
Dat is idd wel een goed idee en maakt de constructie super stevig. Ik ga de bovenpaal dan zo maken dat hij ook makkelijk los kan mocht er idd een busje door moeten wat net iets te hoog is.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een poort van 150 x 180 cm weeg als lood en die hangt maar aan 1 paaltje. Dat is een gigantische hefboomwerking.

Vergelijk het maar eens met een kratje bier: als je die optilt en naast je lichaam houdt kun je prima je balans houden. Nu hetzelfde kratje eens optillen met gestrekte arm vooruit / naar de zijkant ;).

Een kennis van mij heeft een schaduwdoek bevestigd aan hardhouten 7x7 palen. Die buigen om als luciferhoutjes, alleen door de spanning die op het doek staat.
 

Erikwel

  • #6
@Bert
Ik ben me bewust van de hefboom werking. Ik kan alleen lastig inschatten hoeveel 1 zo'n poortdeel dan weegt. Ik zou ook nog voor een geimpregneerde vuren poort kunnen gaan natuurlijk, die is een stuk lichter.

Echter als ik, zoals Boertje zegt, een extra paal horizontaal bovenin toevoeg om de 2 vertikale palen te verbinden moet dat al veel schelen lijkt me.

Hoe dikke vertikalen palen moet ik volgens jou nemen?
 

Poster

  • #7
Zie hier enkele voorbeelden van verticale staanders, omdat ze aan de bovenkant verbonden worden, hoeft het niet zo zwaar als op u eigen foto, maar is wel stevig en mooi.
 

Erikwel

  • #8
@Poster

Ik zie op de link geen voorbeelden van vertikale staanders die ondersteund worden door een horizontale paal bovenin.
 

Poster

  • #9
Het gaat ook om de vertk. staanders, de horiz. ligger kan u in hout of staal uitvoeren. b.v. een steigerpijp
 

Ralph

  • #10
Dat word gewoon een gewapend beton fundament in U-vorm.
Al het andere is een tijdelijke oplossing, ook met koppelen van palen ben je er nog niet want de poort zal ook wel eens een dag open staan. Dan heb je toch weer andere krachten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Een grote vierkante poer van voldoende dikte met daarop een stalen kolom van koker # 150 a 200. Afhankelijk van de grondslag is de afmeting van de poer te bepalen (klei, zand, leem). De kolom instorten of op ankers zetten. De koppelbalk bovenin werkt alleen als de poort dicht is.
 

Erikwel

  • #12
Ja idd, de koppelbalk werkt alleen als de poort dicht is. Echter 95% van de tijd zal de poort ook dicht zijn.
Neemt niet weg dat hij stevig genoeg moet zijn om de poort altijd te kunnen dragen.

Ik ga daarom toch maar 2 grote vierkante betonnen poeren maken van bijvb 40x40cm met daarin 2 azobe palen van 15x15cm. Dat moet wel 20 jaar mee gaan.

Kwa diepte zit ik te denken aan zo'n 80cm minimaal.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
40x40 lijkt mij aan de kleine kant, 80x80 lijkt mij meer in de richting
 

Ralph

  • #14
20 jaar? Ik ben er bang voor...
2 losse poeren word bijna altijd uit het lood gereden.
 

Erikwel

  • #15
Oke maar hoe voorkom ik dan dat de losse poeren uit het lood worden gereden?

Moet ik de poeren misschien onderin ook voorzien van een koppelbalk? Van staal bijvb, net onder de grond?

Dan zorg ik er misschien voor dat de balken netjes evenwijdig aan elkaar blijven staan maar ze kunnen dan nog wel naar voren of naar achteren bewegen.
 

Ralph

  • #16
Zie voorgaande betoog van mij en o.a. Boertje. Fundament koppeling is het meest stabiele.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu