Fietskast --> Hulp nodig voor gasveren

Bavvy

  • #1
Ik heb een kast gemaakt om fietsen in te zetten, zie mijn foto. Je kunt het vergelijken met zo'n kast voor je kliko's, maar dan groter. Ideaal voor de kinderfietsen en skelters, ik ben er erg blij mee. Hij moet echter nog afgewerkt worden, en daar kom ik niet uit. Kan iemand mij helpen?



De grote bovenklep aan de voorkant kan omhoog, en aan de voorkant zitten twee deuren die gewoon zijwaarts kunnen opendraaien. Zo kun je staand je fiets er in zetten en er uit halen, zie hieronder:



De klep is vrij zwaar (20 kg op de punt) en wil ik graag openen met gasveren, zodat de kinderen em zelf ook kunnen openen. Wat ik in gedachten heb is dat hij ongeveer net zo opent als een achterklep van een auto, dus even oplichten en hij opent zich verder vanzelf. Dan een touw aan het uiteinde zodat de kinderen em ook weer dicht kunnen trekken. Ik heb veel gegoogled maar ik kom er niet uit. Ik heb allerlei formules gevonden, maar ik weet niet hoe ik de gasveren het beste kan monteren en dan mis je een paar variabelen voor de formules, en kom ik niet verder. Ik hoop dat iemand mij kan helpen op dit mooie forum.

Dit zijn de dimensies:

- De lengte van de klep is van scharnier tot punt 1500 mm
- Het gewicht op de punt is 20 kg (gewogen met een stok op een personenweegschaal)
- De klep is homogeen, dus het gewicht is gelijk verdeeld.
- Ik ben niet gebonden aan montagepunten voor de gasveer, kan ik vrij gemakkelijk mee schuiven en spelen.
- Ik wil dat de punt van de klep minimaal 70 cm omhoog gaat ten opzichte van de deuren, zodat je er goed onder kunt staan. De scharnieren zijn hier op berekend.

Uiteraard kan ik aanvullende informatie geven als dat nodig is!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor het lezen van mijn probleem, in ieder geval!
 

Kacheltje

  • #2
Je kunt zelf het een en het ander benaderen.
Als de gasveren halverwegen geplaatst worden vergroot dat de kracht die de veren moeten kunnen verplaatsen.
Ook de hoek en richting waaronder de veren geplaatst worden hebben invloed op de kracht die nodig is om de klep automatisch omhoog te laten bewegen.
Het eerste stuk gebeurt met handkracht. Op dit deel horen de veren net te zwak te zijn om de klep vanzelf te lichten. Door de hoekverandering komt er een punt dat het gewicht van de klep lichter is dan de kracht die de veren kunnen verplaatsen. Met de weegschaalmethode die je al hebt toegepast kun je dit ook bepalen.

Als met al een aardig klusje om dit van te voren te bepalen.

Het montagepunt hangt af wat de uitslag is plaats je hem dicht bij de scharnieren dan zorgt een minimale uitslag voor een grote uitslag van de klep. En de gasveer moet dan sterk zijn. Plaats je de jeer aan het eind is dit net andersom.

Bepaal eerst de plaats ten opzichte van de klep. Dan kun je met wat wiskundige berekeningen de kracht, de hoek ten opzichte van de klep en de uitslag berekenen.
Houdt rekening met het dicht bij de scharnieren plaatsen. De kracht op de gasveer moet kunnen worden opgevangen door de bevestigingspunten. Plaats je de demper halverwegen dan is het gewicht van de klep de kracht die overbrugt moet worden.

Ik snap je vraag, het is een klus waar veel bij komt kijken om daarna de juiste veren te vinden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik zou gewoon bij een autosloperij gaan kijken naar gasveren van een kofferbak.
20 kilo stelt niet zoveel voor, u geeft aan te kunnen spelen met de bevestiging dus gewoon uitproberen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
En als je wel de juiste plek hebt gevonden voor de bevestiging en de uitslag maar de gasveer is nog te sterk kan je de klep altijd nog verzwaren.
 

Bavvy

  • #5
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik heb twee gasveren van een kofferbak gekocht, maar deze blijken te licht :-( De klep gaat wel iets makkelijker omhoog maar is echt nog te zwaar om met de hand te openen (voor een kind).

Ik heb ze ongeveer halverwege gemonteerd, omdat ik dan de juiste hoogte van de klep kreeg. Ik vraag me echter af of dat de beste plek is, maar dit kan ik niet goed inschatten.

Waar kan ik het beste de veren monteren? Als ik op sites kijk van gasveren fabrikanten monteren zij deze meestal zo dicht mogelijk bij het scharnier, maar mijn gevoel zegt dat de gasveer dan veel meer kracht moet zetten. Ik snap dit soort mechanica echter niet goed, ik kan het niet goed inschatten. Suggesties?

Gasveren van de sloperij zijn dus te licht, en sterkere zijn meteen een stuk duurder. Ik kan inderdaad verzwaren, dat is een heel goede tip, dank je wel! Ik blijf het heel lastig vinden, en stel alle hulp op prijs!
 

Tiho

  • #6
Des te verder van het scharnierpunt, des te makkelijker wordt het voor de veren
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #7
En anders 4 veren monteren.
 

Kacheltje

  • #8
Als ik het zo mag inschatten dan is het gewicht aan het eind 20 kg.
De klep zal dan tussen de 35 en 40 kg zijn. Met wegen kun je dat nog even bepalen hoeveel het gewicht is als je gaat wegen in het midden van de klep.

Als het bv 40 kg is heb je veren nodig die 30kg per stuk kunnen liften.
De bevestiging van de klep plaats je dan op de helft, en afhankelijk van de lengte en de kracht plaats je de andere kant richting de scharnierzijde.
 

Kacheltje

  • #9
Als je de scharnieren vertikaal plaatst zal de klep altijd openen als die sterker is dan het gewicht. Bij een schuine plaatsing zal het laatste stukje altijd vanzelf sluiten en is er altijd een lichte handkacht nodig om de klep te liften. Het laatste stuk zal de klep vanzelf omhoog gaan.
 

Techvogel

  • #10
Ben je er al uit met die gasveren of kan je nog hulp gebruiken?

Zo niet:
- 20 kg op de weegschaal, opgesteld loodrecht onder de rand (op radius 1500 mm vanaf scharnier) van het dak?
- Dak tijdens het vaststellen van de benodigde hefkracht horizontaal of gesloten?
- Dakhelling indien gesloten op -10 booggraden?
- Gewenste rotatie vanuit gesloten situatie: 30 a 35 booggraden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu