Ferroli (AGPO) Domina F24E

Tokamak

  • #1
Goeiedag,

Ik bezit een Domina F24.

Heb het toestel overgenomen van iemand die het nooit gebruikt heeft (huis is verkocht voor verbouwing af was).

Heb met verschildrukmeter alle drukken nagemeten (Gasdrukken). Ook de luchtdrukschakelaar. De drukken die ik hier waarnam waren die die in de handleiding staan.
De sensoren van CV en warmwater zijn vervangen door nieuwe. Aan de hand van probleem 1 ging ik er namelijk vanuit dat de CV sensor stuk was en de WW sensor niet.
Op de sensoren verpakking stond dat deze voor Ferroli Domina en Oasi dienen.

Momenteel werkt enkel CV (wat je werken noemt :-| ). WW is niet aangesloten.

Er blijven 2 problemen.

Probleem 1:
Wanneer ik de rode kabel (kabel tussen printplaat en CV sensor) aansluit op de CV sensor en ik schakel de ketel aan, dan brandt het lichtje van warmtevraag niet (ledje naast tekening radiator op paneel).
Wanneer ik om te testen de kabel van de CV schakelaar op de WW sensor schuif, brandt het lichtje van verwarmingsvraag wel en start de ketel op (zwel bij de oude als bij nieuwe WW sensor).
Ik twijfelde even of de rode kabel wel die van CV is, maar ik denk het wel.

Probleem 2:
(Gaat voort op probleem 1, rode kabel aangesloten op WW sensor).
Opmerking: ik heb de jumper zo gezet dat de ketel na uitvallen onmiddelijk terug kan aanslaan (geen wachttijd van 2 minuten).
Wanneer de ketel aanslaat brandt hij de eerste keer ongeveer 1'45".
Dan valt hij gewoon uit. Ketel gaat niet in storing. Tijdens branden brandt gele led van vlamindicator. Ledje gaat uit en ketel valt stil. Omdat ik het zo ingesteld heb begint de ventilator vrijwel onmiddelijk opnieuw te draaien en slaat de ketel vlot weer aan.
De tweede maal valt de ketel uit na 51". Verder zelfde scenario.
Derde maal 30".
Vierde maal 18".
Vanaf dan valt hij altijd na ongeveer 20" seconden uit.
Nooit exact. Tussen de 16" en 25".

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Probleem 1: Is een beetje raadsel voor mij.

Probleem 2:
Heb het gevoel dat dit aan ionisatie diode ligt. Je ziet dat die de eerste keer minder snel rood wordt, maar na aantal start altijd ongeveer bij zelfde kleur de ketel stopt. (kan er natuurlijk ook glad naast zitten met deze theorie).
Maar dan zou er bij opstart een wachttijd van 10 seconden moeten optreden. Misschien zorgt jumper JP01 ervoor dat deze wachttijd vervalt.


Alvast bedankt om deze ganse boterham te lezen.

Groeten,

Geert
 

Viru

  • #2
Dit toestel moet je eerst geschikt maken voor alleen cv.
waarschijnlijk grijpt de beschermingsthermostaat in (wisselaar)
informatie hierover vindt je bij de leverancier.

succes.
 

Tokamak

  • #3
Hallo,

Bedankt voor het antwoord.
Op basis waarvan grijpt de ketel in?

Er zit momenteel geen water in de WW leiding.
Bedoel je dat de ketel dit voelt via druksensor of iets dergelijks?

Groeten,
Geert
 

Viru

  • #4
Het tapwaterspiraal is opgenomen in de cv wisselaar , daardoor zal dit spiraal "droogkoken" als er geen waterdruk op staat en grijpt de beschermingsthermostaat in. (88 graden)
wanneer de temperatuur zakt, komt de ketel weer in.
 

Tokamak

  • #5
Vanavond even tijd genomen en ook ww aangesloten. Niet zo moeilijk want leidingwater was al aanwezig bij de brander en snel nog een kraantje toegevoegd.
Klopt dat droge spiraal voor WW zonder water erg snel heet wordt.

Tapwaterspiraal is nu gevuld met water en staat onder druk.

Maar problemen blijven.
Zowel probleem 1 als probleem 2.
Probleem 2 (af en aan slaan, zie boven) doet zich nu ook voor bij warmwatervraag.
Als ik een emmertje laat vollopen met warm tapwater, slaat de ketel aan en uit en komt er ook afwisselend warm en koud water uit tapkraan.

Ik denk aan luchtdrukschakelaar of ionisatie pen.
Ik vraag me af: kan je luchtdrukschakelaar en/of ionisatie pen korstsluiten zodat ik op voorhand kan weten welk stuk ik nog moet gaan kopen.
Of kan je met multimeter meten of ionisatiepen of luchtdrukschakelaar schakelen op moment dat ketel uit schakelt?

Of is er nog iets anders waar ik over kijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Geert
 

Viru

  • #6
Als het toestel boven de 175 pascal niet in komt, is de luchtdrukschakelaar defect.(eerst slangen controleren)
als het toestel onder de 175 pascal niet in komt, controleer dan zeker de slangen en meetpijpjes (is de wisselaar schoon?) opbrengst ventilator kan onvoldoende zijn, moet 230volt zijn.

afstand ionisatiepen tot branderbed moet 6 mm zijn, afstand ontsteekpen 3 mm. bij defect gaat het toestel in vlamstoring!

om te controleren of je de juiste stekker aansluit; op connector x7 zijn de aansluitingen 9 en 10 van de cv sensor.

dat andere kunnen meerdere oorzaken zijn: slechte of verkeerde voelers,
waterdrukschakelaar, thermostaten.

na je eerste bericht, ga ik er vanuit dat je het e.e.a. zelf kunt meten.

anders zou ik toch adviseren een expert in te schakelen.

groetjes, viru
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu