Extra raam constructie ivm verkeerslawaai

Themx

  • #1
Beste forumleden.

Ik loop enige tijd rond met het volgende wat mij heel erg bezig houd.

Ik heb een huis aangekocht aan een 70kmph weg, die 15 meter voor mij huis staat. Overigens is er ook een spoorlijn op 100 meter voor mijn huis.

De gevel belasting is ong. 70 dB(A).
Helaas heb ik al mijn erkers en ramen laten vervangen, en deze laten voorzien van HR++ (27dB(A)) beglazing. Helaas heb ik zowel als de aanemer er niet bij stilgestaan dat het kwa geluidswering onder de maat is.

Bij de vaste ramen valt het mee, echter bij 5 openslaande ramen lijkt het geluid zowel door de afsluting als door het raam te komen. Na het verwijderen van metale tochtstrips en het plaatsen van pvc D profielen is het minder maar niet optimaal.

Hieronder heb ik een tekening gemaakt van de huidige situatie, en twee tekeningen (A + B) Hoe ik denk dat de situtatie verbeterd kan worden.

Mijn twee vragen zijn.

- Zal dit een waarneembaar verschil maken
- Wat voor constructie van hout moet ik gebruiken in figuur B. Moet het in verstek of kan ik het allemaal vastschroeven met een sponning en het raam ertussen (kwa gewicht).

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik hoor in je verhaal dat het bij de open delen erger is. Zorg eerst voor betere kierdichting. Een enkel stripje is niet voldoende. Dubbele of drievoudige kierdichting is een stuk beter. Alleen misschien wat lastig aan te brengen bij een bestaand raam...

Mogelijk werkt een raam ervoor nadelig. Verstandig er een akoestisch deskundige bij te halen?
 

Themx

  • #3
Bedank voor je reactie IJkenhout,

Dubble kierdichting is inderdaad lastig in de bestaande situatie.

De constructie zoals in Afbeelding A had ik daarvoor bedacht, zodat ik op twee extra punten kan afdichten.

Een extra raam ervoor kan nadelig werken ivm met resonatie of ?

Alvast bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu