Evaring XVLP spuiten?

Red

  • #1
Heb van iemand een Wagner XVLP (Finishcontrol 5000)spuitapparatuur in bruikleen, misschien dat ik hem overneem, maar zover is het nog (zeker) niet;) Ze kan mij er niet mee helpen.

Ik ben daar momenteel alleen nog grondverf mee aan het spuiten, Sikkens BL Rezisto (acryl). Volgens de gebruiksaanwijzing en degene die ik er over gesproken heb, zouden de meeste standaard lakken onverdund gespoten moeten kunnen worden. Dit ook met de standaard frontend (nozzle) er bestaat kennelijk ook nog een nozzle (frontend) voor dunnere materialen als beits en vernis.

Ik ben daar nu vlakke paneeltjes mee aan het spuiten en het valt me op dat de spray (nevel is het niet) op het frontale vlak nog wel redelijk lijkt uit te vloeien, maar wat aan de zijkant terecht komt niet. De zijkant apart nog een keer spuiten, geeft al snel weer te veel verf.

Ik vraag me dan ook af hoe je op deze wijze lijstwerk rondom deuren zou moeten doen...

De belangrijkste vraag is echter, is het de bedoeling bij dit soort systemen dat de verf er in één keer redelijk stevig opgezet wordt, zodat deze in één keer dekkend is, of is het de bedoeling dat je fijner verneveld en meer laags werkt?

In het laatste geval zal het wat fijner moeten dan nu...
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Zijkanten nemen over het algemeen altijd veel meer verf op dan de ongezaagde voor en achterkant van een paneel.
Het maakt vrijwel niet uit welke houtsoort je hebt, overal waar een gezaagde kant aan zit neemt die kant meer verf op dan andere oppervlakken.
Of je nu schildert of spuit dit effect blijf je houden en kan alleen opgelost worden met meerdere lagen verf en tussentijd laten drogen om zo de poriën in het hout te vullen.

suc6

Gerrit
 

Red

  • #3
Ja dat begrijp ik en zeker bij MDF, je ontkomt ook niet aan meerdere lagen met tussenschuren.

Heb nog een sessie gedaan met iets verdunde grondverf en dat ging al beter. Het is alleen lastig de randen (22mm) te spuiten zonder of aan de rand, of aan het oppervlak te veel verf te krijgen (bij de huidige aanpak).
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Wat ik vaak doe is eerst alleen de randen een aantal keren spuiten zodat daar al een laagje verf op zit.
Dit telkens weer na het drogen mooi glad schuren.

Voorkom ook scherpe hoeken want om daar goed verf op te krijgen is ook moeilijk, dus ik schuur/frees die altijd iets rond zodat er beter verf op blijft zitten en deze ook minder snel beschadigen.

Na een aantal keren (vaak wel een keer of 4 a 5) zit er genoeg verf op om ook de rest mee te spuiten.
Meestal krijg je dat ook niet in 1 keer dekkend dus ook daar een aantal lagen spuiten en tussentijd gladschuren om een super strak geheel te krijgen.
Om het er uit te laten zien alsof het zo uit de fabriek komt en een mooie diepe glans te krijgen kan een extra laag met blanke lak soms ook erg mooi zijn.

suc6

Gerrit
 

Red

  • #5
Ik zit momenteel nog in het voorweken, dwz gronden. Heb de eerste laag (van mijn 22 objecten) met de rol gedaan, maar wil nu verder met spuiten, om het onder de knie te krijgen voor het echte lakken. Bij het gronden van één zijde, neem ik telkens de zijkanten mee...dus 2x gronden, zijn de zijkanten 4x gedaan... En dat is inderdaad nodig. De vlakken schuur ik met een machine en de zijkanten met de hand, anders ga je er zo weer doorheen op de randen.

Ik heb de randen met r=3 rondom gefreesd, want anders krijg je de randjes niet dekkend (je schuurt ze telkens kaal..en de verf blijft niet staan) en in de praktijk zijn ze zéér kwetsbaar voor stoten.

Met wat voor een systeem spuit jij?

XLVP is een variant op HLVP, lage druk spuiten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De zijkanten kunnen ook gespoten worden met spuitplamuur.
 

Red

  • #7
Ik heb ondertussen via Sikkens infoblad 1414 gevonden en gebeld en daar staat precies in welke verdunning en spuitmond je moet gebruiken voor XVLP. Ik gebruik de verkeerde verdunning verhouding en spuitmond. Mijn spuitmond is te gebruiken voor dikkere lakken, maar voor de standaard Rubbol BL (Rezisto) lakken wordt een andere spuitmond aangeraden en ca 10%! verdunning. Het zag er een beetje uit als muurverf structuur. Met de fijnere spuitmond en hogere verdunning krijg je inderdaad een beter te controleren nevel, want nu is het een beetje alles of niets.

De zijkanten heb ik al meermalen met grondverf met de hand gerold en geschuurd en deze zijn bijna goed, alleen met de laatste gangen niet meer de randjes per abuis kaal schuren maar alleen aaien..
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
Red schreef:
Met wat voor een systeem spuit jij?
Ik heb de HVLP

De randen schuur ik op het laatst gewoon met korrel 800 of zelfs 1000 dan schuur je ze lang niet zo snel kaal en het wordt ook nog eens super glad.
Ik heb zo een aantal keukendeurtjes gemaakt en gespoten en daarna dus nog voorzien van een blanke laklaag. Vooral door dat laatste zie je het verschil niet tussen een zelf gemaakt deurtje en een gekocht deurtje.

Spuitplamuur heb ik ook geprobeerd maar ik heb het idee dat dit bovenop het hout komt te liggen ipv. in het hout zelf te trekken en dat daardoor de randen sneller beschadigen (stukjes afknappen) dan wanneer je verf dieper in het hout in laat trekken.
Dat beschadigd ook wel maar dan krijg je een deukje oid. zonder dat er een stukje afknapt.

suc6

Gerrit
 

Red

  • #9
Wat voor lak en blanke lak gebruik je dan?

De eerste grondlaag heb ik machinaal met p180 geschuurd en de 2e met p320 en de randen met p320 en handmatig. Ik merk wel dat ook het grondverf spuiten veel egaler gaat waardoor je veel minder hoeft te corrigeren.

Gebruik je ook zoiets als scotch brite, schuurvlies, of alleen fijn schuurpapier?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu