Errorcode 7 bij IKEA DWHB00W (854240001827) vaatwasser

Jeroen1978

  • #1
Een kennis van mij heeft een IKEA DWHB00W (servicenr. 854240001827) die na een tijd in storing gaat.

Als je de vaatwasser aan zet dan neemt deze gewoon water, gaat dan eerst met koud water de vaat afspoelen en daarna gaat deze in storing.
De groene led van voorspoelen knippert dan dan 7 keer.

Het schijnt dat het zeepblokje wel af en toe in de bak valt maar dat kan ik weer niet rijmen met het feit dat de vaatwasser meteen na het voorspoelen in storing gaat.

Heel af en toe dan doet de vaatwasser het wel eens een keertje.

Heb de ijzeren plaat achter de plint verwijderd en heb gezien dat de bodemplaat droog is.

Heb al iets gelezen over een "flowmeter" die aan de linkerzijkant van het apparaat zit.
Of dat misschien de kraan wel verstopt zit.

Graag jullie oordeel over deze klacht en foutindicatie.

En kan iemand mij vertellen hoe ik het resetprogramma in werking zet?
Er schijnen afhankelijk van het merk meerdere manieren voor te zijn maar kan niet aan het servicenummer zien of deze IKEA-vaatwasser een Whirlpool, Bauknecht of Ignis betreft.
 

Pkla

  • #2
Jeroen,

Ik heb geen ervaring met foutcode 7 of de flowmeter. Maar volgens mij bedoelt men met resetprogramma gewoon dat je de machine kunt resetten door de startknop 5 seconden ingedrukt te houden.
In Storing Whirlpool vaatwasser van eerder deze maand zitten wat foto s, misschien heb jer wat aan.
Als het alleen af en toe optreedt zou ik ook alles eens goed schoonmaken. Is de membraanschakelaar schoon?

Succes ermee!
 

Jeroen1978

  • #3
Membraam gecontroleerd maar deze was echt brandschoon, zat geen viezigheidje in.

Nadat de vaatwasser is gereset gaat de vaatwasser nog steeds in storing, alleen knippert de led nu 11 keer en dan zou volgens de servicemanual de membraamschakelaar het probleem zijn.

Gaat dit onderdeel wel eens vaker defect?

Er is in ieder geval een overeenkomst tussen error 7 en error 11, beide hebben te maken met te kort water.
 

Pkla

  • #4
Die membraanschakelaar is best een simpel ding, je hebt voor twintig euro een nieuwe en je kunt 'm met een beetje goede wil vervangen zonder je machine uit te bouwen.

Maar ik zou inderdaad toch ook eens kijken naar de watertoevoer. Je kunt, op het moment dat de fout 11 optreedt en de machine begint te piepen de deur open trekken om te zien of er water onderin staat. Het water moet op dat moment ruim boven de kuip staan. Als dat niet het geval is geeft de membraanschakelaar terecht een alarm en ligt het vast aan de toevoer. Als dat wel het geval is ligt het waarschijnlijk aan een foute melding door de membraanschakelaar en moet je het daar zoeken.
 

Jeroen1978

  • #5
Heb de membraamschakelaar via mijn werk besteld dus die krijg ik van de week voor € 10,00 binnen.

Dit onderdeel schijnt wel eens meer problemen te geven dus het kan nooit kwaad om deze te vervangen.

Wel een waardeloze manier van foutindicatie als het apparaat bijvoorbeeld een foutcode van een membraamschakelaar genereerd terwijl iets heel anders de oorzaak is.
Hebben die foutcodes ook niet zoveel zin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu