Erg vochtige meterkast

Noltha

  • #1
Hallo beste klussers,

In mijn woning is de meterkast erg vochtig. Je ruikt als je de hal binnenkomt ook een vochtige lucht. Ik dacht.....laat ik eens het vochtgehalte meten met een hygrometer en dat is in de huiskamer redelijk, steed constant rond de 50 a 60 %. Maar in de meterkast is dat een heel ander verhaal namelijk 80 a 90 %. Wat er nu ook gebeurt is dat er in het muurtje van de meterkast schimmel plekken door de muur cq stuqwerk doorkomen.

Ik heb ook eens een kijkje genomen in de meterkast. Ten eerste viel het mij op toen we deur van de meterkast schilderden, dat die onderaan helemaal rot was. De deur was onderaan binninin een draderige grijs/zwarte massa geworden.
(we hebben evengoed verder de deur normaal geschilderd, maar dit was al een indicatie dat er iets mis mee was) Ook de plint is niet meer helder bruin maar beschimmeld zwart. Verder viel mij op dat er sowieso nieuwe plankjes geplaatst moeten worden in de meterkast en dat de vloerdelen ook aangetast en beschimmeld zijn. Nu heb ik er al een paar maanden vochtvreters staan maar die zijn na 1a2 maanden helemaal tot de nok vol.

Als ik de vloerdelen verwijder zie ik geen vocht of iets dergelijks. Er staat niets onder water of zo. Wel ligt er nog puin en specie. De waterleiding is trouwens boven de vloerdelen en voelt erg vochtig (en koud) aan. De druppels hanger aan door condensvorming. Er gaat ook een waterleiding door de muur naar buiten (voor tuin sproeien etc) en ook die is niet helmaal afgedekt =van binnenuit. (wel van buitenaf).

De gas en overige leidingen roesten natuurlijk door de vochtige omgeving.


Zou ik een ventilatie rooster bovenin de deur moeten maken o.i.d.?

Hebben jullie nog tips wat ik aan die vochtige lucht kan doen of waar ik precies de oorzaak moet zoeken?
 

Pepjo

  • #2
Ventileren is de beste remedie, maar is de meterkast ook een stuk kouder dan de rest van het huis ?
 

Noltha

  • #3
De meterkast en de hal zijn wel een aantal graadjes kouder inderdaad.

Maar ventileren ga ik zeker vaker doen.

Ik kan evt. boven de deur in het beschot een paar ronde gaten van 3 cm doorsnee kunnen boren en er een rooster op kunnen zetten.
In de deur zelf wil ik dan ook een rooster plaatsen evt. Dan komt er in ieder geval een circulatie lijkt mij.

Mijn vraag dan is..... gaat de schimmel die door het stuc werk aan de zijkant van de muur komt hierdoor ook weg?
 

Pepjo

  • #4
Ik zou een ventilatie-rooster in de buitenmuur maken, onder het plafond, en eentje in de deur op drempelhoogte.

Dan ben je verzekerd van een doorstroom van lucht.
 

Noltha

  • #5
Prima...gewoon door de muur heen boren?

In dat geval word het in huis dan ook meteen een stuk kouder....lijkt mij.
Is er niet nog een andere optie of mogelijkheid?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als ik de vloerdelen verwijder zie ik geen vocht of iets dergelijks. Er staat niets onder water of zo.
U hoeft geen water te zien maar de grond kan wel erg vochtig zijn.
Tegen vocht is er maar een remedie nl. ventileren, dus ook de ruimte onder de vloer moet goed geventileerd worden anders helpt het nog niets.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Leidingen isoleren dan heb je ook geen vocht meer.


Ik had het zelfde probleem :oops:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat lijkt me wat kort door de bocht.

Wanneer er geen teveel aan vocht is slaat het ook niet noemenswaardig op de leidingen, hierdoor kan er geen vochtoverlast ontstaan.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #9
Het was zuiver condens op de koude waterleiding.

Ventilatie was er genoeg.(onder en boven) geen vocht van onderuit de vloer.

De temperatuur van de hal was ten opzichte van de kast te hoog vandaar de druppels condens.
 

Chathanky

  • #10
Mogelijke oorzaak kan ook zijn dat door een geventileerde kruipruimte de vochtige lucht door een ondichte meterkast ventileerd.

Als de rel. vochtigheid onder de vloer 70 a 80% is id dit ook in de meterkast. Als daarbij de meterkast aan een buitenmuur grenst en daardoor de temperatuur in de meterkast verder daalt kom je nog hoger uit en heb je een vochtprobleem.

Ventileren van de meterkast is een goede optie maar zorg er ook voor dat de vloer naar de kruipruimte luchtdicht wordt afgesloten.

Daarbij kan de condenserende waterleiding zorgen dat het water op de vloer terecht komt en dit er voor gaat zorgen dat de vloerdelen en in de directe omgeving het houtwerk aantast. Isoleren van de waterleiding is geen slecht idee.

Gewoon even goed bekijken wat jouw knelpunten zijn en deze verhelpen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #11
Ventileren met buitenlucht lijkt me geen goed idee. De lagere temperatuur van deze lucht kan de relatieve luchtvochtigheid in de meterkast nog verder verhogen. Ventileren met binnenlucht zeker doen.

Leidingen isoleren heb ik een tijdje terug ook gedaan, ik had tevens een condens-probleem.

Btw: Ventilatieopeningen in de meterkast zijn verplicht voor mensen met een gasmeter in de de meterkast. Ik dacht dat de effectieve oppervlakte van de openingen 100cm^2 moest zijn, maar dat weet ik niet meer zeker.

Als de grond heel vochtig is kun je mechanische ventilatie overwegen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #12
Aan de voorkant huis en achter zitten in de muur ventilatie gaten kijk als die open zijn en schoon, ook kan voor of achter de woning een hemelwaterafvoer zitten die lekt in de grond zo dat het zand onder de vloer vochtig word.
Een meterkast waar gas zit heeft be en ontluchting gaten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Tha Fang schreef:
Ventileren met buitenlucht lijkt me geen goed idee. De lagere temperatuur van deze lucht kan de relatieve luchtvochtigheid in de meterkast nog verder verhogen. Ventileren met binnenlucht zeker doen.
Ventileren houdt volgens mij in dat binnenlucht ververst wordt door buitenlucht.
Bovendien houdt warme lucht meer vocht vast en zal eerder condenseren dan koude lucht.
Wanneer de temperatuur van de lucht hetzelfde zou zijn als van de waterleiding zal er zelfs helemaal geen condens optreden.
 

Chathanky

  • #14
Ventileren met buitenlucht verlaagt de relatieve vochtigheid op voorwaarde dat de verse buitenlucht binnenshuis in temperatuur toeneemt.
In de zomer kan het wel eens zijn dat dan juist problemen kunnen onstaan omdat warme buitenlucht kan afkoelen in een koudere binnenomgeving.
In de wintersituatie heb je dit probleem niet in een normaal verwarmd huis.
 

Noltha

  • #15
Nou, een tijdje de boel in de gaten gehouden. tijdje geventileerd met de vloerdelen eruit enzo. Ik heb de rottende plint, vloerdelen en planken die tevens vol met schimmel zaten verwijderd. Vochtigheids graad is zelfs even met open deuren gedaald naar 45 %. Maar zodra ik de deuren weer dichtgooi stijgt ie naar boven de 75 %. De hygrometer wijst op de bodem zelf (ongeveer 60 cm onder vloer een vochtgehalte van 99% a H1 aan. Dit lijkt mij toch niet gezond. Er is wel ventilatie want ik voel dat het tocht daaronder.

Ik heb 2 roosters die ik ga inbouwen. 1 onderin de deur en 1 helemaal bovenin de meterkast. Hierdoor lijkt het me dat de lucht goed kan circuleren in de meterkast.

Ik heb de specie en troep uit het gat verwijderd en misschien dek ik de bodem in het gat af met een goeie laag zand. (en evt schelpen of chips) De waterleiding zit in een sock van 10 cm, leiding zelf is 2 cm. Het gat eromheen ga ik afdekken. Hetzelfde doe ik met de overige leidingen.

De vloerdelen van de meterkast vernieuw ik evenals de plint en de plankjes. Hierbij krijgen de vloerdelen een laag thermopylae.(hetzelfde wat ik onder mijn laminaat vloer heb liggen) Daarbij zorg ik dat de vloerdelen en vooral de kieren worden afgekit zodat alles netjes luchtdicht blijft (op advies van ChatHanky). Ik hoop dan dat de stank uit de meterkast verdwenen zal zijn en de erg vochtige lucht van onder meterkast gewoon via de ventilator roosters in de buitenmuur verdwijnt.

Trouwens...op advies van Henk heb ik de ventilatie openingen gecontroleerd en "open" gezogen met de stofzuiger. Zeker 50% zat verstopt of was bedekt.


Verder denk ik er ook nog over om de kruipruimte verder te inspecteren door een keer echt onder de vloer met een zaklantaarn te gaan kijken.
 

Martin974

  • #16
Ik zou inderdaad eens in de kruipruimte kijken om te zien of daar ook ventilatieroosters zijn aangebracht, waarschijnlijk is de kruipruimte erg vochtig of zelfs nat.

Je kunt ook eens proberen on juist de meterkast extra te isoleren rondom de leidingen etc, zodat de vochtige lucht ui de kruipruimte niet meer in de meterkast kan komen,


Gr martin
 

Noltha

  • #17
Dit ga ik zeker eens doen op een goeie dag. Gelukkig doet zich dit vocht probleem alleen voor in de meterkast verder is het huis prima qua luchtvochtigheidsgraad.

Wat vinden jullie verder van mijn plannen? Als ik ze uitgevoerd heb post ik het resultaat.

Wat er misschien wel mee te maken kan hebben is dat verleder jaar de regengoot dichtgeslibd was en er enorme buien ervoor hebben gezorgd dat het water er langs de rand overheen liep. (dit maanden lang wegens druk bezig andere zaken) Dit heeft natuurlijk ervoor gezorgd dat het regenwater voor het huis direct de grond in is getrokken i.p.v. weggevoerd via riolering. Dit probleem is al een tijd geleden verholpen maar ergens geloof ik toch dat dit een (mede)oorzaak geweest kan zijn.
 

Chathanky

  • #18
Die tocht die je voelt kan het verschil in temperatuur wezen die heerst tussen de kruipruimte en de boven gelegen deel.

Dit is geen indicatie dat er verse buitenlucht door je kruipruimte ventileerd.
Controleer de roosters die de ventilatie mogelijk maakt van je kruipruimte.

Een meet fout die je mogelijk gemaakt hebt kan ook de hoge waarde geven. De bodem kan namelijk kouder zijn dan de lucht daar boven. Neem een meting in de kruipruimte ter hoogte van je vloer. Dit geeft je een echte betrouwbare meting op de plaats waar het niet te vochtig mag zijn.

Een soort gelijke meetfout heb je als je in je woning bij een koude dag vlak bij het raam gaat meten. De temperatuur nabij het raam is een stuk lager dan de temperatuur in de kamer waardoor de meting 10 tallen procenten kan afwijken als dezelfde meting 1 tot 2 meter van het raam genomen wordt.

Neem eerst een betrouwbare meting en onderzoeken of de roosters goed functioneren kan nooit kwaad natuurlijk. (teruglezend is dit laatste al gebeurt)

De aanpak ziet er goed uit, enige wat ik niet helemaal begrijp is het opnieuw vullen met zand of schelpen. Je laat de vloer toch wel vrij aan de onderkant?
Ventilatie kan ook door aan de boven en onderzijde een spleet te houden in de deur zodat daar de lucht kan circuleren, Of onder een spleet en boven een rooster.
 

Noltha

  • #19
@ChatHanky

Rooster zijn inderdaad allemaal gechecked. Vanavond weer even een meting gedaan en zodra ik de meterkast deur dichtdoe stijgt de luchtvochtigheidsgraad tot 80 a 81%. Net onder de vloer (zoals aanbevolen)is dit zelfs 95 a 96%. Veels te vochtig dus.

Verder lijkt het er sterk op dat je gelijk hebt en dat de luchtstroom pas echt tot stand komt als de boel open ligt en ik de deuren/ramen op de oostkant open heb. Ik begin er nu zelfs aan te twijfelen of het gat in de grond wel van beide kanten lucht krijgt. Het lijkt erop dat er enkelt bij de buiten muur een tocht spleet zit en daar dus lucht kan ontsnappen.

Verder even aan de andere kant gekeken maar naast een klein gat waardoor de leidingen gaan geen overige gaten en/of tochtspleten.
Op het moment dat ik de deur, ramen op de oostkant sluit stopt ook de hele tochtstroom. die voel ik dan niet meer. Het lijkt wel of de luchtstroom dan stilstaat met het gevolg dat de vocht uit de grond heerlijk door de meterkast circuleert met de lekkere muffe geurtjes en vooral grond, aarde lucht daarbij.

Wat betreft zand dacht ik dat het een laagje van een aantal centimeter als soort van iso om verdampen verder tegen te gaan. Ik wil dus niet de hele volle 50 cm vullen.

Bij nader inzien is er volgens mij helemaal geen circulatie mogelijk en weet ik niet of mijn plan nog wel zo'n goed idee is. Als ik de bodem luchtdicht afdek ben ik wel van de muffe geur af en is de meterkast droog maar de lucht daaronder zal altijd heel vochtig blijven.

Jullie mening?
 

Chathanky

  • #20
Het verdampen zal je niet tegen gaan door een laagje zand aan te brengen.
Schelpen helpen wel maar dan moet de gehele kruipruimte voorzien zijn van een laag.
Volgens mij zit er toch iets niet goed met de ventilatie in de kruipruimte.
Meestal zit er zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde ventilatieopening. Door de winddruk tegen je woning enerzijds en de onderdruk aan de luwzijde van de woning wordt de ventilatie versterkt.

De kruipruimte moet wel vrij zijn om te ventileren en mag niet verhindert worden door een vorm van afsluiting. Ook de roosters aan de andere zijde dienen goed vrij te zijn en niet verstopt door vervuiling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu