Een retourleiding (te) heet en andere aanvoer niet echt warm

Carracha

  • #1
In februari 2012 heb ik een oude Nefit 2510 (1993) vervangen door een Intergas HRE 36/30, hij doet het goed, kan niet anders zeggen en regaeert goed op de warmtebehoefte.

De ketel staat in een kast op de 2 etage van ons huis (1993). Bij de oplevering van het huis is direct een extra verdieping gebouwd. Op verdeelblokken met vier kunststofleidingen (15mm?) die in de betonnen vloeren verdwijnen is op het uiteinde een extra koperen leiding van 22 mm geplaats die naar de 3e etage gaat, aanvoer en retour. Op de 3e etage zijn 4 radiatoren geplaatst, die niet altijd open staan. Ik weet dat de installateur indertijd een lus heeft geplaatst zodat er altijd watercirculatie is op de 3e etage. De vloer is verder afgestort met een afwerkvloer.

Nu merk ik dat de retourleiding van de 3e naar de ketel heel warm is, zeker als de radiatoren op de 3e dicht staan.
Tevens merk ik ook dat een van de bestaande aanvoerleidingen die uit het plafond van de 2e etage niet altijd warm is, terwijl dat wel het geval moet zijn. Andere leidingen zijn dat wel, overigens niet allemaal even warm. Ik vermoed dat de verste radiator, beneden op de begane vloer in de keuken, is aangesloten op de minst warme aanvoer. Ik dat niet zien, alle leidingen zijn in de vloer verwerkt. de temparatuur in de keuken is dan ook niet altijd op de juiste hoogte.

Nu start de Intergasketel bijzonder veel keer om kort te branden en weer uit te gaan.
Ik heb het idee, dat de extra etage te veel warm water krijgt, waardoor de rest van het huis minder warm water krijgt toegevoerd. De leiding is 22 mm en het retourwater heeft bijna de dezelfde temperatuur als in de aanvoerleiding. De temparatuurverschil tussen de aanvoer en retour is zeker geen 20 graden.

Nu wil ik de leiding naar de 3e etage afknijpen door er een kraan/afsluiter tussen te zetten die beperkt open blijft staan. Op deze wijze krijgen andere leidingen meer warm water toegevoerd en is de hoelveelheid warm retourwater van de 3e beperkt. Hierdoor hoop ik het temperatuurverschil tussen de aanvoer en retour bij ketel verder op te voeren. Dat zou ook een meer effcicente manier van stoken moeten opleveren, zodat minder gas door de afvoer naar buiten gaat.

Een heel verhaal, maar hopelijk duidelijk.
Klopt mijn redernatie? En heeft iemand nog een andere goede tip voor mij om deze twee problemen op te lossen?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Carracha
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Foto van de verdeler?
 

Carracha

  • #3
Hallo Obelix,

De foto met de verdelers onder de ketel. De bovenste is de aanvoer.
De koperen pijpen van 22mm links zijn duidelijk te zien.
Ook de aanvoer en retour van het totaal.

Groet,

Carracha
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Helaas nog geen foto's

Maakloon een foto van die lus aub
 

Carracha

  • #5
Hoi Obelix, Van de lus is geen foto te maken, die ligt in de afwerkvloer...

De foto van de verdeletr moet inmidels zichtbaar zijn...Hoop ik.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Geen foto zichtbaar

En een lus in de vloer?
Beetje raar
Normaliter hoort daar een ventiel tussen te zitten.
 

Carracha

  • #7
Wat ik van de installateur begreep, dat hij op de 3e etage een 'lus' had gemaakt waarop hij de radiatioren had aangesloten. In feite een circuit met een paar aftakkingen, aan en retour, naar de radiatoren. Ik neem aan een lus voor de aanvoer en een lus voor de afvoer.
Hij noemde dat een lus, een vakterm?

Voor at die foto betreft, dat schijnt niet te lukken. Nogmaals een poging.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Nogmaals gelezen.
Als die 2 koper leidingen links naar de derde gaan.
En al je verwarmingen op de derde staan dicht, en er komt toch warmte retour dan heb je dus een vette kortsluiting tussen aanvoer en retour zitten.
Geen bypass ventiel maar vermoedelijk gewoon een lus.

Dat hoort zo niet.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Zijn de radiatoren op de extra verdieping niet gewoon als 1 pijps systeem aangelegd? Als je dan de radiatoren dicht zet, krijg je warm water terug.
Dat is iets wat niet meer dan normaal is.
 

Carracha

  • #10
Beste Obelix,

Hoe het zit, zit het, de retour is heet. Een lus, dat noemde ik al zo.

Maar nu de oplossing:
Openbreken is geen oplossing.

Een afsluiter in de aan of afvoer, die met de hand te stellen is wellicht??
 

Carracha

  • #11
Ingmar,

Als ik de radiatoren boven dicht zijn komt er warm water terug. Dat si normaal. Dat denk ik ook. Alleen de temparatuur is hoog. De hoeveelheid water is natuurlijk van invloed op het effect van de temperatuur van al het retour water. Het retourwater van boven gaat rechtstreeks en rechtdoor de verdeler de ketel in. Het heeft nagenoeg geen weerstand. dat is anders bij de reouren van de andere leidingen, daarvan komt het water haaks vanuit de verdeler.

Daarom dacht ik in een van de kopeeren 22mm leidingen te knijpen met een verstelbare afsluiter, zdat er minder warm water naar boven gaat en dus terugkomt met als effect dat er ook meer warm water naarde andere leidingen gaat. Zie mijn eerste verhaal.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
Het is een kwestie van proberen. Een kraan om die streng in te regelen is zeker geen overbodige luxe.
Denk er echter wel om dat de hoeveelheid water genoeg moet zijn om alle radiatoren warm te krijgen!

Als je hem te veel knijpt worden de radiatoren niet goed meer warm als je ze wel open zet...
 

Carracha

  • #13
Bedankt voor je reactie Ingmar,

Volgende week zet ik er een afsluiter tussen.

Deze Kogelkraan 22x22mm Knel - Proflex. Is dit een kwalitatief goede denk je?


Kosten € 12.00 excl orderkosten.

Deze direct na 7 cm van het verdeelstuk (aanvoer) te monteren lijkt nog het meest eenvoudige.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #14
Denk dat je hiermee geluid gaat creeeren, je hebt een in regel kraan nodig van TA


 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #15
Denk opzich dat het geluid wel meevalt.
Het is leuk zon TA ventiel, maar hij zal toch nooit gemeten worden.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #16
Ik denk dat als je die kogel kraan gaat knijpen je geluid krijgt.
Daar is die kogel afsluiter niet voor gedacht om leidingen te knijpen.

Wil je het debiet goed instellen zou je idd moeten gaan meten.
Maar gegarandeerd dat die TA kraan BIJNA geen geluid maakt.

Want die is er voor ontworpen om te knijpen.
 

Carracha

  • #17
Goede opmerking Obelix!

Er gaat een hele wereld voor mij open. Ik heb er ook een moment aangedacht of die afsluiter geluid zou opleveren, dat was maar een moment. De knelconstructie stond mij ook wel aan: eenvoudig.

Er gaat een hele andere wereld voor mij open. Ik heb er nog niet verder in verdiept. Als deze TA kraan ook bestaat in een 'knel' uitvoering 22mm....

Ik zal morgen eens verder informeren. Vandaag staan andere onderwerpen op het programma.

Bedankt in ieder geval!!
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #18
Anders plaats je 1 puntstuk aan weerszijden van de kraan, dan is hui in knel uitgevoerd.
 

Kacheltje

  • #19
Obelix2 schreef:
Denk dat je hiermee geluid gaat creeeren, je hebt een in regel kraan nodig van TA
Van TA? Er zijn vele merken die inregelafsluiters leveren. (reclame?)
 

Kacheltje

  • #20
Om circulatie over de ketel te behouden als er kans is dat alle radiatoren dicht kunnen staan plaatst men een bypassventiel.
Een open lus laat veel te veel cvwater door waardoor er te weinig over blijft voor andere delen van de installatie.

Om altijd warmte over een deel van de installatie te behouden is een vreemd verhaal. Als de ketel uit gaat stopt de wartmetoevoer en koelt het alsnog af.
Uitzondering is een WA regeling maar ook hier plaats je een bypassventiel en geen open lus.

Bij kleine installaties zoals vaak in woonhuizen kun je af met het inregelen van de voetventielen om de installatie in te regelen. een inregelafsluiter plaatst men tegenwoordig wel om een meetpunt (meetbaar controlepunt) te hebben en het totale debiet van de installatie in te regelen. je regelt dan het te veel aan water weg die de pomp te veel levert aan de gehele installatie.

Die open lus is de bron van het probleem. De ketel krijgt daardoor heel snel heet water terug waardoor de aanvoer zo op temperatuur is en de ketel doet afslaan. De ketel kan zijn warmte niet kwijt aan de radiatoren.
Als het leidingdeel koud zou zijn en je draait een kraan open zal die leiding binnen korte tijd warm zijn en de radiator gaan verwarmen. Het is onzin daar een lus te plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu