Drukverschil en lage retourtemperatuur

Jow

  • #1
Beste mensen,

Dit is de eerste keer dat ik dit forum bezoek met een vraag, heb al wel vele malen met bewondering de uitgebreide vragen, maar vooral antwoorden gelezen en hoop dat jullie mij met mijn uitdaging kunnen en willen helpen.

De situatie is als volgt:

Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht van rond 1900. Ben toen direct begonnen met isoleren en heb derhalve twee radiatoren laten hangen om het in de winter vorstvrij te houden. Helaas heb ik niet getest of de instalatie probleemloos werkte en heb ook geen contact met de oude bewoners.

Tijdens de verbouwing heb ik ervoor gekozen om alle leidingen achter de muren weg te werken en zodoende te kiezen voor flexibele 15 mm leiding.
In totaal ligt er 75 meter aanvoer en 75 meter retour.

Vanaf de ketel (AGPO HR Compact 125c) gezien is de situatie als volgt:

Ketel staat op de begane grond, vanaf hier gaat een aanvoer en retour 22mm naar een verdeelblok 1 verdieping hoger en 10 meter verderop.
Vanuit hier gaan dus flexibele leidingen 15 mm naar 4 radiatoren op de bovenverdieping en 4 op de begane grond. Twee andere radiatoren op de begane grond zijn aangesloten op de 22 mm leidingen dicht bij de ketel.

Alle radiatoren zijn voorzien van thermostaatkranen. Met uitzondering van 2 grote in de woonkamer waar de thermostaat hangt (Deze staan altijd volledig open).

Voor de radiatoren gemonteerd zijn heb ik ze allemaal doorgespoeld.

Het probleem/mijn uitdaging is als volgt:
Bij lage temperaturen doet het probleem zich het duidelijkst voor, namelijk:

De radiatoren op de begane grond worden warm tot heet afhankelijk van de buitentemperatuur en op de bovenverdieping zijn ze kouder.
Wat erin resulteert dat de temperatuur in huis rond de 16 graden is bij een buitentemperatuur van -5.

Tevens blijft de ketel continu draaien met tussenpauzes van 2 minute (ook in handleiding zo vermeld).

De de aanvoerleiding is bijna niet om aan te raken en op het display geeft hij ook de ingestelde temperatuur van 90 graden aan met zo nu en dan een schommeling omhoog of naar beneden.

Maar de retour lijkt maar niet warm te worden, is gewoon met de hand aan te raken en geeft bij de sensor zo rond de 60 graden aan.

Na navraag bij de cv installateur is het advies gegeven om een extra circulatiepomp te monteren en deze bij benadering gelijke waterhoeveelheden te laten circuleren. Er zou teveel stuwing door bochten en vernauwingen inzitten.

Deze heb ik gemonteerd (Biral NRB 12-T-1), gelet op de stroomrichting, en ook voorzien van een drukmeter. Deze is gemonteerd op de aanvoer vlak voor het verdeelblok.

Na in gebruikname leek alles goed te werken, maar bij wederom koude nachttemperaturen bleek dit toch niet helemaal het geval te zijn, het is verbeterd, maar nog niet afdoende. De temperatuur blijft nu steken op 18 graden en de retour is nog steeds maar matig warm.

De drukmeter op de ketel geeft 1.6 bar aan en boven bij de pomp 1.4 bar.
Het expansievat is onlang vernieuwd.

Ik ben benieuwd of jullie mij met deze uitdaging kunnen helpen, bij voorbaat dank. Jowi.
 

Chathanky

  • #2
Welkom op dit forum Jow, je beschrijving is puur wat er gebeurt, dit geeft niet, wat ik mis is hoe wordt de ketel geregeld. Mijn vermoeden is weersafhankelijk als ik de beschrijving zo lees.

Het klinkt als een combinatie van problemen.
In de nacht is de ruimte niet op temperatuur te krijgen. Dit heeft waarschijnlijk met de nachtverlaging te maken.

Met koud weer is het huis niet warm te krijgen. Oorzaak kan zijn dat de stooklijn van de wa regeling verkeerd is ingesteld.

Boven worden de radiatoren niet warm. Dit kan liggen aan verkeerd of niet ingeregelde radiatoren, beneden te veel boven te weinig. Dit is als er voetventielen of radiatorkranen met een voorinstelling op de radiatoren zitten te corrigeren.

Je schrijft dat er op de retour een temperatuursensor zit (dit is waarschijnlijk de aanvoeropnemer voor de wa temperatuur in de gaten te houden en te corrigeren). Deze hoort in de aanvoer te zitten. Deze zal hoort alles is gecorrigeerd is op de aanvoer gemonteerd te worden. Als je dit als eerste doet wordt het nog slechter warm.

Dat van die extra pomp kan ik zo niet beoordelen. Een goed leidingsysteem heeft aan de standaard pomp meer dan voldoende.

Ik hoop dat de leidingen in een flex buis liggen anders verlies je onderweg veel warmte die aan je muren wordt afgegeven. (zit alles in de muur verwerkt?)
 

Jow

  • #3
Beste Chathanky,

Er zit geen weersafhankelijke regeling op, een simpele klokthermostaat (Elro KT 100) gemonteerd in de woonkamer op de begane grond.

De flexibele leidingen zitten nog in de plastic blauw en rode mantel en liggen tussen de buitenmuur en de voorzetwanden. Voornamelijk ook in de glaswolisolatie gedrukt.

Wat betreft de retoursensor: dit is uit te lezen op de ketel en volgens de beschrijving zou dit een retourwatersensor moeten zijn.

De radiatorkranen (zilverkleurig,van een bekend badkamerartikelenmerk)
Het zijn zeker niet de duurste en een voorinstelling kan er zover ik weet niet ingesteld worden.

De voetventielen waar je het over hebt zijn dat de verdelers die onderaan de radiator zitten, waar de twee slangen binnenkomen aan de onderzijde en 1 leiding 15mm omhoog gaat naar de thermostaatkraan?
Deze kunnen met een inbus dichtgedraaid worden.

Deze zou ik op de benedenverdieping iets verder dicht kunnen draaien, zodat er minder watertoevoer naar deze radiatoren gaat en meer naar de 4 boven als ik het goed begrijp. Zou dit dan gewoon op gevoel en proefondervinderlijk moeten gebeuren?

Ik ben benieuwd naar jou mening over de opstelling van de gehele instalatie zoals beschreven, is uiteraard moeilijk te beoordelen van achter de computer.

Er is mij verteld dat de opsteling van het systeem in theorie prima zou moeten werken, door de relatief korte weg van de ketel naar het verdeelblok en het gebruik van flexibele leidingen die weinig warmte afgeven en geen scherpe bochten hebben waardoor er weinig wrijving kan ontstaan.

Ik heb er natuurlijk geen praktijkervaring mee, maar zou me logischerwijs kunnen voorstellen dat de in totaal 75 meter, 15mm leiding naar de radiatoren voor de nodige weerstand zou kunnen zorgen.

Omdat de extra pomp wel voor betere resultaten zorg heb ik het idee dat er ergens een stuwing in zit. De ongeveer 10 meter 22 mm leiding zit onder het plafond verwerkt, dus heb geen zicht op eventuele bochten of vernauwingen (dit deel heb ik niet aangelegd).
Dus wanneer de opstelling van het systeem zoals beschreven ook in jouw ogen goed zou moeten werken is het misschien de moeite waard om het plafond er uit te halen en daar te zoeken naar een oorzaak?

Misschien zoek ik het wel een een geheel verkeerde hoek hoor, dus hoor graag hoe er over word gedacht.

Al lezend in jouw reactie vraag ik me af of een weersafhankelijke regeling niet een beter alternatief zou kunnen zijn voor mij. Uiteraard als het systeem weer naar behoren functioneerd.

Wat is jouw advies, of kan ik ergens een al eerder besproken tekst vinden met de voor- en nadelen en de werking van een zo'n systeem.

Alvast bedankt voor het meedenken. Jowi.
 

Bernhard

  • #4
Hallo Jow,
Om te bepalen waar de fout zit zou ik de installatie laten werken met de radiatoren op de beg. grond. Je zet de kamerthermostaat hoger, simuleren of het -5 grd is, en dan het ketelgedrag en de retourtemp. controleren. Indien de aanvoer- en retourtemp. nu ook een groot temp. verschil hebben, meer dan 15 a 20 grd., dan zou het terugslagventiel in de aanvoerleiding van de ketel verstopt kunnen zijn.Hierdoor ontstaat een hoge waterzijdige weerstand met gevolg dat er veel minder water door de leidingen en radiatoren stroomt.
Indien de installatie nu wel goed werkt dan zal de oorzaak bij het systeem voor de verdieping gezocht moeten worden. Mogelijke oorzaken voor het niet juist functioneren van het systeem op de verdieping zijn:
- radiatoren zij aangesloten op de retourleiding
- onderblokken voor aansluiting van de radiatoren zijn uitgevoerd met
een bypass en bedoeld om radiatoren in serie aan te sluiten
- de radiatoren op de verdieping met de aansluitleidingen en
onderblokken hebben een hoge weerstand, de radiatorventielen, en
indien aanwezig de voetventielen, moeten dezelfde weerstand als
de radiatoren op de verdieping hebben.
Misschien kan je hiermee de oorzaak vinden van het probleem.

mvgr Bernhard
 

Proost

  • #5
Inregelen heeft vooralsnog geen zin. Omdat de doorstroming nu al te laag is.
Ik zou als het even kon de oude 22mm leiding lekker laten zitten boven het plafond en een nieuwe leiding trekken naar het verdeelblok liefst 28mm en zo min mogelijk knietjes gebruiken.

Andere vraag: Hebben de radiatoren voor het plaatsen lang droog gestaan? E.e.a. kan ook ontstaan door vervuiling.

Werken met zo'n verdelerblok zou in principe goed moeten gaan.
Er is toch wel voor elke radiator een aparte leiding gebruikt?

Tip: monteer eerst eens een doorstroommeter in de hoofdleiding om eea te analyseren.
 

Chathanky

  • #6
Kijk even in de installatiehandleiding: intern zit er een terugslagklep. Controleer of deze in de goede stand staat.

Kans is dat dit je doorstroming belemmert.
 

Jow

  • #7
Hartelijk dank heren,

Met deze adviezen kan ik aan de slag. Zodra ik meer onduidelijkheden tegenkom of de oorzaak heb gevonden en de installatie dus goed werkend heb laat ik van me horen.

Veel dank, Jowi

P.s. De radiatoren heb ik op advies inwendig doorgespoeld en volledig gevuld weggezet.
 

Xr8

  • #8
Ik weet niet hoe groot de radiatoren zijn, maar 4 radiatoren op 15 mm, houdt niet over.

Is het misschien een erg grote woning, en heeft de ketel niet het juiste vermogen?

Meet eens op hoeveel inhoud de woning heeft, en vraag bij een installateur eens na hoeveel vermogen er nodig is om de woning te verwarmen.
 

Chathanky

  • #9
Dat hangt af van de groote van de radiatoren, het hoeft geen probleem te zijn als het totaal vermogen niet te groot is en wat de afstand is van de leiding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu