Debiet of niet?

Clausbase

  • #1
Beste klussers,

Ik heb voor het eerst van mijn leven CV aangelegd. Dat ging goed tot de vloerverwarming van de woonkamer werd aangekoppeld. Die wil namelijk niet warm worden :oops:

De totale vloeroppervlakte van de woning is ca 80 vierkante meter.
De installatie bestaat uit:

Nefit ProlLine HRC 24 met ModuLine 300
22mm CV buis naar 3 groepenverdeelblok (nadat alles was aangelegd vertelde iemand mij dat de naam groepenverdeelblok misleidend is omdat iedere radiator in principe zijn eigen aansluiting hoort te krijgen. ik heb de boel gewoon verdeeld op basis van benodigd vermogen/vierkante meters)
16/2 Alupex naar radiatoren en 2-groepsverdeler Plieger VTE voorzien van extra pompschakelaar. (deze heb ik later aangebracht om er voor te zorgen dat de modulerende ketel geen koud water naar de vloer aanvoert, maar het mocht niet baten)
2 badkamers met designradiatoren in serie met vloerverwarming van AluPex en RTL (deze combinaties werken perfect)
2 x 100 m vloerverwarmingsbuis 16 mm Uponor Pex-C in woonkamer van 20m2
De woonkamer heeft een betonnen werkvloer van 10cm, daarop 10cm isolatie van geëxtrudeerd polystyreen hardschuim, daarop een mat met de leidingen en daarover 7 cm cementdekvloer plus plavuizen.




Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er domweg te weinig debiet voor de VTE is, maar alle radiatoren knijpen leidt toch niet tot het gewenste resultaat.

Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe maak ik het weer goed?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #2
Ziet er perfect uit.

Zou je niet zeggen dat het de eerst keer is :wink:

Wanneer u de overige groepen behalve de VTE nu eens dicht zet, of afknijpt.
Dan zou er debiet genoeg moeten zijn. Zo te zien is er iets te veel weerstand en gaat er te veel water naar de overige groepen ipv de woonkamer.

Sowieso inregelen dus.

Succes.

Calenta :cool:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Ik mis alleen de bypass en je constatering van de klacht?

7cm+ plavuis is niet zomaar warm, dus komt er wel warm water naar de verdeler van de vloer?
Hoe warm is het water dat de vloer ingaat?
Hoe koud si het als het er weer uitkomt?
 

Aks

  • #4
Tussen de beton en de afwerk vloer zit nog isolatie dus 7 cm + plavuis verwarmen dit duurt wel een dag voor je merkt dat hij echt warm wordt
 

Clausbase

  • #5
Ik heb van alles geprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat :(

@ Calenta: bedankt voor het compliment, dat verwarmt mijn hart, nu nog warme voeten....

Knijpen zodat de VTE alles krijgt leidt er toe dat aanvoertemperatuur snel stijgt en dus ook de temperatuur van het retourwater waardoor de ketel afslaat en er vervolgens weer niks de vloer in gaat.

Als het ketelwatertemperatuur te hoog is, gaat de VTE snel knijpen, schiet dus niet op.
Zelfs als ik de VTE maximaal open zet op standje 9 en de maximaalbeveiliging van de VTE loshaal in combinatie met een ingestelde ketelwatertemperatuur van maximaal 50 graden wordt het hooguit 18 graden in de woonkamer.

@ Headhunter: waar zou een bypass moeten zitten? Een hydraulisch neutrale VTE functioneert feitelijk toch ook als een bypass? Waarom heet zo'n ding anders hydraulisch neutraal?

Het lijkt wel alsof de VTE niet in staat is om voldoende warmte uit het systeem te halen en naar de vloer over te brengen. Tussen in en uitlaat zit een temperatuurverschil van ruim 20 graden. Er komt dus gewoon koud water uit de vloer. Spelen met de pompsnelheid helpt ook niet.

Tijdens de bouw heb ik na het aanleggen van de vloerverwarmingbuizen de boel gevuld, onder druk gezet en gelaten, zodat het leggen van de cementdekvloer (waar ik niet bij was) volgens mij niet tot afgeknepen leidingen heeft geresulteerd.

@ Aks: Na drie weken stoken zou je toch wel verbetering moeten merken. Of ben ik te ongeduldig?

Het is om moedeloos van te worden.
 

Aks

  • #6
Clausbase schreef:
Het lijkt wel alsof de VTE niet in staat is om voldoende warmte uit het systeem te halen en naar de vloer over te brengen. Tussen in en uitlaat zit een temperatuurverschil van ruim 20 graden. Er komt dus gewoon koud water uit de vloer. Spelen met de pompsnelheid helpt ook niet.
daar lijkt het wel op.

staat het retour ventiel van de vloerverwarming unit wel helemaal open?

drie weken dan moet hij zeker op temperatuur zijn.
 

Clausbase

  • #7
Ja, het retourventiel staat helemaal open
 

Aks

  • #8
Staat de pomp in de ketel op de hoogste stand?

kun je een foto maken van de vloerverwarming unit?
 

Millew

  • #9
Clausbase schreef:
Zelfs als ik de VTE maximaal open zet op standje 9 en de maximaalbeveiliging van de VTE loshaal in combinatie met een ingestelde ketelwatertemperatuur van maximaal 50 graden wordt het hooguit 18 graden in de woonkamer.
Wat is dan de vloertemperatuur?
En hoe is het gesteld met de isolatie van de woning en is dat een vrijstaande woning of een rijtjeshuis?
Misschien verwacht je wel te veel van de vloerverwarming. Twintig meter vloeroppervlak kan hooguit zo'n 2000 Watt leveren.
 

Bernhard

  • #10
Aanvoertemp naar de vloerset is veel te laag. Mvgr Bernhard
 

Clausbase

  • #11
@ Aks
Ik zal met de handleiding erbij naar de ketelpomp kijken. Ik dacht dat deze ketel dat zelf automatisch regelt tussen de 50% en 100% Zie blz 14
Als test heb ik de onderwaarde verhoogd naar 80%
Tevergeefs...

Deze verdeler is het, maar dan met 2 groepen




@ Millew
De vloer voelt koud aan. Het is een vrijstaand woninkje, maar de woonkamer is rondom goed geïsoleerd, dat is het probleem niet. Buiten was het 8 graden toen ik het binnen niet warmer kreeg dan 18 graden.

@ Bernhard
50 graden is inderdaad veel te laag voor een normale situtatie. In het aangehaalde voorbeeld heb ik de thermostaat van de VTE buiten werking gesteld om te kijken of die de boel misschien verstiert. Als ik het ketelwater bij die proef niet had verlaagd tot 50 graden was er water van 80 graden in de vloer gestroomd. [/url]
 

Aks

  • #12
Welk van de twee temp. meters staat het hoogst?
en welke temp. ?
 

Millew

  • #13
Clausbase schreef:
Het lijkt wel alsof de VTE niet in staat is om voldoende warmte uit het systeem te halen en naar de vloer over te brengen. Tussen in en uitlaat zit een temperatuurverschil van ruim 20 graden. Er komt dus gewoon koud water uit de vloer. Spelen met de pompsnelheid helpt ook niet.
Hier maak ik dan toch uit op, dat het debiet in de vloerverwarming onvoldoende is. Gewoonlijk ga je bij het ontwerp van een vloerverwarming uit van ca 10 graden verschil tussen invoer- en uitvoertemperatuur.
Pomp stuk? Ergens een verstopping?

Misschien ook te weinig slanglengte voor zo'n relatief dikke vloer.
Maar als de vloer eenmaal op temperatuur is, maakt de dikte ook niet meer uit lijkt mij.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Een hydraulisch neutrale verdeler heeft ook een bypass nodig.

Het neutrale betekend enkel dat de pomp van de vloer de stroming in het cv circuit niet beinvloed en vice versa.

Het is nl mogelijk dat alle thermostaat kranen dicht lopen en dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt.
 

Clausbase

  • #15
OK dan heb ik dat hydraulisch neutraal niet goed begrepen, bedankt voor de uitleg. Zonder een bypass die bij een te hoge druk open gaat zou de ketel stuk kunnen gaan, dat weet ik. Die zou er dan nog bij geplaatst moeten worden.

Ik vraag me af of het ontbreken van een bypass het vloegverwarmingsprobleem beinvloed. Als de aanvoer via de bypass naar de retour gaat zal de ketel afslaan en komt er ook geen warm water in de vloer.

@ Millew
Zo klinkt ie niet...
Ergens een verstopping?
Heb ik ook al aan gedacht. De twee vloercircuits zijn identiek. Je zou dan verschil moeten voelen in temperatuur en dat is niet het geval. Dat er in de twee circuits precies dezelfde verstopping zou zitten lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien is toch de verdeler niet in orde?

Hoe kun je zoiets testen? Met debietmeters?

Ik heb overigens niets ontworpen; het is gewoon nattevingerwerk. Beetje dom? Ja misschien wel. Ik kan er altijd nog een radioator bijplaatsen.

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Je kan kijken naar temperatuur verschillen.

De aanvoer van je cv en de retour van je cv.
De temperatuur van de aanvoerbalk.
en de temperatuur van de retourbalk.

Je zou debiet metertjes ertussen kunnen zetten.

Aan een pomp kan je soms niet het verschil horen tussen pompen en draaien.
 

Aks

  • #17
Heb je ook een foto van de unit zoals die aan de muur hangt?

ik neem aan dat je geen lucht meer in het systeem hebt zitten.
 

Clausbase

  • #18
Het probleem is dat alles lijkt te kloppen voor zover ik daar met mijn lekenverstand, ogen en handen bij kan. De aanvoerbalk is best warm en de 30cm leiding tussen aanvoerbalk en waar de leiding uit zicht verwijnt ook, maar wat daarna gebeurt klopt niet. Bij mij staat de verdeler op zolder en zakken de leidingen van daaruit langs de muur naar de vloer. Ook dat stuk muur wordt nauwelijks warm.




Het zou best zo kunnen zijn dat de pomp alleen het geluid van een pomp maakt. Ik moest de boel dit weekend maar eens loskoppelen en checken of de VTE verdeler wel behoorlijk zijn werk doet.

Ik ben daar alleen in de weekends dus kan nu geen foto's maken
 

Clausbase

  • #19
Het probleem is ogelost :mrgreen:

De pomp van de VTE zat op een WCD die parallel stond aan de verlichting op zolder, dus als ik kwam kijken werkte alles, maar zodra ik wegging en het licht uitdeed viel de pomp stil.... What a mistake to make....



Allemaal bedankt voor het meedenken en de gedane suggesties!
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #20
:hup:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu