Dakisolatie plat dak met isolatie en daarboven roofing

Evarist

Vaste Beantwoorder
  • #1
Mijn plat dak met roofing is lek. Ik wil hierop isolatie leggen en daarboven weer nieuwe roofing. Wlek product kan ik gebruiken. NB. de oude roofing is dampdicht!!
 

Chathanky

  • #2
Deze is zeker dampdicht echter door de plaknaden niet mooi vlak.
Met het aanbrengen van isolatie en dakbedekking loop je risico op plasvorming.
 

Evarist

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik begrijp je niet helemaal. die oude laag is inderdaad dampdicht, maar dat is een probleem. De isolatie bestaat vaak uit afhellende platen, waardoor ik het dak goed kan laten afwateren.
Maar welke soort isolatie moet ik kopen? Ik wil 6 à 8cm.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dat valt wel mee hoor. De meeste dakbedekkingen zijn niet dikker dan 3 mm. Een enkele keer kom je 5 tegen.
Wat mij wel opvalt met dit soort vragen, hoe alles blijft liggen na windkracht 10. :?:
Ik zal nog even doorgaan. Ik had al gepost.
Dat de bestaande dakbedekking is dampdicht dus je kan er gelijk isolatie op leggen.
Je wil afschot isolatie dat is ook geen probleem. Elke producent van isolatie materiaal heeft deze platen in zijn gamma.
Let op met het snijverlies. Je kan niet meer aansluiten met stukken die je afsnijd.
De dikte moet je even kijken naar de Rc waarde. Een Rc van 2,5 is tegenwoordig standaard. Rc van 4 is optimaal.
*wgb*
 

Evarist

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bedankt wgb, nu op zoek naar een merk en een leverancier. Moet ik bang zijn voor sterke wind? Er komt terug roofing bovenop.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ach wat is bang.
In dit soort renovatie vragen wil men van alles weten maar nooit wordt deze vraag gesteld.
Er zal toch iets van zwaars op of een flink aantal schroeven in je dak moeten komen.
Vandaar.
*wgb*
 

Chathanky

  • #7
De oude laag is 3mm maar de nieuwe komt daar boven op ook 3 mm.
Samen is dat 6 mm en bij 5 mm is dat 1 cm. Precies het afschot per meter.
Goed afwateren is ook belangrijk om je dak goed schoon te houden.
Een laagje van 6 mm water kan op zich geen kwaad maar het is wel een vuilvanger.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Er wordt toch eerst een laag isolatie materiaal aangebracht.
Deze laag vlakt de boel weer een heel eind uit hoor.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Evarist schreef:
De isolatie bestaat vaak uit afhellende platen, waardoor ik het dak goed kan laten afwateren.
 

Chathanky

  • #10
Even ter verduidelijking:
Afschot is zeg 1 cm/m, de opstand is 6 mm. haaks op de afwatering.
De plasjes blijven dan van 6 tot 0 mm staan over en breedte van 60 cm.
Als de banen 1 meter zijn heb je dat bij elke dakbaan.
Achter eze richeltjes hoopt vuil zich op.

Ik weet niet hoe de huidige situatie is maar als hier al wat aan schort maak je het alleen maar erger. Ik zou beginnen met een schone lei als het oude al niet helemaal goed af loopt.
Harde pur platen geven maar weinig mee oals het gaat om oneffenheden glad te strijken.
Je kan dan tevens zien hoe de staat van het dakbeschot is.
Bij een goed aangebrachte dakbedekking trek je de banen zonder veel moeite van het dakbeschot. Het meerwerk is het afvoeren daarvan.
Mocht dat te veel werk zijn dan laat je het zitten en is het afwachten hoe het nieuwe werk er uit komt te zien. Als het tegen valt zit je er nnog jaren mee.
Het is geen opknappertje voor een paar jaar toch? Daat mag best wat extra tijd in zitten om het goed aan te pakken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Bij het optellen van de mm ben je er vanuit gegaan dat het nieuwe materiaal met de overlap precies op de overlap van het bestaande dak wordt gelegd.
Wat nu als ik de banen verspringend plaats. Dus het nieuwe materiaal zo plaatsen dat deze overlappen tussen de bestaande overlappen uitkomen.
Als het zo'n een heikel punst is kan je ook de nieuwe dakbedekking haaks over de bestaande aan te brengen.
Maar nogmaals er komt een laag isolatie materiaal op en dan is die 3 mm te verwaarlozen hoor.
*wgb*
 

Chathanky

  • #12
Ieder z`n mening en werkwijze.
Wilje de isolatieplaten goed naadloos aan elkaar aansluiten moet je zeker een vlakke ondergrond hebben.
Langs de dakopstanden heb je al snel 3 lagen liggen, deze moeten ook aangepast worden.

Het werken op een vlakke schone ondergrond zal een stuk prettiger werken dan dat het met moeite goed aansluit.

Mocht je het willen ervaren leg dan een dunne lat onder een vlakke ondergrond en probeer de platen mooi aan elkaar aan te sluiten.
De lat leg je op de helft maar ook vlak langs de naden van de plaat.
Die plaat geeft weinig mee op een oneffenheid die 1 a 20 cm van de kant ligt. Laat staan dat je met de plaat precies op de overlapping uit komt.

Ik spreek uit eigen ervaring, vorig jaar de aanbouw geïsoleerd en heb een aantal platen eerst eens uitgelegd op de dakbedekking om te kijken of het wat was. Dit was echt waardeloos. In het midden van de plaat buigt de plaat wel mee maar meer naar de kant niet. Met het schroeven van de platen krijg je dat ook niet goed.
Een naadloze tegen elkaar aanleggen van de platen gaat je niet lukken, iets wat wel in het belang is voor een goede isolatie.

Daarboven moet je de dakbedekking nog eens mooi op aanbrengen.
Ik heb besloten om daaraan niet te beginnen maar ik ben dan ook mischien niet zo handig.
 

Chathanky

  • #13
Wgb schreef:
Er wordt toch eerst een laag isolatie materiaal aangebracht.
Deze laag vlakt de boel weer een heel eind uit hoor.
*wgb*
Deze gegevens heb ik nog even opgezocht. (Pir plaat)
Mechanisch gedrag
- Druksterkte bij 10% vervorming:
CS(10/Y)120 EN 826
> 120 kPa (1,2 kg/cm²)
- Gedrag onder invloed
van gelijkmatig verdeelde
belasting: UEAtc klasse C
- Vervorming bij belasting:
DLT(2)5 volgens EN 1605
40 kPa, bij 70°C gedurende 168h:
< 5%
Voor een plaknaad van 10 cm en een isoplaat van 1,20 vervormd de plaat minder dan 5% bij een druk van 480 kg.
Als je een plaat neemt van 6 cm is er 3 mm vervorming bij 5%.
Oneffenheden opvangen doet zo`n plaat niet zomaar.

Dit is enkel ter info en niet om iemend een hak te zetten hoor. :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Kan je dit Forum ook nog even toelichten hoe deze testen zijn uitgevoerd. Dit om een duidelijk beeld te krijgen voor de lezer en of deze testen voor dit geval relevant zijn met de situatie in de praktijk.
Ik wil je ook geen hak zetten hoor. Ik ben meer van de praktijk. :wink:
*wgb*
 

Chathanky

  • #15
De normen staan in de quote beschreven Wgb.

Maar tot de relatie van de praktijk. Sta eens met je voeten op zo`n plaat en duidelijk is dat die plaat niet doorzakt. Die geeft echt niet mee. :wink:
Een klein steentje die onder een plaat zit druk je wel in de plaat een dakbaan lukt dan weer net niet.

Die hak verklaring had ik er maar even bijgezet want het wantrouwen over dergelijke meningsverschillen liggen op het moment heeel gevoelig bij sommigen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Heel slim dat je een PIR plaat als voorbeeld neemt. :wink:
Zoals al gezegd ik ben van de praktijk. Dit is meer een probleem maken van iets dat er niet is.
En die druksterkte is volgens mij een test om de indrukbaarheid van het isolatiemateriaal te testen. Heeft wat minder van doen met het verschijnsel dat je een isolatieplaat moet aanbrengen op een vlak waar een rug in ligt van 3mm hoog en 100mm breed.
Laten we maar stoppen want er zijn van die momenten dat de theorie en de praktijk het nooit eens zullen worden. :P
*wgb*
 

Chathanky

  • #17
Het is niet enkel de theorie, ik heb het ook aan de praktijk ondervonden zoals je in eerder bericht kan lezen.

Kortom is het mijn inziens beter met een schone lei te beginnen, het kost je mischien een halve dag extra werk en het afvoeren van de oude laag.
daarna is het een damdichte folie aanbrengen wat de meerkosten zullen zijn. De opstanden moet je zeker los snijden en op de isolatie aanbrengen. Zo ook de dakdoorvoeren en/of koepels indien aanwezig.

Kun je de oude laten liggen? Ja dat kan maar mocht het problemen geven denk er dan nog eens aan terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu