Dakisolatie binnenzijde schuin dak

Garco

  • #1
Hoi,

Binnenkort ga ik beginnen met het isoleren van mijn schuine dak. Het dak bestaat uit (Van buiten naar binnen):
- dakpannen
- houtvezelplaten

ik wilde de isolatie rechtstreeks op de houtvezelplaten maken (met rachelwerk natuurlijk), maar dit kan vochtproblemen opleveren als er aan de buitenkant een dampremmende laag zit? Hoe kan ik dat zien, is dat een kwestie van dakpannen opzij schuiven en kijken? En hoe ziet een dampremmende laag eruit?

Als er geen dampremmende laag op zit, kan ik dan de isolatie rechtstreeks op de houtvezelplaten maken?
Dus:
- dakpannen
- houtvezelplaten
- isolatie
- dampremmende folie (is dit nodig trouwens?)
- gipsplaat

Alvast bedankt,
 

System7

  • #2
Dampremmende folie is altijd nodig om te voorkomen dat het vocht uit je huis in de isolatie terecht komt.

Voor zover ik weet is dampdichte folie - zoals ook bij mijn dak toegepast - nergens geperforeerd of in lange stroken gesneden m.a.w. gewoon dichte folie. Inderdaad even een dakpan lichten om te zien hoe e.e.a. eruit ziet.

Als je twijfelt kun je aan de binnenkant zgn. 'klimaatfolie' toepassen (ik doe dat ook), dat is folie die in de zomer opener is dan in de winter, zodat 's zomers het vocht uit de isolatie kan ontsnappen.
 

Garco

  • #3
Thanks.

Ik weet nu inmiddels dat ik de isolatie gewoon tegen de houtvezelplaten aan kan maken. Daarover de folie en dan weer gips...
 

Garco

  • #4
Eigenlijk wilde ik 125mm isolatie plaatsen, maar dan zit ik met het rachelwerk, dat worden dan balken van 10 cm dik. (er zit al lattenwerk van 1,75cm waarop ik het rachelwerk kan maken). Dat zijn bijna draagbalken! Ik heb er toch voor gekozen om dan maar 90 mm isolatie (met Rc-waarde 2,55) te gaan gebruiken zodat ik gewoon de standaard 44x69mm balken kan gebruiken.

Dan kom ik op een hoogte uit van 69mm + 17,5mm = 86,5 mm voor 90mm isolatie. Die halve centimeter druk ik wel in verwacht ik zodat het toch past...

Naar mijn idee isoleren die dikke houtvezelplaten van het bestaande dak ook voor een deel toch?
 

System7

  • #5
Sure, hout isoleert van zichzelf prima. Maar je hoeft toch geen balken te plaatsen ter dikte van je isolatiemateriaal???

Een bekende leverancier van isolatiemateriaal levert ook stalen profielen, te weten liggers die je op je gordingbalken schroeft en staanders die je daar weer tussen klemt. De glaswol klem je achter de staanders en op de staanders schroef je bijv. gipsplaten. Toevallig ben ik daar vanavond ook mee bezig geweest en dat werkt best lekker. Alleen is het niet heel goedkoop dus ik gebruik het nu voor de voorzolder (is maar 2.10 m breed) maar voor de grotere zolderkamer maak ik een dergelijk systeem zelf van houten latten, dat zal een hoop in de totaalprijs schelen.
 

Garco

  • #6
OK thanks.

Ik dacht 'mijn' klassieke manier het goedkoopste was qua materiaal. Ik heb berekend dat ik ongeveer 160 m. rachelwerk moet aanleggen, dus de totaalprijs voor het houtwerk viel mij dan nog wel mee. (Alhoewel ik het niet vergeleken heb met ijzeren raamwerk...)
 

System7

  • #7
Het ligt er ook een beetje aan hoe je e.e.a. wil gaan afwerken. Als je gaat aftimmeren met schrootjes hoeft de constructie een stuk minder gewicht te dragen dan wanneer je bijv. gipsvezelplaat gebruikt. Ik ga in de voorzolder gewone plafondplaten van gips tegen de metalen staanders schroeven maar in de zolderkamer timmer ik over de isolatie dunne schrootjes. Dan kan die constructie ook een stuk simpeler en lichter blijven.
 

Tiho

  • #8
Je kunt ook ook latten van 80 x 33 nemen bv, deze monteer je met 5cm tussenruimte vanaf het dakbeschot. Hiertussen kun je dan isolatieplaten steken van 5 cm dikte en tussen de balen steek je dan dekens of platen van 8 cm.

Zo heb ik het ook gedaan met 10 en 5 cm dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu