Compressor start moeilijk of niet

Bundy

Specialist Verwarming
  • #1
Ik heb problemen met compressors is dat deze bij koud weer moeilijk starten, bij koud weer.

1 Kleine met 10L tank bromt alleen, maar geen start.

1 Grote met 100L tank start altijd, zelfs bij -5, maar als deze op druk is 10bar slaat hij netjes af, maar start dan ook niet meer,alleen als ik eerst de tank druk weg laat lopen, tot ong 1bar.

1 Kleine zonder tank nu ook al 's winters, zelfde probleem. :?:

(vraag veur eigen gebruik)
 

Gerrit

  • #2
Bekend verhaal Bundy.

's Winters kan dat met de dikte van de olie te maken hebben. 's Zomers is het een ander verhaal maar altijd met dezelfde oorzaak: de motor kan het vermogen niet leveren.

Kijk eerst eens naar de netspanning. Er zijn echt veel aansluitingen die bij belasting te ver onder de nominale spanning dalen. Is die spanning goed dan kun je bij lichtnetcompressoren proberen via een tijdschakelaar een klep aan te sturen die de persleiding naar de tank opent.

Na +/- 3 seconden mag hij weer afvallen. Dan heeft de motor zijn toerental bereikt en trekt hij het verder wel.

Sukses Gerrit
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #3
Bedankt Gerrit,ik zal je punten deze week even controleren,.

Resultaat hoor je nog.

Vr.groet Bundy
 

Mart

  • #4
Bundy

Als je nu een 3 x 1,5 hebt via een haspel of 3weg stekkerblok is het misschien aan te raden om een 3 x 2,5 verlengkabel te gebruiken.

Meestal kan je de v-snaar (als deze erop zit) wat losser zetten door het pompgedeelte of poelie te stellen (meestal met bouten).

Kijk ook eens naar je olie, wanneer is dit voor het laatst geheel ververst?
Dus niet bijgevuld....

Bij een v-snaar aangedreven comp kan je evt ook de v-snaar een zetje geven. (pas op voor de vingers)

Dit zijn dingen, die misschien niet de oorzaak wegnemen, maar die je wel in staat stellen de compressor draaiende te krijgen, als de compressor meestal een tijdje gedraaid heeft dan blijft deze vaak draaien.

gr

mart
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #5
Bedankt voor de toelichting Mart.

De 2 kleine werken inmiddels weer goed, totaal uit elkaar gehad + olie.

Echter die grote, nog niet gedaan (komt nog) ben bezig met m'n nieuwe dak.

Spanning viel trouwens terug van 226 naar 216 V, bij starten.

Dus wordt vervolgd!
 

Janneman

  • #6
Het is vast je pressostaat, die moet namelijk je compressor van druk halen, want met druk op de cylinder krijg je de compressor niet aan de gang. Of de druk wordt er met een apart klepje ontlast en die is dan defekt.
Als de compressor op druk af slaat en moet je lucht hoort weg blazen.

Gr Janneman
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Bundy, het kan ook nog de condensator zijn, pas zelf gehad, ik dacht eerst ook aan de kou zoals Gerrit terecht aangaf.

Succes.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #8
Bedankt heren !

Als ik zo ver ben kijk ik er naar..

Ik kom er nog op terug. Merci
 

Gerrit

  • #9
Die spanningsval is een veeg teken. Kijk even wat je hier aan kan doen.

De 1-fase motoren zoals die op kleinere compressoren worden gebruikt zijn zodanig samengesteld dat de spanning heel belangrijk is. Ga vooral niet experimenteren met de waarde van de condensator.

Zet je hier een grotere capaciteit op, zal je motor vermoedelijk wel aanlopen maar binnen 5 minuten is hij verbrand. Inderdaad, dat weet ik uit ervaring.

Sukses
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu