Compressor - klopt dit?

Nielzz

  • #1
Ik heb een compressor gekocht welke het niet doet, dacht eigenlijk dat het de schakelaar was, die vervangen zonder resultaat.

Maar hij gaf eigenlijk ook best weinig druk vanuit het slangetje wat naar deze schakelaar toe loopt. Dus ik een de aansluiting los gemaakt waar hij van de leiding overgaat naar het slangetje (zie foto) en van daar uit geeft hij veel meer druk

Alleen dit lag allemaal los toen ik hem ophaalde. Heb ik alles kompleet, en ligt het zo in de goede volgorde?


 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Dat is ook geen persslang.
Dat slangetje dien ervoor dat als de tank op druk is en de motor slaat af dat de persleiding tussen pomp en tank ontlucht word.
Zo kan de motor de volgende ronde makkelijk starten zonder eerst de aanwezige druk te moeten overwinnen,pas als de pomp op toeren is is de druk in de persleiding weer hoog genoeg om de tank te vullen.

Het getoonde onderdeel is een ventiel.
1 persaansluiting
1 tank aansluiting
en een kleine ontluchting leiding.

montage: dop met punt(ronding) richting persaansluiting, dan de veer en dan de dop.
 

Nielzz

  • #3
Oke, bedankt! Dan had ik dat goed gemonteerd.

Helaas snap ik de gehele werking nog niet helemaal waar wat voor dient en kan ik dat ook nergens vinden.

Maar er staat dus druk op de persaansluiting maar hij komt niet op druk. Hij lekt lucht bij de aansluiting van de ontluchtingleiding bij een klein gaatje, zowel bij de nieuwe schakelaar als de oude. Wat kan er mis zijn?

De druk die wordt opgebouwd komt normaal bij dat ventiel in de tank terecht?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Idd.

Vanaf de pomp gaat een persleiding naar dat ventiel.
Vanaf het ventiel gaat het direct de tank in.
De dunne witte leiding gaat naar de drukschakelaar.

Deze drukschakelaar zit direct op de tank en meet de druk in de tank.
Is de druk te laag dan start deze de pomp.
De motor draait dan even drukloos(sissen bij de drukschakelaar) en vervolgens gaat de ontlastklep dicht(zit in de drukschakelaar) als er voldoende lucht stroom door de drukschakelaar gaat. de volle persdruk komt dan op het ventiel te staan, deze opent en de tank word op druk gebracht.
Is de druk bereikt dan slaat de drukschakelaar af, de ontlastklep word geopend, de persleiding word drukloos(korte sis als de compressor afslaat).

Je geeft aan dat de compressor start maar geen druk geeft en zo te horen blijft de ontlastklep open.
2 mogelijkheden.
1 motor draait niet snel genoeg/ heeft niet genoeg kracht
2 pomp werkt niet goed genoeg.

bij 1 is het vaak de condensator die defect is.

Je kan kijken wat er gebeurt als je de persleiding los neemt en deze met de hand dichtdrukt(niet mechanisch afsluiten!!) en vervolgens de pomp starten.Lijkt de pomp langzamer te lopen of zelfs heel moeilijk te starten dan is het heel waarschijnlijk dat de condensator defect is.
Tijdens deze test zal je als het goed is merken dat je de luchtstroom niet kan tegenhouden als de motor goed draait.
Is dat niet het geval dan moet je naar de pomp gaan kijken.

Vaak blijkt dan dat er een scheur zit in de persklep, of dat de afdichting van de zuiger niet voldoende is.
Dat laatste kan ook te maken hebben met te weinig carter olie.
 

Nielzz

  • #5
Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Ik heb de persleiding al los gehad en die kon ik niet met me hand tegenhouden, ook ging de motor niet minder lopen.

Ik ga denk ik maar eens kijken naar een andere condensator
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Nog even niets doen, eerst de juiste conclusie trekken.

In de drukschakelaar zitten afstelschroeven, hiermee kan je de uitschakel en inschakel druk instellen en mogelijk ook je ontluchting.

Bij twijfel even een foto van de drukschakelaar zonder kap.
 

Nielzz

  • #7
Die heb ik zien zitten, ik zal morgen eens proberen wat het effect ervan is, ik heb er vanavond iets aan verstelt maar dat had nog weinig invloed. Ik zal morgen eens iets verder draaien
 

Nielzz

  • #8
Net even getest met het verstellen van de schroef in de schakelaar. 0 resultaat.

Waar ik niet helemaal bij kan is dat er gewoon druk op de persleiding staat en dat er dus gewoon lucht de tank in moet gaan, maar dat ik vervolgens niks waarneem op mijn drukmeter? Er zal toch wel iets zichtbaar moeten zijn?
Het is trouwens ook niet zo dat er uit het kleine gaatje bij de schakelaar zoveel lucht ontsnapt als dat er in z'n totaal uit de persleiding komt.
 

Henk E

  • #9
Misschien een domme opmerking maar euh, zit de aftapplug er wel in?
je gelooft het niet maar het is een keer voorgekomen na het aftappen van het water had men vergeten om de tap weer dicht te draaien.
 

Nielzz

  • #10
Die zit erin :) verder ook geen lakkages kunnen vinden..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Hoe hebt u de druk op de persleiding gecontroleerd ?
Met de vinger erop is dat niet betrouwbaar.
Vergis u niet hoeveel lucht er door het slangetje kan.

Mogelijk dat er een klep defect is in de kop van de cilinder of dat de zuigerveer defect of slecht is.
Bij te weinig olie kan de cilinder en/of zuiger beschadigd zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu