Compressor geeft plotseling weinig druk

J. Meulenbroeks

  • #1
Hallo,

Ik heb een wat oudere compressor die het tot voor kort prima deed. Zaterdag wilde ik hem gebruiken en hij bouwt nog nauwelijks druk op. Op dit forum heb ik e.e.a. doorgelezen maar ik komt er nog niet helemaal uit. Ik heb de leiding van de cilinder los gemaakt (zie foto 1) (bij het begin beginnen leek me logisch), maar er komt daar maar weinig druk. Als ik mijn duim op de leiding houdt kan ik hem makkelijk dicht houden. Betekent dat dat het probleem in de cylinder zit? Of is er wat anders aan de hand of moet ik eerst wat anders controleren? O ja, ik heb geprobeerd goed te luisteren maar hoor nergens iets sissen en voel en zie ook geen lucht ontsnappen (met zeepsop gecontroleerd bij koppelingen).
Alvast bedankt voor de tips!!

groet, Johan



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Luchtfilter verstopt of er kunnen 1 of 2 kleppen kapot zijn of de zuiger-ringen zijn kapot.
Draai de 4 bouten waar de cilinderkop mee vast zit los, als de kop niet direct los zit even een klein tikje met de hamer geven, pas op dat dit niet te hard gaat want de pakking is gauw beschadigd.
Als er groeven in de cilinder zitten zijn de zuigerveren kapot en de cilinder moet uitgehoond of uitgedraaid worden om hem weer bruikbaar te maken, er komt dan ook een nieuwe overmaatse zuiger in, al met al een prijzige grap.

Als de kleppen kapot zijn dan nieuwe bestellen bij de importeur of leverancier, controleer of de klepzittingen nog gaaf zijn.
 

Monteur Bert

  • #3
Zit er wel olie in? Eerst eens olie verversen?
Probeer eens wat dunne olie uit spuitbus in de inlaat te spuiten. (even slangen los...)
Nee heb je, ja kun je krijgen. Demonteren om de kleppen te inspecteren kun je daarna altijd nog.

Waarschijnlijk zit er een klep vast en blijft open staan.
Een cilinderprobleem treedt meestal geleidelijk op.
Een probleem met klepppen meestal abrubt. Succes, Bert.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat heeft olie verversen te maken met de drukopbouw ?
 

Monteur Bert

  • #5
Omdat die olie ook met de klepstoters en aandrijfnokken te maken heeft.
Geen smering is vaak vastlopen/vastzitten en daar gaat het hier waarschijnlijk om. Bert
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zelden zulke onzin gelezen.
Klepstoters zitten er helemaal niet in en aandrijfnokken ook niet.
 

Monteur Bert

  • #7
Er zijn vele soorten compressors.
Vooral de ouderen ook met in en uitlaatkleppen.
Hoe die precies worden aangedreven is minder belangrijk maar het principe is gelijk!
En de gevolgen bij bedrijf zonder voldoende smering ook.

Ik wens de vragensteller een welgemeend succes toe en hoop dat hij de oorzaak van het probleem en reparatie hier kan melden. vr. groet Bert.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
TS vraagt niet om soorten compressoren maar over zijn compressor en daar zitten de door u genoemde onderdelen niet in.
Het principe is ook niet gelijk vergeleken met oude compressoren met klepstoters, u moet toch iets anders verzinnen.
 

J. Meulenbroeks

  • #9
Had even het berichtje gemist dat er reacties waren. Alvast mijn dank!!!

Ga morgen er eens de cilinder afpakken en inspecteren. En olie verversen kan ook geen kwaad, want dat heb ik nog nooit gedaan. ik gebruik hem maar weinig, maar better safe dan sorry.
Moet eens bekijken waar ik die af kan tappen. En wat voor soort olie moet er eigenlijk in?

alvast bedankt! Ik zit al een stukje in de goede richting...

groet, Johan
 

Ralph

  • #10
Ik vermoed de veerklepjes, zuigerveren die kapot zijn geeft een ratelgeluid in de meeste gevallen.
Dus wat Jan al aangaf even de cilinderpet er af en klepjes nakijken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Onderin het carterdeksel zit meestal een aftapper of een kijkglaasje, die moet eruit om olie af te tappen, bij een kijkglaasje een goed passende ringsleutel gebruiken anders loopt u kans dat die breekt.
U kunt ook de peilstok eruit halen en via die opening de olie er af laten lopen.
Laat het carterdeksel zitten, als u die eraf haalt loopt u kans dat de pakking kapot gaat, een nieuwe pakking is maar de vraag of die nog te koop zijn, hangt van de leeftijd van de compressor.

Er moet compressorolie in.
 

J. Meulenbroeks

  • #12
Vandaag eerst de luchtfilter er af gehaald. Compressor aangezet en de compressor blies lucht uit de luchtfilter. Dus het lijkt er op dat het inderdaad dan een kleppenprobleem is toch?
Daarna de cilinderkop er af gehaald. De vier bouten gingen heel makkelijk los, ik had daar nauwelijks kracht voor nodig. Kop er af gepakt en ik zag daar twee dunne metalen plaatjes liggen. Buiten dat alle een beetje smerig is, zie ik verder niks bijzonders: een plaatje lag keurig passend in de zitting van de cilinder, de andere moeten passen in de uitsparing van de cilinderkop. Pakking lijkt nog goed. Maar nou loop ik verder dus even vast. Wat kan ik nu controleren of doen?

groet, Johan

 

J. Meulenbroeks

  • #13
Zojuist even alles schoongemaakt en alles weer terug op zijn plaats gezet. Nadat ik het hele zaakje weer gemonteerd had, aangezet, en voila, hij doet het weer.
Misschien was een van de plaatjes verschoven of zo, dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Maar goed, hij doet het dus weer en daar ben ik dus erg blij mee!

Dus iedereen hartstikke bedankt voor de goede en gerichte adviezen, helemaal top, Thanks!!!!

groet, Johan
 

Henk E

  • #14
Zou dan dit gekomen zijn doordat de kop niet goed vastzat of losgeraakt en daardoor de plaatjes verschoven zijn?
 

Poster

  • #15
Kopbouten los getrild of hebben niet goed vastgezeten, waardoor een membraam verschoven is, kan voorkomen worden door veerringen te gebruiken, normaal zitten er vlakke ringen onder de boutkoppen.
Bouten na 1e gebruik wel weer even natrekken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Beste Poster, er zit geen membraan in. :?

Ik mis de pakking van de kop, die moet er tussen wil de compressor goed druk blijven opbouwen, zonder pakking lekt de kop en loopt hij te heet.
Is de koppakking niet (meer) te koop dan kunt u een vel losse pakking halen en zelf op maat knippen/snijden.
 

Poster

  • #17
Volgens mij kijk je links op een membraan.(plaatje volgens TS, aan de uitlaat kant van de cilinder) en de "witte" pakking ligt erop. kijk naar de boutgaten, links, zitten zelfs twee extra gaatjes in.
 

J. Meulenbroeks

  • #18
Zou zeker kunnen, dat de kopbouten te los zaten. Hoefde nauwelijks kracht te zetten. Zaten lang niet zo vast als bij mijn bromfiets 35 jaar geleden :D . Maar ik weet niet op dit een eerlijk vergelijk is :)

Maar goed, erg blij dat het opgelost is.

En een beetje aangespoord door het succes, ga ik nog een nieuw bericht plaatsen over een andere niet werkende compressor. Een heel ander probleem, deze slaat niet aan.

Nogmaals dank!

groet, Johan
 

Poster

  • #19
Bouten die er zonder enige kracht uit gedraaid kunnen worden, zitten dus los, komt regelmatig voor, trillingen/temperatuur verschillen enz, en kunnen de membranen verschuiven, veerringen zijn dan een optie, trek wel na enige draaitijd even de kopbouten na.
Maar opgelost, proficiat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu