Compressor (Ferm) bouwt geen druk op

Henk123

  • #1
Ik heb de andere onderwerpen over drukproblemen reeds gelezen, maar deze bieden geen oplossing voor mijn probleem.

Ik heb een Ferm compressor (met olie). Het probleem is dat er maar zeer weinig druk wordt opgebouwd. Ik kan de motor zo lang laten draaien als ik wil, de manometer blijft op nul.

Als ik de compressor afzet hoor ik lucht sissen bij de olievuldop, wat meteen ook de carterontluchting is. Dit zal dus wel normaal zijn?

Als ik vervolgens een spuitpistool op de compressor aansluit, spuit hier even lucht uit, onder lage druk overigens voor een seconde of 15. Dan is de tank dus weer leeg.

Ik heb de terugslagklep (veer met rubberdopje) reeds schoongemaakt (was ook helemaal niet vies eigenlijk).

Ik heb net de hoofdleiding vanaf de motor naar de tank eens losgekoppeld om te kijken of hier wel genoeg druk op staat. Nu valt mij op dat hier net zoveel lucht uitkomt alsof je lucht uit je mond blaast met je lippen getuit. Ik kan ook met gemak mijn vinger op het gat houden.

Is dit normaal? De maximale druk van de compressor is 8 bar, dus dan lijkt mij dat er wel wat meer druk op de hoofdleiding moet staan.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn? Alvast bedankt!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Ik ken de compressor niet maar....

klep op de cilinderuitgang/ingang blijft hangen.
Zit de ontlastklep op de cilinderkop, deze ook controleren.
zuigerveren te ruim.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Als ik de compressor afzet hoor ik lucht sissen bij de olievuldop, wat meteen ook de carterontluchting is. Dit zal dus wel normaal zijn?
Dat is niet normaal, het kan zijn dat de kleppen boven in de cilinder blijven hangen of dat er rommel tussen zit.
Ook mogelijk is een kapotte zuigerveer, bij beide mogelijkheden moet de kop van de cilinder er af, bij controle van de zuigerveer moet de hele cilinder er ook af.

Op de foto staat een nieuwe compressor, als die nog niet zo oud is hebt u nog garantie.
 

Henk123

  • #4
Tsja, garantie is inderdaad 3 jaar. En de compressor is net twee jaar oud en echt zelden gebruikt. Maar ik kan de kassabon nergens meer vinden. Ik denk dat ze dat bij de Gamma niet accepteren... :cry:

Bedankt voor de reacties in ieder geval, maar ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om de kop eraf te halen. Moet er zeker meteen nieuwe koppakking tussen? En dan nog, ik heb niet zoveel ervaring met hangende kleppen en deze weer gangbaar te maken. Dat gaat me wat ver.

Misschien toch maar eens bellen met de Gamma. Wellicht volstaat een bankafschrift ook?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De fabrikant doet over het algemeen niet moeilijk, wat de bouwmarkt doet weet ik niet maar een bankafschrift lijkt me voldoende.
 

Betweter

  • #6
Ik heb ook zo'n ding, geeft ook onvoldoende druk.
Ik heb de afslag (zwart kastje) terug gedraaid zodat hij afslaat bij 4 atm.
dan stopt hij tenminste nog een keer.
4 atm. is meestal wel voldoende, maar er zit dan maar weinig voorraad lucht in de ketel. het blijft een prul ding.
 

Henk123

  • #7
Om het verhaal compleet te maken: ik ben terug gegaan naar de bouwmarkt. Een bankafschrift was genoeg. De compressor is vervolgens opgestuurd naar de fabrikant. Volgens de bouwmarkt was er te veel luchtlekkage.

Een maand later werd ik gebeld door de bouwmarkt: compressor was niet te maken, ik kreeg mijn geld terug.

Dus nu maar op zoek gaan naar een andere compressor. Tegenwoordig heb je ook van die koffers. Makkelijk om mee te nemen, alleen hebben ze geen voorraadtank en is de werkdruk niet regelbaar. Eigenlijk dus ondingen... Laat maar... :mrgreen:
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Boven in de cilinderkop zitten vaak simpele veerplaatjes die als kleppen dienen.
Als er een breekt, dan word er geen druk meer opgebouwd, dit is simpel te repareren als je de juiste plaatjes hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu