Buitenmuur van binnenuit na-isoleren met PIR: spouw nodig?

Dabrock99

  • #1
Beste klussers en bouwers,

Ik heb al heel wat topics doorgelezen en folders van fabrikanten gelezen, maar ik vind geen eenduidig antwoord. Daarom deze vraag.

Ik wil een ruimte na-isoleren met PIR-platen. Het huis is uit 1924 en heeft een steens muur. Ik zie - zelfs binnen één fabikantenfolder - verschillende oplossingen, soms met, soms zonder spouw.

Ik kan me drie constructies voorstellen:

1. Zonder spouw.
- Steens muur
- Daarop verlijmd PIR met folie, naden afgetaped, zonder regelwerk
- Daarop verlijmd gipsvezelplaat of hout

2. Met spouw, aan de muur bevestigd
- Steens muur
- Rachels, daartussen spouw, ca. 2cm
- Daaraan balken h.o.h. 60cm, met daartussen PIR, naden aftapen
- Daarop gipsvezelplaat of hout

3. Met spouw, vrijstaand
- Steens muur
- Spouw 2cm
- Tussen vloer en plafond een regelwerk bevestigd, daartussen PIR, naden aftapen
- Daarop gipsvezelplaat of hout

Vragen:

a Welke constructie? - Welke van de volgende constructies is nu logisch, stevig en effectief?

b Kan optie 1 überhaupt? Het is compact, maar lijkt me wat instabiel. Bovendien is de steens muur aan de binnenzijde niet zo vlak, dus verlijmen is misschien lastig?

c Geen dampdichte folie nodig? Ivm aanwezige folie op de platen en het aftapen?

d Hoe kan ik een spouw het beste isoleren? Roosters in stootvoegen bovenaan + verbinding maken met kruipruimte onder (de vloer is van hout).

Zozo, een heleboel vragen. Wie heeft antwoord? Of een slimmer (voordelig) alternatief?

Dank alvast!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe dik zou je willen isoleren en wat is de dikte van die steensmuur.
 

Bernhard

  • #3
Systeem 2 en 3.
Isolatie met aparte folie.
Van binnen naar buiten:
- stucwerk of latex
- gipsplaten
- dampdichte folie
- isolatie
- dampopenfolie
- spouw 2cm
- stootvoegroosters plaatsen.
Folie op rol is beter te verwerken en de naden kan je laten overlappen.
Ventitileren van de kruipruimte is afhankelijk van de vochtigheid in de kruipruimte. Ik zou de kruipruimte niet combineren met de ventilatie in de spouw. mvgr Bernhard
 
  • Like
Waarderingen: EdR1924

Dabrock99

  • #4
Dank voor de snelle reacties.

@Wgb: Steensmuur is niet helemaal steens, maar een liggende en een staande steen. Dus (zonder te meten) ongeveer 15cm.

Qua isolatiedikte heb ik geen echte beperkingen, maar meer dan 100mm incl. spouw vind ik maximaal. Dus 80mm PIR bijvoorbeeld.

@ Bernhard:
- Zijn al die folies echt nog nodig, ondanks de coating die op die harde platen zit?
- Kruipruimte is gortdroog, allemaal zandgrond. Kruipruimte is al geventileerd via roostertjes in de gevel. Ik zal de spouw isoleren via de stootvoeg, boven en onder.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een spouw is, volgens een software programma, niet nodig.
Als de muur van zichzelf te vochtig is, bijvoorbeeld door ouderdom of lekke voegen is een spouw wellicht beter. Via die spouw kan je de muur met ventilatie sneller laten drogen. Is de muur in orde dan heb droging van binnen uit.

Een damprem achter het gips is wel belangrijk deze voorkomt dat er bijna geen vocht naar buiten kan. De buiten temperatuur zal dan voor een langere periode tot -10 moeten zakken.

Geen idee of het voldoende zou zijn om PIR te plaatsen met aluminium cachering. Het lijkt goed te gaan. Al vraag ik me af of je de platen op de naden en vooral rondom zo goed kan afplakken zodat deze dezelfde dampremmende waarde krijge als een PE 0,2 dik.

Dus 2.

1. Heb ik in Frankrijk gezien. Een gipsplaat met 10 of 12 cm EPS, langer dan twee meter werden zo tegen een muur gelijmd. :wink:
 

Millew

  • #6
Wel of geen dampdichte folie heeft ook nogal met het binnenklimaat te maken.
Volgens mijn bouwfysicaboek kan oplossing 1 bij klimaatklasse I, II en III.
Oplossing 2 en 3 kan ook bij klimaaatklasse I, II en III maar bij klimaatklasse III is dan een dampdichte folie nodig.

Klasse I is voor ruimtes met weinig vochtproductie zoals garages en schuren, klasse II is voor ruimtes met geringe vochtproductie met een gemiddelde luchtconditie in de winter van 20 gr. C. en RV van 40% zoals woningen en kantoren en klasse III is 20 gr. C. en RV 50% zoals scholen, ziekenhuizen en ruimtes met luchtbevochtiging.

Verder is 100 mm PIR al bijna net zo dampdicht als 0,2 mm PE. Dus als er ook nog een aluminiumlaag op zit, dan kan je in alle gevallen volstaan met het afplakken van de naden met b.v. aluminiumtape.

Maar als de muur last heeft van vochtdoorslag, dan zal je bij het gebruik van een houten raamwerk er voor moeten zorgen dat het hout niet nat kan worden, dus eerst een waterdichte folie tegen de muur zetten.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar oplossing 1. Er kan niets verrotten, geen gedoe met folies en heeft de beste isolatiewaarde omdat je geen onderbrekingen in de isolatielaag hebt.
Koelcellen worden ook gebouwd met verlijmde platen XPS. Allleen worden de wanden dan betegeld i.p.v. een gipsplaat.

Als je XPS gebruikt, zou je de wand ook kunnen stucen. Van PIR weet ik dat niet.
 
  • Like
Waarderingen: EdR1924

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je hebt gelijk Millew.
Die damprem is niet nodig. De hoeveelheid vocht die zich verzameld is beperkt de constructie droogt snel genoeg op.
 

Dabrock99

  • #8
Kijk, dit wordt steeds duidelijker! Toch fantastisch, dit forum.

De muur heeft geen vochtdoorslag. De ruimte wordt een keuken. Even googlen leert me dat dat klasse III is. Ruimtetemperatuur is ongeveer 20 graden / kamertemperatuur.

In de ruimte maak ik :
- nieuwe openslaande deuren met ventilatieroosters;
- een kamer-en-suite-doorgang naar de woonkamer;
- mechanische ventilatie via een nieuwe afzuigkap met afvoer door de gevel.

Al met al is oplossing 1 dus helemaal zo gek nog niet. Moet wel zorgen voor een vlakke ondergrond dan. En zoeken naar een passende lijmvorm.
Enig idee wat en hoe?

Mocht de ondergrond me te oneffen zijn, en verlijmen niet zo geschikt, dan is een rachelwerk (opl 2) alsnog de oplossing. Degelijk aftapen volstaat, met zoveel PIR-dikte.

Toch?
 

Dabrock99

  • #9
Overigens beloof ik om het resultaat te posten, zodat ook anderen er iets aan hebben straks.
 

Millew

  • #10
Er bestaan diverse "kant en klaar" systemen van isolatie met gipsplaat daar al op gelijmd. De fabrikanten van dat soort systemen leveren ook lijm voor die platen. Wellicht dat je daar naar op zoek kan gaan. Ik stuur wel een PB om je op weg te helpen.
En volgens mij moet het met een geschikte tegellijm ook wel kunnen. En dan een soort met wat vullend vermogen, zodat tot op zekere hoogte oneffenheden kunnen worden weggewerkt.
 

Dabrock99

  • #11
Nog een vraagje:

Stel dat ik toch kies voor een regelwerk. Liefst bouw ik die tussen plafond en vloer, om koudebruggen richting muur te voorkomen. Daartussen kan ik pir drukken. Bijvoorbeeld

Gips
Houtplaat
Balken van 50x70mm, 70mm Pir er tussen. Tape er over.
Spouw
Muur

Hoe fixeer ik dan die Pirplaten goed? Ik wil niet dat ze er uit 'vallen', tegen de muur aan. Steenwol kan met een flens geniet worden. Pir niet.
- Dotten montageschuim tussen de balken?
- Dotten op de muur als afstandhouder?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Op de zijkanten van de platen een ril bruislijm zetten en de plaat in het regelwerk plaatsen Deze manier zou ik als eerste proberen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
De platen moeten er gewoon precies in passen, dan blijven ze op klemming zitten. Daarmee heb je precies het nadeel van deze stijve platen. Elke kier wordt afgestraft. In de bouw worden deze platen rondom afgepurd.

In een houten wand zijn glas- of steenwol platen handiger, die snij je gewoon 5mm groter, dan past het altijd.
 

Dabrock99

  • #14
Steen/glaswolplaten zijn beter te verwerken, maar isoleren minder en nemen me te veel ruimte in daardoor. Afpurren kan ik ook doen natuurlijk. En nauwkeurig op maat maken dus, die platen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik zou niet eerst PIR voorstellen en dan later over gaan op een wol. Bouwfysisch zit er nogal wat verschil in.
Een PIR plaat maak je dusdanig van afmeting dat deze een heel weinig klemt.

Zo stel ik het me voor. Pak een kitpistool met daarin een tube bruislijm. Zet er een ril kit op die plaat in zet hem in het latwerk. Die lijm schuimt ook op en dicht dus goed af. Zolang die plaat er binnen 20 minuten niet uitvalt zit je goed.
 

Dabrock99

  • #16
@WGB: die werkwijze ga ik toepassen. Het duurt nog even, moet het materiaal nog kopen, maar zal t.z.t. wat foto's plaatsen.
 

Dabrock99

  • #17
Even een paar foto's van de situatie nu. Het oude deurkozijn wordt kamer-en-suite (breder dus). Het oude dichtgemetselde raamkozijn wordt openslaande deuren 175cm breed. De houten wand is een binnenwandje waarachter de trap zit.




 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Hoe sneller je het water laat afvoeren in dunnere buizen hoe groter het probleem is in verband met het leegzuigen van sifons. Op een standleiding wordt haaks aanbevolen.
 

Dabrock99

  • #19
Haha, dat was een ander topic. Leegzuigen heb ik opgelost door de 50mm parallel aan de standleiding 3 meter te laten zakken en daar pas aan te takken. De plee is daardoor op 8 meter van de doucheafvoer gekomen, in plaats van eerst 2 meter. Plus een extra beluchter erbij.

Niet helemaal zoals het hoort, maar het werkt nu wel goed.
 

Dabrock99

  • #20
Zoals al driekwart jaar geleden beloofd: foto's.

Volgorde van stappen:
1. Vloer 14cm steenwol op een regelwerk, folie er over, tegen de randen omhoog.
2. Underlayment vloer.
3. Houten frame met daartussen gecacheerd PIR 7cm. Naden afgeplakt met brede alutape. Spouw van 2 cm. Montage frame aan vloer en plafond. 9mm multiplex er op. Gips er op. Glad afgewerkt.

Ik moet nog ventilatiegaten in de buitenmuur maken. Ik zoek nog een eenvoudige oplossing (zoals Bijenbekjes of nog simpeler).













Keuken nog in de folie (het is geen blauwe!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu