Wat de krachten betreft: Ik heb twee natuurkundigen gesproken hierover. Ze vermelden allebei de caveat dat ze een krachtendiagram zouden moeten tekenen om het zeker te weten, daar dit soort natuurkundige vraagstukken nog weleens contra-intuïtieve antwoorden hebben.
Maar beiden stellen ze dat de krachten die in totaal op de beugels komen te staan niet meer dan het gewicht van de brommer zijn. Wanneer je gaat hijsen, nemen die krachten inderdaad toe. Maar alleen bij een acceleratie (dus het 'beginnen' met hijsen) van 9.81 meter per seconde (hetzelfde als de zwaartekracht) komt er twee keer zoveel kracht te staan op de beugels. Ik ben wel sterk, maar 55kg met 9.81 m/s laten accelereren lukt mij niet. In dat opzicht zou de maximale verticale belasting op de beugels toereikend moeten zijn.
Maar dan hebben we ook nog horizontale belasting, waar het in de praktijk gisteravond fout ging. Tegen het goede advies in om twee aparte katrolsystemen (voor en achter) te gebruiken, dacht ik toch eventjes mijn oorspronkelijke idee te proberen. Hoewel de brommer inderdaad scheef omhoog ging, leken de beugels het gewicht prima aan te kunnen. Om de brommer recht omhoog te krijgen ging ik vervolgens tegelijkertijd aan het einde van de draad trekken, en aan het middelste diagonale gedeelte (tussen de katrollen in):
Dat werkte wel om de brommer recht te trekken, maar daarbij gebeurde dit:
Door de diagonale trekkracht kwam de belasting niet meer volledig op de schoor te liggen, maar iets ernaast, waardoor de schoor verboog.
Ik ga nu in elk geval gebruik maken van twee katrolsystemen, in plaats van mijn oorspronkelijke idee
Daarnaast ga ik horizontaal een houten balk monteren onderaan/tussen de uiteinden van de plankdragers. De katrollen komen dan aan de houten balk te hangen. Dit om de plankdragers tegen zijwaartse belasting te beschermen (waar die ook vandaan mag komen).
Ik zit dan alleen nog met de vraag of ik daar het beste met houtdraadbouten kan werken, of met lange metaalschroeven die volledig door het hout heen gaan en met brede carrosserieringen gemonteerd worden. Ik neig naar het laatste omdat ik een puur verticaal naar beneden gaande trekkracht niet toevertrouw aan een houtdraadbout.