Brommer aan bakstenen muur ophangen, is dit overkill?

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Lijkt me geen overkill, je wilt er ook aan sleutelen.
Als je even goed kracht zet om een bout los te halen neemt de kracht op de dragers ook toe.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik vind die plankdragers te klein voor zo'n zwaar apparaat. Wil je er ook niet aan alle kanten tegelijk bijkunnen? Voor motoren worden volgens mij vaak heftafels gebruikt.

Je krijgt de brommer ook bijna niet omhoog getild als je aan die kabel gaat trekken. Je hebt iets van een slinger nodig, of je moet de brommer zelf optillen (wat erg zwaar is).
Ik heb ervaring met een zware fiets aan zo'n katrolsysteem, en die moest ik echt zelf optillen (en tegelijk het touw aantrekken).

De twee katrollen staan in verbinding met elkaar, de brommer kan dus scheef zakken.
 

Curryketchup

  • #4
Het zou handig zijn om er aan alle kanten bij te kunnen, maar dan moet ik 'm verder van de muur hangen, waardoor de hefboom groter wordt en ik alleen maar zwaardere materialen nodig heb. Een losstaand hijsframe bouwen is niet echt ee optie omdat mijn tuin erg klein is. Ik denk dat dat ook een stuk duurder is.

Ik verwacht niet dat het gewicht een probleem is, ik ben namelijk vrij sterk. Daarnaast zouden de katrollen de last ook moeten verlichten, lijkt me?
 

Poster

  • #5
Hallo

Niet doorlussen met de katrollen, maar voor en achter gescheiden houden.
Gebruik dubbel schijfs katrollen, dat werkt een stuk lichter.
De beugels zijn dus tot 120 kg, als ze goed bevestigt zijn, is dat het probleem niet.

Grt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Een enkele katrol verlicht helemaal niets. Bovendien hijs je nooit heel de brommer gelijk omhoog (voor/achter). Dus op de beugels komt (vooral tijdens het hijsen) meer dan de helft van het gewicht van de brommer.

Dan is een beugel die (statisch) 60kg kan dragen te weinig voor het (dynamisch) hijsen van 55kg. Ik kan het zelf niet uitrekenen, maar ik denk dat de beugels kapot gaan of verbuigen.
 

DubbleEagle

  • #7
Ik denk ook dat je niet eens zal toekomen met die beugels. Dus allesbehalve overkill...

Als je 55kg brommer omhoog wil trekken, zal je dus aan de andere kant meer gewicht moeten hangen dan 55kg, of hij geraakt niet van de grond. Met een gewone katrol heb je dus al snel een totaal-gewicht (de brommer en jezelf) van meer dan 120 kilo als je een beetje hard trekt en uw hele gewicht er in gooit :-)).
 

Poster

  • #8
TS

Ik gebruik dezelfde dragers in mijn tuin, ze zijn door de schoor behoorlijk sterk.
Mits goed gemonteerd, kunnen ze het gewicht makkelijk aan.

Zoals ik al stelde dubbelschijfs katrollen gebruiken, en voor en achter gescheiden houden.
Ik gebruik bij mijn davits dubbelschijf katrollen, en trek er zeer makkelijk op handkracht een bijboot mee uit het water, en die boot weegt wel even wat meer dan 55 kg.

Waarom er een tegengewicht gebruikt moet worden is mij niet duidelijk.

Als u wat lichter wilt hijsen, kunt u een kleine liertje op de muur monteren, en dan twee staaldraadjes van de blokken op deze lier uit laten komen.

Grt.
 

DubbleEagle

  • #9
Het tegengewicht ben je zelf :) Als je een gewicht aan 1 kant van een (gewone) katrol hangt, dan moet je aan de andere kan dus minstens evenveel gewicht hangen (trekkracht van een persoon), als je de 55kg omhoog wil laten gaan. Dus om de brommer omhoog te doen (of op een bepaalde hoogte te laten hangen), komt er een gewicht van minstens 110kg aan de beugel(s) te hangen... Geen idee hoe dat met 'speciale' katrollen werkt, is gewoon even pure fysica :-)

 

Poster

  • #10
Een brommer van 55 kg op een bepaalde hoogte te laten hangen, blijft 55 kg.

Grt.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #11
Poster, ik moet DubbleEagle gelijk geven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Precies. En als je begint met trekken is het zelfs nog meer dan dat gewicht. Je moet het in gang brengen. Meerdere katrollen verlagen alleen het trekgewicht, de totale belasting op de steun zal niet veranderen.
 

Poster

  • #13


Hier heb ik het steeds over,(in omgekeerde vorm) de verlichting door gebruik van meerde schijven, verminderd de trekkracht.
Gewicht blijft hetzelfde.

Met een enkele schijf krijg ik nooit mijn bijboot op handkracht uit het water.
Nu met 2x dubbelen schijven (2x dubbel voor/2x dubbel achter) is dat een fluitje van een cent.

Met een enkele schijf is de trekkracht zoals het gewicht.

Maar een gewicht in staande/hangende vorm blijft het gewicht, vandaar mijn reactie.

Grt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Het gaat er om dat het ophangpunt waar het geheel aan komt te hangen bij het ophijsen zowel het gewicht van de brommer als de trekkracht in het touw moet kunnen weerstaan. En dat is dan 110 kg. Als hij een keer hangt is het 55kg. Ga je daarna kracht op de brommer zetten (een bout los draaien bijvoorbeeld) dan komt die kracht er weer bij.
Er is een verschil in de statische situatie en de dynamische situatie op het moment van takelen.
 

DubbleEagle

  • #15
Het systeem van de extra katrollen zorgt er voor dat het gewicht (trekkracht) dat nodig is om de brommer op te hijsen, zakt.
Je zal dus steeds een 'gewicht' tussen de 55kg en 110kg aan de beugel hebben (of meer op het moment dat je effectief trekt). Ook als de brommer in rust hangt (bv touw vastknopen aan de muur), is dit groter dan 55kg. Bekijk de muur dan even als jezelf die op de grond staat en het touw vasthoudt... Die beugel moet dat (statische) tegengewicht ook dragen, nl net dat gewicht dat nodig is om de brommer op zijn plaats te houden (die muur trekt zogezegd ook). Enkel als je het touw aan de beugel zelf vastknoopt, hangt er exact 55kg aan de beugel.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Of aan de brommer vastknoopt.
 

Curryketchup

  • #17
Wat de krachten betreft: Ik heb twee natuurkundigen gesproken hierover. Ze vermelden allebei de caveat dat ze een krachtendiagram zouden moeten tekenen om het zeker te weten, daar dit soort natuurkundige vraagstukken nog weleens contra-intuïtieve antwoorden hebben.

Maar beiden stellen ze dat de krachten die in totaal op de beugels komen te staan niet meer dan het gewicht van de brommer zijn. Wanneer je gaat hijsen, nemen die krachten inderdaad toe. Maar alleen bij een acceleratie (dus het 'beginnen' met hijsen) van 9.81 meter per seconde (hetzelfde als de zwaartekracht) komt er twee keer zoveel kracht te staan op de beugels. Ik ben wel sterk, maar 55kg met 9.81 m/s laten accelereren lukt mij niet. In dat opzicht zou de maximale verticale belasting op de beugels toereikend moeten zijn.

Maar dan hebben we ook nog horizontale belasting, waar het in de praktijk gisteravond fout ging. Tegen het goede advies in om twee aparte katrolsystemen (voor en achter) te gebruiken, dacht ik toch eventjes mijn oorspronkelijke idee te proberen. Hoewel de brommer inderdaad scheef omhoog ging, leken de beugels het gewicht prima aan te kunnen. Om de brommer recht omhoog te krijgen ging ik vervolgens tegelijkertijd aan het einde van de draad trekken, en aan het middelste diagonale gedeelte (tussen de katrollen in):



Dat werkte wel om de brommer recht te trekken, maar daarbij gebeurde dit:



Door de diagonale trekkracht kwam de belasting niet meer volledig op de schoor te liggen, maar iets ernaast, waardoor de schoor verboog.

Ik ga nu in elk geval gebruik maken van twee katrolsystemen, in plaats van mijn oorspronkelijke idee :lol:

Daarnaast ga ik horizontaal een houten balk monteren onderaan/tussen de uiteinden van de plankdragers. De katrollen komen dan aan de houten balk te hangen. Dit om de plankdragers tegen zijwaartse belasting te beschermen (waar die ook vandaan mag komen).

Ik zit dan alleen nog met de vraag of ik daar het beste met houtdraadbouten kan werken, of met lange metaalschroeven die volledig door het hout heen gaan en met brede carrosserieringen gemonteerd worden. Ik neig naar het laatste omdat ik een puur verticaal naar beneden gaande trekkracht niet toevertrouw aan een houtdraadbout.
 

Poster

  • #18
Leg de balken op de dragers, een slotbout door de balk/drager, en daaraan het oog/katrol.
Dat is veel sterker dan een balk eronder, en deze hoeft niet zo zwaar te zijn.

En een oogje in het midden van de steunen in de muur, vandaar uit twee staaldraadjes naar de uiteinden van de dragers, voor de ongewenste zijwaardse druk.

Koop de dubelschijfs blokken niet in een watersport winkel, maar kijk bij een bouwmarkt, scheelt enorm in prijs.

Grt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Curryketchup schreef:
Wat de krachten betreft: Ik heb twee natuurkundigen gesproken hierover. Ze vermelden allebei de caveat dat ze een krachtendiagram zouden moeten tekenen om het zeker te weten, daar dit soort natuurkundige vraagstukken nog weleens contra-intuïtieve antwoorden hebben.

Maar beiden stellen ze dat de krachten die in totaal op de beugels komen te staan niet meer dan het gewicht van de brommer zijn. Wanneer je gaat hijsen, nemen die krachten inderdaad toe. Maar alleen bij een acceleratie (dus het 'beginnen' met hijsen) van 9.81 meter per seconde (hetzelfde als de zwaartekracht) komt er twee keer zoveel kracht te staan op de beugels.
Nou, die natuurkundigen reageren ook vanuit hun intuïtie. Zelfs als de brommer stil hangt en jij trekt aan de kabel om hem op zijn plek te houden dan komt er 2 keer het gewicht van de brommer aan de katrol te hangen. Verdeel je het gewicht van de brommer over twee katrollen dan halveert het natuurlijk.
En je hoeft echt niet met 9.81 m/s2 te versnellen tijdens het hijsen om de kracht nog hoger te maken.
Pas als je de kabel waar de brommer aan hangt in opgehesen positie weer aan de brommer vastmaakt hangt alleen het gewicht van de brommer aan de katrol.

 

Poster

  • #20
Deze stelling klop precies bij een enkelschijfs blok, zoals het schema aangeeft.

Daarom is het noodzakelijk om meerdere schijven (dubbele blokken) te gebruiken, dat reduceert in grote maten de benodigde "hijskracht" aan het touwtje.



Bij 4x inscheren is een kwart aan hijskracht nodig.
Dan kan je theoretisch met 13,75 kg. aan hijskracht het brommertje optakelen/trekken, dan nog verdeeld over twee set's blokken, blijft er maar weinig over.
Maar dat had ik op de vorige pagina al verteld, met het schemaatje.

Alleen het dooie gewicht vermeerderd met het gesleutel aan het apparaat.(kracht op sleutel zetten enz.enz.)

Als je met je volle gewicht aan een sleutel gaat hangen, wordt het een ander verhaal, vooral als je gezegend bent met een buikje. :wink:

Grt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu