Boorkop vervangen door een snelspan boorkop

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Mijn vader heeft nog een B&D accuboor met een gewone kransboorkop.
Omdat ik hier nog een paar defecte accuboormachines heb liggen met een snelspanboorkop dacht ik "die zet ik even om".
Maar hoe krijg je er zo'n boorkop af?
Uiteraard heb ik de boorkop eerst geheel losgedraaid en de schroef die er binnenin zit (met linkse draad) losgedraaid.

Daarna ben ik van alle kanten aan het trekken, draaien en wrikken geweest, maar ik krijg er bij geen van alle 3 beweging in.

Hoe krijg je normaal zo'n kop los?

suc6

Gerrit Bakker
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bij veel (gewone) boormachines kun je dat doen door na het losdraaien van de schroef in de boorkop een grote imbussleutel te klemmen. met de korte kant ervan in de boorkop.

Je houdt de boormachine stevig vast en geeft met een hamer (tegen de klok in) een korte stevige tik op het uiteinde van de imbussleutel. Dan schrikt ie los.

Maar of dat wel of niet lukt hangt helemaal van de constructie van de boormachine af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe ouder de machine hoe vaster de boorkoppen, begin met inspuiten met een kruipolie van de as binnen in de boorkop, daar waar het schroefje zat.

Daarna zoals Kees het omschreven heeft maar dan iets harder en iets vaker, een korte felle klap met een kleine hamer heeft meer effect dan met een grote hamer, zet de eventueel aanwezige mechanische toerentalregeling op langzaam.

Een boormachine beschadigen is bijna onmogelijk bij deze werkwijze dus niet te bang zijn.
 

Gerrit

  • #4
Onze ervaring is dat dit vaak ook niet helpt. Hier passen meer drastische maatregelen.
Als de schroef er uit is, span je het uiteinde van de kop, dus niet de krans waar je de boor mee vast zet, stevig in de bankschroef.

Daarna zet je een goed passende steeksleutel op het zeskant van de machineas en geeft een stevige tik met de hamer. Af en toe komt het voor dat het een vuistmokertje moet zijn.
Dit lijkt misschien wat overdreven, maar het komt hier toch regelmatig voor dat het zo moet.
 

Pepjo

  • #5
Bijkomende vraag: mijn schroeftollen (die blauwe met witte letters :) )hebben volgens mij een schroefdraad in hun snelspankop. En die B&D, heeft die geen taps toelopende as? Want dan is één en één geen twee, vrees ik....
 

Gerrit

  • #6
Ik denk het niet, want Gerrit B meldde dat hij de schroef er uit heeft gehaald.
Bovendien kan ik mij niet herinneren ooit een accumachine te hebben gezien met een conische as.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Alle mij bekende accuboormachines hebben schroefdraad.

@ Gerrit, niet alle machines hebben een zeskant achter de boorkop, hier helpt echt alleen de truc met de inbussleutel :?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
Jan

Je had helemaal gelijk, niets zeskant oid, maar gewoon schroefdraad zowel bij mijn makita, B&D, Frontech en 2 agojamo's.
Ik heb jouw manier toegepast en dat gaat inderdaad als een speer.
Gewoon imbus er vast in klemmen, tik met de hamer erop en je kunt de kop gewoon met de hand verder losdraaien.

Bedankt voor de gouden tip

Gerrit Bakker
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Het inbus idee kwam van Klusidee Kees, ere wie ere toekomt.

Sinds het begin van de accuboormachines heb ik het zelf ook altijd (noodgedwongen) toegepast, soms met schrik of het allemaal goed ging, nog nooit een machine gesneuveld tot nu toe.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dank je, Jan! :wink:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Kees

jij ook bedankt voor de goede tip. :oops:

Ik vond het alleen wel opvallend dat bijna alle machines hetzelfde schroefdraad hebben en dat je een boorkop van een goedkoop merk zo op een duur merk kunt schroeven.

Suc6

Gerrit Bakker
 

Gerrit

  • #12
Leve de standarisatie :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu