Betonvloer aanhelen

Schildpadjee

  • #1
Goedemorgen,

Ik wil ipv een staande wc een hang wc maken. nu moest de afvoer verlegt worden.
Wat heb ik gedaan;

- Tegels van de wanden en vloer.
- van de vloer 5cm afgehaald zodat tegels gelijk komen met dorpel
- afvoer vrij gehakt en weg naar de put.
- bestaande grespijp verwijderd
- met pvc een nieuwe afvoer gemaakt (ben ik nu mee bezig)
de volgende vragen heb ik nog

Ik laat dmv een 45 graden hulpstuk hem in de put uitkomen en de afvoer wordt ook gemaakt van een 45 graden hulpstuk 2x mof.
deze mof zal boven de grond uitsteken daar kan dus de afvoer rond 90mm van de wc in.
de afvoer die ik gelegd heb is 110mm
er zit een verloop bij van 110mm naar 90mm deze kan ik in de mof lijmen.
de 90mm kant zit een rubberring.

Hoe ver moet de mof van de muur af komen of moet hij er strak tegenaan?
Als ik hem daarna aan ga storten tegen bestaande vloer.
(Bestaande vloer is nu wel een stuk dunner) moet ik dan ergens rekening mee houden?
kan ik het zanbed rondom de buis met zand aanvullen tot onderkant betonvloer en dan aantrillen, doek erop en betonstorten 10cm? met eventueel een netje erin?
Het is maar een gat van een halve m2.

Graag zou ik op deze 2 vragen een antwoord willen,

Vast bedankt!!
 

Schildpadjee

  • #2
Ik hoop echt dat iemand op korte termijn tijd heeft mijn vragen te beantwoorden.

Bedankt alvast!!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Als eerste moet je de verloop van 110 naar 90 niet verlijmen in de mof.
Hiervoor gebruik je een mof met rubber er in, inplaats van een lijmmof 110.

De mof mag trouwens tegen de muur aan zitten, zo hou je het reservoir zo dicht mogelijk tegen de muur.

De vloer kun je het beste aanstorten met beton.
Even eerst een plankje onder tegen de beton plaatsen, zodat de beton niet wegloopt.
Plaats in het gat even 2 stukjes betonijzer, of draadeindjes, die dan op de bestaande vloer rusten.
Of zorg dat het gat dat je gehakt hebt taps naar beneden loopt.
Zo valt de aangesmeerde beton er straks ook niet uit, of kan niet verzakken.
 

Schildpadjee

  • #4
Bedankt voor de info.

Even een uitleg bij het verloop stuk.
Het is een 110mm mof die uit de grond komt.
dat verloop is 1 kant spie lijm (zat bij het grohe pakket)
andere kant is 90 mm mof met rubber ring.
Dus denk dat ik hem dan toch moet verlijmen en de afvoer van 90 mm dmv de rubbering, of heb ik het mis??
het gat zit in een hoek dus kan het draadijzer niet laten rusten op de vloer, wat nu??

Bedankt voor je reactie
 

Roykes

  • #5
Hoe groot is het gat?
anders gewoon pur erin en afsmeren met cement.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Die verloopmof die bij het reservoir zat, is zwart als het goed is.
Dat is geen pvc, maar PE kunststof en dat kun je niet lijmen, (al zeggen sommige van wel) in een pvc buis.

Als het gat in de hoek zit, kun je eventueel even 2 gaten in de muren boeren, en daar het draadeind insteken en de rest laat je op de vloer rusten..

Afpurren zou ik zo een groot gat niet doen, anders heb je straks kans dat de vloer gaat scheuren, met de tegels.
 

Roykes

  • #7
Het zit achter het reservoir, die 2 draadeindjes houden dat scheuren echt niet tegen....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Een gat van die afmeting in de vloer dicht purren :shock:
kan ik het zanbed rondom de buis met zand aanvullen tot onderkant betonvloer en dan aantrillen, doek erop en betonstorten 10cm? met eventueel een netje erin?
Het is maar een gat van een halve m2.
Helemaal goed maar het netje een eind op de bestaande vloer laten doorlopen om scheuren te voorkomen.
 

Roykes

  • #9
Oeps ik denk dat ik het een beetje verkeerd gelezen heb dacht dat het om een gat ging van 10cm... :oops: :oops:
 

Schildpadjee

  • #10
Klopt helemaal jongens ik heb nu de volgende spullen gehaald.
Ik laat nu ipv 45 Gr. Mof mof een bocht 45 graden mof spie. Die maak ik wat dieper in de grond op die spie een overschuif mof lijm/manchet die verlijm ik en laat ik ongeveer 5cm boven de grond uitkomen. In die manchet kan het pe overgangstuk en daar kan de afvoer in.

Volgens jullie een goed idee? Ik heb hier een wapeningsnet liggen dus kan hem wel strak tussen muur en bestaande vloer klemmen is dat wat? Zou hij als je hem niet laat steunen echt nazakken als je het zandbed goed verdicht?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Denk eraan dat je het bestaande beton even aanbrand.
 

Schildpadjee

  • #12
Dat heb ik dus te laat gelezen heb alles goed gedaan de randen ook ruw gemaakt met kango maar niet gebrand ofzo is dit erg
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Als er geen dikke laag stof op zat zou ik me er geen zorgen om maken bij zo'n klein stukje, het heeft niets te lijden.
 

Schildpadjee

  • #14
Hallo,

Ik heb vandaag het hangtoilet geplaatst ging perfect met de afvoer. Schoof hem er zo in.
Nu staat hij dus helemaal waterpas alleen de muur is hij links iets verder vanaf het frame dan rechts. Vanaf de dorpel wel gelijk dus de muur achter loopt iets weg. Hoop dat we met tegelen geen last krijgen.
Hebben jullie ideeën over aftimmeren.

Zouden jullie het doen met multiplex of v
Fermacell?
Verder ook balkjes gebruiken of gewoon multiplex tegen de muur. Want nu het frame staat zijn balkjes lastig in de muur te boren!

Moet ik speciale tegellijm hebben voor over multiplex.
Verder zit er emaille op de muren dat gebobbelde. De tegelzetter zei dat ik hieroverheen kon tegelen, alleen vraag jullie mening even? Moet ik dit voorbehandelen?

Vast bedankt
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #15
Persoonlijk, zou ik het reservoir dichtmaken met Ytong blokken.
Dat is het stevigste, en rot nooit meer weg.

De bestaande muren eerst goed ontvetten.
Als er al meerdere oude lagen verf op zit, zou ik hem zeker eerst schuren.
Dat gaat het beste met een renovatie frees, die kun je huren.

Daarna voorstrijken met een tegel voorstrijk middel, en dan betegelen.
Als het harde vloertegels zijn die tegen de muur aan komen, kun je het beste een flexibele poeder tegellijm gebruiken.
Die hard uit zichzelf uit.
Pasta lijm heeft altijd 1 zuigende ondergrond nodig om uit te harden, en dit type muren, neemt geen vocht op, en de vloertegels ook niet.

Als het gewone zachte wandtegels zijn, dan kun je wel eventueel een pastalijm gebruiken.
 

Schildpadjee

  • #16
Hallo, ik pak denk ik toch gewoon multiplex maar je hebt verschillende soorten welke moet ik pakken?
Moet ik een cm vanaf de rand blijven en heeft iemand antwoorden op mijn vorige vragen in vorige post?

Bedankt
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #17
Als je dan al hout wilt gebruiken, neem dan minimaal 18 mm watervaste multiplex.
En zet die eerst aan alle kanten een keer in de grondverf.
Schroef dan ook de plaat vast tegen het frame van het inbouwreservoir.
En zorg dat er geen beweging in de plaat kan ontstaan, anders scheuren straks je tegels.

En welke andere vragen bedoel je, want volgens mij zijn je andere vragen beantwoordt.
 

Schildpadjee

  • #18
Peter,

deze 2

Verder ook balkjes gebruiken of gewoon multiplex tegen de muur. Want nu het frame staat zijn balkjes lastig in de muur te boren!

Verder zit er emaille op de muren dat gebobbelde. De tegelzetter zei dat ik hieroverheen kon tegelen, alleen vraag jullie mening even? Moet ik dit voorbehandelen?

Dankje
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #19
Stroken multiplex tegen de muur kan ook, inplaats van balken.

Wat betreft de muren, daar had ik al een antwoord op gegeven een paar berichten terug.
 

Schildpadjee

  • #20
Oke peter, er zit maar 1 laag verf op die goed vast zit. alleen ontvetten en voorstrijken dus??

Verder nog 2 vragen.
Op het kraantje dat in de inbouwgedeelte komt zit een rubberring. als je deze koppeling aandraaid komt op ten duur de ring naar buiten toe. maar lekt niet. is dit een probleem?
Verder, wat is een standaardhoogte van het ''vensterbankje'' bovenop?
En, de 2 schroefdraden die er bij zitten kunnen in 2 verschillende gaten (waar de pot aan hangt) moet ik ze in de rechter of linker gaten doen? waar is dit voor?

Bedankt dat je zo helpt hiermee!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu