Bauknecht inbouwkoffie en expresso apparataat defect

JWZ

  • #1
Merk: Bauknecht
Type: KM 7200 inbouw

Vanochtend was de eerste soring die hij aangaf “te fijn gemalen regelen maalgraad en druk op OK
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Je zult hem handmatig naar beneden moeten brengen , vaak is een klein beetje al genoeg waarna je hem aan moet zetten zodat hij in de rustpositie komt.
Met een beetje geluk via de onderkant via een service klepje.
Het probleem zal hem in de aandrijfmotor zitten , de geleider stang is slijtage gevoelig.
 

JWZ

  • #3
Inmiddels heb ik het een en ander geprobeerd. de elektra er af gehaald en weer er op. de unit gaat nu weer netjes ophoog en omlaag. Hij blijft nu nog steeds hoog staan en denk dat dit te maken heeft dat dit de storing is of dat hij niet omlaag komt omdat in het proces van opwarmen een storing zit en hij niet aan het omlaag brengen van de zetgroep toekomt.

de situatie is nu alsvolgt:
Elektra er af:
(zelf)diagnose en daarna schakelt hij door naar opwarmen. Blijkbaar heeft hij tijdens de diagnose niet ontdekt. De periode vh opwarmen duurt erg lang. je hoort ook geen geluid.

Na ongeveer 5 minuten verschijnt er dat "Algemeen Alarm". Kan het zijn dat het opwarmen niet is gelukt en daarvoor de foutmelding wordt gegeven? Er komt dus ook geen water uit de koffieuitloop wat normaal gebeurd.De vraag is nu waar ligt nu het probleem?
Moet hij verder worden schoongemaakt?
Wat is na het schoonmaken de meest voor de hand liggende storing?

Zou graag hier verder mee opgang willen worden geholpen?

de storing waar het allemaal mee begon is dat de maalgroote niet juist was. Is er misschien nog een relatie hiermee?
Verder kan ik mij herinneren dat net voor de storing dat de uitgang voor stoom bleef blazen ook al had ik hem uitgezet. Alvast bedankt.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #4
Maak hem maar open , er is een kans dat het element lekt.
 

JWZ

  • #5
Kun je me vertellen welk element en waar deze zit?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #6
Deze zit bovenin , hier wordt de zetgroep in de bovenste stand ingedrukt.
 

JWZ

  • #7
Helaas is er geen lekkage te zien of lekkage sporen.
Inmiddels de achterkant open gemaakt.
Water vanuit het reservoir is aanwezig tot aan de pomp(rood). De pomp zelf hoor je niet maar dat kan zijn dat hij niet wordt aangestuurd of dat de pomp zelf niet meer goed is. Tijdens het opstarten blijft de spanning op ongeveer 11 volt staan.
Dit verandert niet. Of het apparaat uit of aan staat.

Heb je nog een suggestie?

Thanks,

 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #8
Zal pas ook water geven als zetgroep in de rustpositie staat.
Het probleem dat hij omhoog blijft staan moet je oplossen.
Haal de bovenkant ook eens los 4x schroef dan zie je naast de zetgroep een microswitch.
Als deze niet bekrachtigd wordt zal hij daar blijven staan.
 

JWZ

  • #9
Bij het omhoogkomen van de zet groep gat de spanning over de microswitch van 0 naar 5V . dus lijkt hij te worden bekrachtigd.
De unit boven de zetgroep wordt erg warm/heet.
Het display blijft aangeven dat het apparaat opwarmt maar zoals eerder genoemd blijft deze melding er staan.

Bij het uitzetten van het apparaat gaat de zetgroep weer terug naar beneden.

Volgende stap / suggestie?
 

Charlessr

  • #10
Hallo, ik heb het zelfde probleem met mijn Bauknecht koffie apparaat. Heb jij de oplossing al gevonden :?:
 

JWZ

  • #11
Probleem was de thermo switch. Ik heb van te voren met Bauknecht gebeld. gevraagd"Nee daar konden ze niets over zeggen. erg complex probleem.
Monteur, Gind direct meten en gaf aan dat 9 van de 10 keer de swicth kapot is.
Doe er je voordeel mee!
 

Charlessr

  • #12
Super bedankt, wat was je kwijt voor de reparatie, ik heb hier iemand gehad dat de reparatie 250 euro gaat kosten. Helaas gaf hij niet aan wat er vervangen moest worden.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #13
Precies hetzelfde probleem?
Algemeen alarm heet niet voor niets algemeen.
 

Charlessr

  • #14
Ik heb exact de zelfde problemen dus over het algemeen genomen ga ik er van uit dat dit de oplossing is.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #15
Over het algemeen wordt je dan heel erg opgelicht 250,- euro voor een onderdeel van 20 euro.
Maar goed dat is volgens jouw de oplossing.
 

JWZ

  • #16
Waar Bauknecht voor de reparatie 107 + 20 euro rekent en een ander 250 euro meer dan het dubbele dan heet dat oplichting. Er is geen reeel verhouding tussen de verleende dienst en de te betalen factuur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Het hoeft geen oplichting te zijn, ieder bedrijf kan en mag zijn eigen prijs bepalen, aan de klant om uit te zoeken of het duur of goedkoop is.
Oplichting moet wel even bewezen worden, wat roepen in de ruimte is geen bewijs.
 

Anmvdberg

  • #18
Bedankt voor de goede analyse van dit probleem. Zit met hetzelfde. Verdenk ook de thermo switch a.h.v. dit verhaal. De koffie was de laatste tijd ook al niet zo heet meer. Waar kan ik zo'n thermo switch krijgen?? Weet iemand dat?

Alvast bedankt voor de hulp.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #19
Als de koffie niet meer zo heet is dan heeft dat niets te maken met dit onderdeel.
Het onderdeel waar dit hele topic om gaat is een maximaal beveiliging op het warmwater-element.
Deze heeft geen invloed op de temperatuur van de koffie.
 

JWZ

  • #20
De thermoswitch kun je bij Bauknecht kopen en kostte wat mij bij staat rond de 13 euro.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu