Bauknecht gsi 4743/3TW-IN vaatwasser onderdeel te repareren?

Marco7

  • #1
Beste klussers,
Ik heb een Bauknecht gsi 4743/3 TW-IN servicenr: 8546 743 01450
Maar mijn vrouw bedient hem.

Zij heeft vorige week 's avonds de machine aangezet, maar hij bleek de volgende ochtend de vaat niet gedaan te hebben. Sterker nog er gaat geen enkel lampje branden bij het indrukken van de startknop. Alleen kan zij zich niet herinneren of dat ook al zo was toen zij de machine aanzette. Ook kan zij zich niet herinneren of de pomp wel is gaan werken. Er is echter geen water in de machine genomen dat is duidelijk.

Ik heb eerst een paar dagen gewacht op spontaan herstel.
Tevergeefs natuurlijk.

Dus heb ik het inox bedieningspaneel eraf gehaald. Er zit stroom op de blauwe draad. Als ik de startknop indruk zit er ook stroom op de schakeldraad/ zwarte draad. Maar er zit nog een blauwe en nog een zwarte draad verbonden met het blok op de aan/ uit schakelaar en daar meet ik niets. Waar gaan die draden heen? Kan ik nog iets anders doormeten?
Waarom doet geen een lampje het?

Vanavond, met behulp van verschillende info op dit forum (errug goed en duidelijk!) machine uitgebouwd, zijkanten er vanaf. Foto's gemaakt.

Foto1, rechterzijkant: Welk onderdeel is dit? Is ie kapot? Is dit ernstig lekken? Kan dit met een machine van een jaar of 5? Kan het zijn dattie het daarom niet meer doet? Wat nu te doen.


Foto2, achterkant door slangengat: Is dit de aquasensor?

Als de aquasensor de aquastop in de waterslang heeft doen dichtslaan, moet die slang met aquastop dan ook vervangen worden?
Hoe kan ik controleren of het aquaslot nog goed is?

Alvast bedankt!

groet van Marco
 

Marco7

  • #2
Ha Ralf,
Mijn hartelijke dank!
Misschien kan ik nog ff schetsen welke dramatische ruimte dit gevaarte momenteel inneemt in ons piepkleine keukentje. Daarom wacht ik de reacties met smart af.
Groet van Marco
 

Co de Witgoedman

  • #3
Foto 1 is de motor waarvan de kop lek is, dit is een los onderdeel en te vervangen.
Foto 2 is de aquastop schakelaar deze schakelt het programma af bij lekkage, de witte drijver bedient dan de schakelaar die er boven zit.
 

Marco7

  • #4
Beste Co, hartelijk dank.
Moet de hele motor eruit? Kan ik de motor er zelf uithalen? Dat onderdeel eraf halen en naar de handyman een nieuwe halen of moet ik er een monteur bij halen. Welk bedrag moet ik op rekenen?

Kan het zijn dat die lekke kop de oorzaak is van de totale stilval van de machine?

Waardoor ontstaat een lekke kop?

De witte drijver zit dan in dat zwarte plastic huis op de bodem, waar je een beetje lekkage ziet. Kan dat beetje de oorzaak zijn van de totale stilval?

Die schakelaar bedient ie ook de aquastop in de aanvoerslang?

Als de klep van de aquastop is dichtgeslagen (?) moet je de aanvoerslang dan vervangen of kan die klep ook weer open gaan?

Hoe kan ik controleren of de aquastop in de aanvoerslang werkt?
 

Marco7

  • #5
PS ik heb al gezocht op het forum maar kan over een lekke kop niets vinden.
Over de aquastop niet precies wat mijn vragen zijn. Dus de hulp is welkom.
En Co, nogmaals hartstikke bedankt. Ik heb vandaag en morgen vrij, dus ik hoop in deze dagen de machine te kunnen repareren.
 

Co de Witgoedman

  • #6
Moet nu weg, probeer rond 13.00 met antwoorden te komen.
 

Co de Witgoedman

  • #7
Marco7 schreef:
Beste Co, hartelijk dank.
Moet de hele motor eruit? Kan ik de motor er zelf uithalen? Dat onderdeel eraf halen en naar de handyman een nieuwe halen of moet ik er een monteur bij halen. Welk bedrag moet ik op rekenen?
Om de motorlekkage op te lossen moet de hele motor eruit en zal motorkop vervangen moeten worden.
Artnr 4812 360 18371 en kost ongeveer 30 euro.
Marco7 schreef:
Kan het zijn dat die lekke kop de oorzaak is van de totale stilval van de machine?
Dat zou kunnen, maar dat lijkt mij sterk, de voeding gaat via de dubbele schakelaar naar de print op punt CB-in 1 en 2, daar moet u 220V op meten, maar er zou mischien door overslag een probleem op de print zijn ontstaan..
Meet wel met een universeelmeter en niet met een spanningszoekertje!
Marco7 schreef:
Waardoor ontstaat een lekke kop?
Meestal door te lage dosering van zeep en vette afwas op te lage temperaturen.
Marco7 schreef:
De witte drijver zit dan in dat zwarte plastic huis op de bodem, waar je een beetje lekkage ziet. Kan dat beetje de oorzaak zijn van de totale stilval?
Nee deze zorgt alleen voor directe sturing van de afvoerpomp
Marco7 schreef:
Die schakelaar bedient ie ook de aquastop in de aanvoerslang?
Ja, hij onderbreekt de stroomtoevoer naar de watertoevoer.
Marco7 schreef:
Als de klep van de aquastop is dichtgeslagen (?) moet je de aanvoerslang dan vervangen of kan die klep ook weer open gaan?
Klep wordt electrisch bediend.
Marco7 schreef:
Hoe kan ik controleren of de aquastop in de aanvoerslang werkt?
Gaat bijna nooit stuk, werkt dus meestal.
 

Marco7

  • #8
Ha Co,
Ik ben bezig met de motor los te halen, en maak ondertussen ook foto's.
Ik houd iedereen zo op de hoogte voor als iemand anders dit ook gaat krijgen.
ik maak ook even een foto van de blauwe en zwarte draden om mijn vraag te verduidelijken.
tot later
 

Marco7

  • #9
Okee, ik heb uiteindelijk de bodemplaat verwijderd.
Het lijkt het op een minimale lekkage die er al 5 jaar zit.
Ik heb de bodemplaat schoongemaakt en ik zie dat het er al heel lang moet zitten.
Is een kleine lekkage verwaarloosbaar?

Ter hoogte van de zaaf zag ik op de bodemplaat een torentje van een vettig groene gelei. Ook schoongemaakt. Het zwarte huis van de vlotterschakelaar zat kalk aan, ook schoongemaakt. Met andere woorden wat er zit aan sporen duidt niet op een erg actief lek.

Wat zal ik doen.
 

Marco7

  • #10
Ik heb inmiddels de machine weer in elkaar.
Ik heb de waterslang en de afvoerslang nog niet aangesloten.
Ik heb de stekker in het stopcontact gestoken.
Helemaal niets.
Er zou nu toch een lampje ergens moeten gaan branden?
Ik wil eigenlijk pas geld aan het kreng uitgeven als er ook een kans is dat het daarmee is opgelost. Want voor ik het weet had ik beter een nieuwe kunnen kopen, zoiets.

Wat zou het kunnen zijn.
Wat kan ik nog onderzoeken behalver de lekke kop die Co al heeft ontdekt. Want die kop maakt niet dat er helemaal geen stroom is.

Er staat dus wel stroom op de hoofdschakelaar als de stekker in het stopcontact gaat. Zie de foto. Buitenste blauwe heeft permanent stroom. Buitenste zwarte krijgt stroom als schakelaar aangaat. Binnenste blauwe en zwarte hebben nikd. (idd gemeten met een spanningszoeker).

Ik heb Ralph nog de foto's gestuurd. Als hij tijd heeft en ze er nog bij kunnen, zal dat duidelijker zijn.
 

Marco7

  • #11
1

Foto 1: Bodemplaat binnenkant
bodemplaat verwijderd. Lekspoortjes te zien van kop, maar ook klein torentje van groene zeepige substantie bij filter onderin de machine.

2

Foto2: onderzijde machine
Zeefonderdeel/ uitstulpingsbuis waaronder langs de zwarte dop op de uitstulpingsbuis het groene zeepige torentje hing/lag.

3

Foto3: 3. binnenzijde machine zwarte zeefje gaat naar het genoemde zeef onderdeel van foto 2

4

Foto 4: "lekke kop" verwaarloosbaar? Als ik kijk naar wat er gelekt is moet dit al jaren aan de gang zijn (ingebeten in de bodemplaat) en echt druppeltje voor druppeltje. Maar het druppelt wel bij de "as" weg naar buiten.

5

Foto 5: Binnenkant schakelpaneel aan de klep.
Zie 2 blauwe/ 2 zwarte draden.
Ik heb ook alle witte kastjes geopend, printplaatjes zien er goed uit geen vuil oid.

6

Foto 6:
Buitenkant voor de volledigheid.
 

Co de Witgoedman

  • #12
Foto 4 motorkop is zwaar defect,

Zorg voor een goede voltmeter, meet niet met een spanningszoeker, kan je nl niet goed mee meten.
 

Marco7

  • #13
Co, alvast heel hartelijk dank voor alle antwoorden.
Dus die gaat eruit, maarrrr, wat kan de reden zijn van het uitvallen van alle stroom?
Wat kan ik precies meten met een spanningszoeker. Ik heb er nu een geleend, wijzer, ronddraaiende schakelaar en een rood stekkertje en een zwart stekkertje. En waar kan ik dat meten. Welke waarden moet ik aan jou/ het forum doorgeven om wat aan te hebben.
Ik overweeg nogsteeds of ik geen andere machine moet kopen.
 

Co de Witgoedman

  • #14
Indien u niet weet hoe overweg te gaan met een voltmeter, is verder advies geven wat lastig en niet geheel vrij van gevaar.

Zoek even in de kennissenkring iemand die dat wel weet, voor u het weet gaat er iets fout en is de meter opgeblazen of erger, staat u zelf onder spanning.
 

Marco7

  • #15
Dankjewel Co voor de waarschuwing. Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Degene van wie ik het ding heb geleend heeft er ook geen verstand van. Ik heb meer fietsenmakers in mijn kennissenkring, wel handig op mechanisch gebied, weinig electronica kennis. (Ben ik zelf ook)

Samenvatting:

De kop is lek, maar dat is niet de oorzaak van de totale uitval van de machine.

Als ik de kop vervang, doet hij het zeker nog niet.

Wat wel de oorzaak is, is helemaal niets over te zeggen, dus geen aanwijzing waar ik het kan zoeken.


Conclusie:
Dat betekent dan eigenlijk dat deze machine niet door mij te repareren is? Maar daar kan ik me maar moeilijk bij neerleggen. Is er nog iets dat ik over het hoofd zie?
 

Co de Witgoedman

  • #16
Oorzaak is er alleen met een voltmeter uit te meten, helaas......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu